واکنش کارشناسان بازار سرمایه به بازگشایی نماد بانک ها

واکنش کارشناسان بازار سرمایه به بازگشایی نماد بانک ها

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر بازگشایی این سه نماد بانکی در بازار سرمایه، گفت: با توجه به مقررات و سیستم نظارتی که مجموعه بانک مرکزی و سازمان بورس دارند، شفاف سازی صورت های مالی راهکار مناسبی برای ارتقای این بازار است.

 



هر چند بازار سرمایه هفته گذشته در پی بازگشایی نماد بانک ملت با بیش از هزار واحد افت مواجه شد، اما کارشناسان بورس پیش بینی می‌کنند با بازگشایی نماد بانک های صادرات و تجارت شاخص های بورس دوباره روند نزولی به خود بگیرند، اما این بار میزان افت کمتر خواهد بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایبِنا، با مطرح شدن بحث شفافیت های صورت های مالی (
IFRS) از سوی بانک مرکزی،‌ نماد بانک ها در بازار سرمایه نزدیک به یک سال بسته شده بود. اما طی روزهای اخیر با ارایه صورت های مالی جدید و شفاف این بانک ها، نماد بانک ملت در هفته گذشته بازگشایی شد و قرار است نماد بانک های تجارت و صادرات نیز در هفته جاری باز شود. حال این سوال مطرح است که بازگشایی مجدد نماد این بانک ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت.

در همین راستا فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر بازگشایی این سه نماد بانکی در بازار سرمایه، گفت: با توجه به مقررات و سیستم نظارتی که مجموعه بانک مرکزی و سازمان بورس دارند، شفاف سازی صورت های مالی راهکار مناسبی برای ارتقای این بازار است.

وی با اشاره به اینکه این شفاف سازی ریسک های ناشی از ارایه صورتهای مالی را برطرف کرده، ادامه داد: از طرفی فعالان بازار باید به این نکته توجه داشته باشند که این اصلاحات تنها برای یک سال و یک مقطع به این صورت انجام شده است.

آقا بزرگی در ادامه بیان کرد: تمام تعدیلات لازم مبنی بر اصلاح و شفاف سازی صورت های سود و زیان بانک ها در این روند تاثیر گذار بوده و برای سنوات آتی تکرار نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در این باره توضیح داد: این اقدام هرچند که افت شاخص را به همراه داشته، اما به دلیل اینکه در جهت شفاف سازی انجام شده، اقدامی مناسب در جهت منافع سهامداران بوده است.

آقا بزرگی افزود: اگر بخواهیم این رویکرد را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که مقام ناظر دغدغه هایی در جهت مصالح و منافع سهامداران تمام شرکت ها داشته اند و حرکت شایسته ای انجام گرفته است بنابر این ذی نفعان باید خوشحال باشند که مقام ناظر این ریزبینی و دقت را در انجام امور دارد.

همچنین امیر افسر یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفت: بازگشایی نماد بانکی ها به ویژه نماد بانک های ملت، تجارت و صادرات تجربه ای ارزشمند است اگر چه بازگشایی نماد بانک ملت با کاهش قابل توجهی مواجه شد.

وی افزود: کاهش ارزش سهم بانک ملت از ۹۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۶۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال باعث شد تا حدود ۳۶ هزار میلیارد ریال ارزش بازار کاهش یابد.

افسر درباره دلیل کاهش ارزش بازار بانک ملت گفت: دلیل عمده این موضوع کاهش سودآوری بانک ملت با تغییر شیوه گزارشگری صورتهای مالی در پی الزام بانک مرکزی در این باره بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی خود از روند بازگشایی سهام بانک تجارت و صادرات، ادامه داد: پیش بینی می شود سهام بانک های تجارت و صادرات اگر چه ارزشی کمتر از بانک ملت دارند اما به نسبت ارزش بازار باز هم ارزشی بالاتر دارند.

وی افزود: بدیهی است که شفافیت در بازار سرمایه باید روز به روز افزایش یابد و این شیوه گزارشگری نوعی از افزایش شفافیت است اما این تغییرات نباید به صورت آنی رخ دهد. زیرا طی چند سال اخیر مقادیری در صورت های مالی بانک ذخیره شده و مربوط به حوادث است که طی چند سال اخیر رخ داده است و باید در همان سال ها این رویه اعمال می شد تا به صورت یک جا برای صورت های مالی مشکلی ایجاد نکند.

افسر، مهمترین سرمایه موجود در بورس را اعتماد مردم دانست و ادامه داد: اگر اعتماد مردم نسبت به صورت های مالی و مدیرانی که صورت های مالی را گزارش کرده اند کاهش یابد با تزلزل در اعتماد مردم به بازار سرمایه مواجه خواهیم شد در نتیجه تامین مالی بانک ها از بازار سرمایه با مشکل مواجه می شود و این رویکرد در بلند مدت به نفع اقتصاد کشور نیست.

حامد ستاک یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز دراین باره گفت: سهام بانک ها به صورت سنتی در بازار سرمایه همواره سهم های قابل اتکا و به دور از نوسانات قابل ملاحظه ای بوده است و به نوعی سهام های قدیمی که مربوط به شرکت ها و بانک های بزرگ است، نقش تعیین کننده و پررنگی در اعتبار بازار سرمایه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برای افراد زیان گریز و کسانی که فرصت و دانش کافی برای فعالیت مستقیم و روزانه در بورس ندارند، پیشنهاد می کردند که از سهم های بانکی و شرکت های بزرگ را به دلیل ریسک بسیار کم آن ها برای فعالیت انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در اتفاقات اخیر فقط مالکین بانک ها که اعم از سهامداران خرد و کلان هستند ضرر قابل توجهی کرده اند، گفت: در بین مالکین بانک ها، سهامداران خرد که بسیاری از آن ها مایل به دریافت سود ثابت نبودند و ترجیح می دادند که با ورود به چرخه اقتصادی از طریق مالکیت سهم های بانکی به وضعیت اقتصادی کشورشان کمک کنند ضرر اصلی را تحمل کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه دراین باره توضیح داد: از آنجا که سهامداران عمده بانک ها با مدیریت، رابطه بلند مدتی دارند بنابر این قیمت سهام در تابلو بورس برای آن ها معنا و مفهومی که برای سهامداران خرد دارد نخواهد داشت.

وی افزود: از طرفی دیگر افرادی که هیچ رابطه مالکیتی و سهامداری با بانک ها نداشته اند سودهای سپرده ای خود را به صورت کامل دریافت کرده اند و در صورت ورشکسته شدن هر بانکی نیز دریافت سپرده های آن ها منتقل به بانک دیگری می شود و تحت هیچ شرایطی آن ها زیان نمی کنند.

ستاک در پایان تاکید کرد: این رویکرد قطعا به نفع اقتصاد کشور نبوده و در بلند مدت و کوتاه مدت باعث فرار سرمایه ها از بازار سرمایه می شود.

 یادآور می شود، قرار است نماد بانک های صادرات و تجارت در هفته جاری در تالار شیشه ای بازگشایی شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا