تابعیت ایرانی افراد دارای تابعیت دوگانه قابل پذیرش است

تابعیت ایرانی افراد دارای تابعیت دوگانه قابل پذیرش است

با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اینکه «در صورت کسب تابعیت مضاعف، فرد از داشتن اموال غیرمنقول محروم است و حتی نمی تواند کارمند دولت باشد» لازم است توضیحاتی جهت اطلاع هموطنان ایرانی خارج از کشور و درخصوص تابعیت مضاعف و برداشتهای متفاوتی که توسط مخاطبین ابراز می گردد میتوان گفت: برابر نظامنامه قانون تابعیت ایران که بر طبق ماده 977 قانون مدنی مصوب 27 بهمن ماه 1313 قید گردیده است، و دسترسی به این قوانین برای همگان میسر می باشد. ب


سید مرتضی میریان - کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و کارشناس معاونت کنسولی وزارت امور خارجه

 

به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از مقیم، با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اینکه  «در صورت کسب تابعیت مضاعف، فرد از داشتن اموال غیرمنقول محروم است و حتی نمی تواند کارمند دولت باشد» لازم است توضیحاتی جهت اطلاع هموطنان ایرانی خارج از کشور و درخصوص تابعیت مضاعف و برداشتهای متفاوتی که توسط مخاطبین ابراز می گردد میتوان گفت: برابر نظامنامه قانون تابعیت ایران که بر طبق ماده 977 قانون مدنی مصوب 27 بهمن ماه 1313 قید گردیده است، و دسترسی به این قوانین برای همگان میسر می باشد. برابر قوانین وضع شده، دولت جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را نمی پذیرد و صرفاً به تابعیت اولیه فرد که همان تابعیت ایرانی اکتساب شده از طریق پدر و یا تولد درخاک ایران می باشد استناد می کند و اشخاص نمی توانند باستناد داشتن تابعیت یک یا چند کشور دیگر رجوع به قوانین و مقررات آن کشور یا کشورهای مورد نظر نمایند و قانون گذار صرفاً قوانین و مقررات ایران را برای اشخاص دارای تابعیت ایرانی لحاظ می کند.

 مگر اینکه اشخاص با داشتن تابعیت مضاعف خواستار ترک تابعیت ایران باشند که شرایط آن نیز طبق ماده 988 قانون مدنی قید گردیده است.

 بنابر آنچه که مطرح شد کلیه هموطنان مقیم خارج از کشور اطلاع داشته باشند که هیچیک از نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران به مدارک هویتی (تابعیت مضاعف) اخذ شده توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور استناد نخواهند نمود، و صرفاً مدارک هویتی ایرانی ایشان مورد اعتبار و قابل رسیدگی می باشد. لذا داشتن تابعیت مضاعف از طرف قانون گذار نادیده گرفته شده است و ملاک تصمیم اشخاص است که آیا می خواهند بر تابعیت ایران باقی بمانند یا اینکه خواستار خروج از تابعیت ایرانی خود هستند. برهمین اساس تا زمانیکه فرد از تابعیت ایران خارج نگردیده است کلیه قوانین وضع شده برای ایشان نیز نافذ بوده و کسی حق تعرض به حقوق شهروندی و دارایی های اشخاص و حتی ممانعت از ورود و خروج اشخاص به کشور را نخواهد داشت و این موضوع توسط مراجع قضایی و قوه مجریه قابل پیگیری می باشد.

بنابراین جای هیچگونه نگرانی برای هموطنان مقیم خارج از کشور و یا اشخاصی که دارای تابعیت مضاعف می باشند نخواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا