يک کارشناس محيط‌زيست معدن در گفت‌وگو با معدن نيوز پيشنهاد کرد:

استاندارد‌سازي سد باطله‌هاي معدني

استاندارد‌سازي سد باطله‌هاي معدني پايگاه خبري معدن ينوز- يک کارشناس محيط‌زيست معدن گفت: متاسفانه سال‌ها است که باطله‌هاي معدني در ايران مشکلات فراواني را براي محيط‌زيست ايجاد کرده است.
تورج فتحي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: ايجاد سد باطله‌ها بر اساس استانداردهاي جهاني از اهميت فراواني برخوردار است به همين دليل اين مسئله از سوي مسئولان مربوطه مورد بررسي و ارزيابي دقيقي قرار گيرد تا ديگر شاهد آ لودگي محيط‌زيست و جوامع انساني توسط باطله‌هاي معدني نباشيم.
وي افزود: باطله‌ها به دليل دارا بودن مواد سمي و مضر بسيار خطرناک هستند و اگر جدي گرفته نشود منجر به بروز حوادث غير قابل جبران مي‌شود همانگونه که چند سال پيش در برخي از معادن ايران محيط‌زيست و روستا‌هاي اطراف با آلودگي جدي روبه رو شدند که پس از سال‌ها هنوز نيز اثرات آن پا بر جا است.
فتحي خاطر نشان کرد: داخل باطله‌ها علاوه بر مواد زايد معدني سم‌هاي ديگري وجود دارد که ترکيبات آن اثرات بسيار بدي بر جاي مي‌گذارد که از جمله آن ترکيبات جيوه، نقره و ارسنيک است که اين ترکيبات در کشور از غلظت زيادي برخوردار است.
کارشناس محيط‌زيست معدن خاطر نشان کرد: بنابراين با وجود چنين مسئلهاي هر گونه نشر و يا ريخت و پاش در محل باطله‌ها خطر آفرين است.
فتحي عنوان کرد: ترکيباتي مانند سرب و روي و يا آنهايي که به عنوان کانسنگ در فرآوري وجود دارند جزو ترکيبات اصلي نيستند و بالاتر از حدود استاندارد براي آب و خاک محسوب مي‌شوند.
وي گفت: همانگونه که معادن و حفظ ذخاير معدني براي ما از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند به همان نسبت حفظ باطله‌ها در سدها و حفاظت محيط‌زيست و انسان‌هاي اطراف آن نيز وظيفه سنگيني است که بايد به درستي انجام گيرد.
وي افزود: مسئولان مربوطه بايد تلاش کنند سد باطله‌ها را بر اساس استانداردهاي بين‌المللي بسازند تا از ترکيب باطله‌ها با هر ماده ديگري جلوگيري به عمل آيد.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا