چهارمین معدن اهن کشور، در انتظار نیم نگاه مسئولان

چهارمین معدن اهن کشور، در انتظار نیم نگاه مسئولان

دنیای معدن - بخش کرانی از توابع شهرستان بیجار بزرگ ترین شهرستان کردستان، منابع عظیمی از سنگ آهن را در خود جای داده است. بطوریکه تاکنون چندین محدوده معدنی سنگ آهن در منطقه به ثبت رسیده که به صورت آنومالی هایی با فواصل یک تا دو کیلومتر از هم واقع شده است و در مجموع بیش از ٦٠میلیون تن سنگ آهن تا به امروز در این منطقه به ثبت رسیده است. ظرفیت هایی که اگر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد می تواند بیجار را به یکی از قطب های مهم تولید فولاد در کشور تبدیل کند. در این میان، تحقق طرح ایجاد کارخانجات احیای مستقیم (آهن اسفنجی)، در نزدیکی معادن منطقه از جمله اقدامات موثری به شمار می آید که نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر است تا با راه اندازی آن در بیجار، این منطقه بتواند نقش خود را در تحقق سیاست های کلان کشور تا سال 1404 (تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد) ایفا کند. طبق شواهد ژئوفیزیک و مطالعات زمین شناسی و حفاری های مقدماتی، میزان سنگ آهن منطقه بیجار بیش از صد میلیون تن است و براساس همین اکتشافات ابتدایی نیز، این شهرستان بیش از ٧٠درصد منابع سنگ آهن استان را در اختیار دارد و در رتبه چهارم کشور قرار دارد. براساس سیاست های کلان کشور که قرار است تا سال ١٤٠٤به تولید سالانه ٥٥میلیون تن فولاد برسد منابع آهن منطقه بیجار می تواند تکیه گاهی قابل اعتماد برای تحقق این مهم باشد. معادن منطقه بیجار به لحاظ کیفیت، در سطح بالایی قرار دارند، چراکه نکته درخور توجه در مسیر فراوری این است که با شرایط حال حاضر اقتصادی، تکنولوژی و قیمت های جهانی، پروسه مذکور نیازمند خوراکی با شرایط عیاری و کانی شناسی تعریف شده ای است و کارشناسان شرکت های منطقه برای باقی سنگ آهنی که قابلیت ورود به این چرخه را ندارد، به کارخانجات احیای مستقیم (آهن اسفنجی)، البته در نزدیکی معادن منطقه با حداقل هزینه های حمل، امید بسته اند. البته توجیه پذیری این بررسی ها رابطه ای مستقیم با تکنولوژی کارخانه ها دارد که شرکت های منطقه پیشنهادات خود را دراین باره ارائه کرده اند. لزوم تکمیل چرخه فولاد در بیجار شهرستان بیجار در جلوگیری از خام فروشی و فراوری سنگ آهن در غرب کشور پیشتاز بوده و در سال ٩٢ اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن استان در این شهرستان با ظرفیت تولید سالانه ٣٢٥هزار تن آغاز به کار کرد. تاکنون نیز دو واحد کنسانتره با ظرفیت های ٦٧٥هزار تن و نیز٣٠٠ هزار تن در داخل معادن منطقه و یک واحد فراوری سنگ آهن با ظرفیت سالانه ٢٠٠ هزار تن در دست ساخت است که درمجموع تا اوایل سال ١٣٩٦ ظرفیت تولید کنسانتره این شهرستان به سالانه یک ونیم میلیون تن خواهد رسید و از این جنبه در غرب کشور پیشتاز خواهد بود.

ظرفیت هایی که اگر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد می تواند بیجار را به یکی از قطب های مهم تولید فولاد در کشور تبدیل کند. در این میان، تحقق طرح ایجاد کارخانجات احیای مستقیم (آهن اسفنجی)، در نزدیکی معادن منطقه از جمله اقدامات موثری به شمار می آید که نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر است تا با راه اندازی آن در بیجار، این منطقه بتواند نقش خود را در تحقق سیاست های کلان کشور تا سال 1404 (تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد) ایفا کند.

طبق شواهد ژئوفیزیک و مطالعات زمین شناسی و حفاری های مقدماتی، میزان سنگ آهن منطقه بیجار بیش از صد میلیون تن است و براساس همین اکتشافات ابتدایی نیز، این شهرستان بیش از ٧٠درصد منابع سنگ آهن استان را در اختیار دارد و در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

براساس سیاست های کلان کشور که قرار است تا سال ١٤٠٤به تولید سالانه ٥٥میلیون تن فولاد برسد منابع آهن منطقه بیجار می تواند تکیه گاهی قابل اعتماد برای تحقق این مهم باشد.

معادن منطقه بیجار به لحاظ کیفیت، در سطح بالایی قرار دارند، چراکه نکته درخور توجه در مسیر فراوری این است که با شرایط حال حاضر اقتصادی، تکنولوژی و قیمت های جهانی، پروسه مذکور نیازمند خوراکی با شرایط عیاری و کانی شناسی تعریف شده ای است و کارشناسان شرکت های منطقه برای باقی سنگ آهنی که قابلیت ورود به این چرخه را ندارد، به کارخانجات احیای مستقیم (آهن اسفنجی)، البته در نزدیکی معادن منطقه با حداقل هزینه های حمل، امید بسته اند. البته توجیه پذیری این بررسی ها رابطه ای مستقیم با تکنولوژی کارخانه ها دارد که شرکت های منطقه پیشنهادات خود را دراین باره ارائه کرده اند.

لزوم تکمیل چرخه فولاد در بیجار

شهرستان بیجار در جلوگیری از خام فروشی و فراوری سنگ آهن در غرب کشور پیشتاز بوده و در سال ٩٢ اولین کارخانه کنسانتره سنگ آهن استان در این شهرستان با ظرفیت تولید سالانه ٣٢٥هزار تن آغاز به کار کرد. تاکنون نیز دو واحد کنسانتره با ظرفیت های ٦٧٥هزار تن و نیز٣٠٠ هزار تن در داخل معادن منطقه و یک واحد فراوری سنگ آهن با ظرفیت سالانه ٢٠٠ هزار تن در دست ساخت است که درمجموع تا اوایل سال ١٣٩٦ ظرفیت تولید کنسانتره این شهرستان به سالانه یک ونیم میلیون تن خواهد رسید و از این جنبه در غرب کشور پیشتاز خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا