عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه:

بانکی ها به روزهای خوش خود باز می گردند

بانکی ها به روزهای خوش خود باز می گردند

به گفته عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، نمادهای بانکی به دلایلی همچون نقد شوندگی، حاکمیت سهامداران عمده، ارزش بازاری که نسبت به سایر صنایع در بازار دارند و همچنین از نظر ابعاد سیاسی و اقتصادی و تبعات نوسانات قیمت آنها، دارای اهمیت زیادی در بازار سرمایه هستند؛ و تجربه بازار نشان داده است که اگر نمادهای متوقف با افت های شدید قیمیتی بازگشایی شوند غالبا مورد توجه مجدد سرمایه گذاران قرار می گیرند و پس از چند روز که نیاز هست فضای معاملاتی متعادل شود، دوباره می توانند روند رشد را سپری کنند.

 


احسان رضاپور با اشاره به اهمیت شفافیت فضای بازار سرمایه اظهار داشت: هر چقدر امنیت فضای سرمایه گذاری از نظر اینکه آینده شرکت ها، شفاف تر شود و همچنین امنیت خاطر سهامداران از نظر سودآوری سال های آتی شرکت افزایش یابد، خود به خود گرایش به خرید سهام در فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران افزایش می‌یابد. با کاهش ریسک می توان گرایش سهامداران حقیقی و حقوقی را به خرید سهام افزایش داد.


احسان رضاپور، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص برخی نمادهای مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه گفت: برخی سهام در بازار به دلایل مختلفی همچون نقد شوندگی، حاکمیت سهامداران عمده، ارزش بازاری که نسبت به سایر صنایع در بازار دارند و همچنین از نظر ابعاد سیاسی و اقتصادی و تبعات نوسانات قیمت آنها، دارای اهمیت بیشتر نسبت به سایر صنایع در بازار سرمایه هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در نتیجه سهم هایی که از این ویژگی ها برخوردارند، از توجه و اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع بورسی برخوردار می شوند. سهام شرکت های فعال در حوزه بانکداری، خودرویی‌ها، پتروشیمی و پالایشگاهی ها از جمله این صنایع هستند.

وی نگاه فعالان بازار سرمایه به نمادهای بانکی، به ویژه پس از برجام، را مثبت خواند و عنوان کرد: در مورد نمادهای بانکی نگاه مثبتی وجود داشته است؛ به خصوص پس از برجام به دلیل گشایش ها و افزایش ارتباطات و تعاملات بین المللی، چشم انداز روشنی برای این صنعت تصور می شد و همواره نگاه فعالان اقتصادی به این گروه مثبت بوده است.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، تعداد زیادی از سرمایه گذاران که می خواستند ریسک کمتری را متحمل شوند و سرمایه گذاری مطمئن تر با نقد شوندگی بالاتری داشته باشند، سهام بانکی را در پرتفوی خودشان قرار دادند؛ چرا که سرمایه گذاران بانک ها را فضایی در نظر می گرفتند که از حمایتهای ملی برخوردار است و سیاست ها به گونه ای که سودآوری آنها حفظ می شود.

وی اتفاقات پیش آمده در نمادهای گروه بانکی را برخلاف پیش بینی ها قلمداد کرد و افزود: برخلاف پیش بینی ها، سهامداران این گروه با تصمیمات و الزاماتی مواجه شدند که پیش بینی هیچ فعال یا کارشناس بازار سرمایه نبود.

رضاپور تاکید کرد: لحاظ کردن مواردی در صورت های مالی، حتی اگر هم درست بود، اما به سبب ناگهانی بودنش، منجر به تبدیل ناگهانی سودهای بانکی ها با زیان های بزرگ شد و این موضوع سبب شوک و بهت در فضای بازار سرمایه شد.

این تحلیلگر بازار با اشاره به توقف 7 ماهه نمادهای بانکی اظهار داشت: از آنجایی که سهام بانکی در پرتفوی گروه های زیادی در بازار سرمایه به دلایلی همچون نقدشوندگی، حاکمیت سهامداران عمده و... وجود داشت و سرمایه گذاران بسیاری بر نقد شوندگی سهام این شرکت ها حساب باز کرده بودند، به طور ناگهانی با شرایطی مواجه شدند که انتظار نمی رفت و نماد این صنعت برای مدت طولانی، با توقف مواجه شد و دسترسی به منابع مالی شان به طور کامل غیر ممکن شد.

 وی ادامه داد: متاسفانه انتظاراتی که از گشایش های روابط بین المللی بانکی در پی برجام ایجاد شده بود، به سبب برخی از مناسبات بین بانکی و سازو کارهای خود بانک ها و برخی مباحث سیاسی فراهم نشد، این مسایل به همراه تصمیمات ناگهانی همه دست به دست هم داد تا مواردی همچون تغییر ناگهانی سود به زیان در مورد آینده این صنعت در کوتاه مدت، شک و تردیدهایی را ایجاد کند.

این عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، با اشاره به روز نخست بازگشایی نماد بانک ملت در هفته گذشته گفت: اتفاقی که در این روز رخ داد، یک اتفاق طبیعی بود؛ چرا که بازگشایی این سهم پس از توقف طولانی، به دلیل نیاز به نقدینگی و تردیدهایی که در مورد تداوم سودآوری این سهام در افراد ریسک پذیر وجود داشت، سبب شد که آنها دیگر نخواهند از این صنعت سهامی داشته باشند و صف طولانی فروش تشکیل شد.

وی در نظر گرفتن تمهیداتی از سوی سیاست گذاران حوزه سرمایه و پولی را امری تاثیرگذار در پیشگیری از اتفاق مشابه خواند و بیان کرد: انتظاری که از سیاست گذاران حوزه اقتصادی کشور از ناظرین تا فعالین سیاسی تاثیرگذار در این حوزه می رود این است که از اقدامات ناگهانی که بر سودآوری شرکت هایی که در بازار سرمایه نقش بزرگی دارند و از سهامداران خرد زیادی برخوردارند و اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی با سودآوری این شرکت ها در ارتباط هستند، پرهیز کنند.

رضاپور ادامه داد: پیشنهاد می شود احتیاط بیشتری در مورد اینگونه نمادها شود و از تصمیمات ناگهانی حتی المقدور فاصله گرفته شود و اقدامات اصلاحی نیز با یک پروسه بلندمدت اطلاع رسانی شود یا به صورت اندک اندک در گزارش های مختلف این شرکتها اعمال شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار مالی بانک ها تصریح کرد: اصلاحات ساختار مالی بانک ها، وضعیت حساب های بانکی و اصلاح صورت های مالی بانک ها که برای تداوم فعالیت این صنعت امری ضروری به نظر می رسد، مورد توافق همه فعالان نظام بانکی و سرمایه ای است؛ اما آنچه که مهم است روشی است که در جهت این اصلاحات اتخاذ می شود و نحوه اطلاع رسانی آنها نیز حایز اهمیت است.

احسان رضاپور در ادامه گفتگوی خود با "سنا" ضمن اشاره تجربه بازار در توقف طولانی مدت نماد گفت: همواره توقف طولانی مدت نمادها تبعاتی را برای بازار به طور کلی و گروه متوقف شده به طور خاص دارد؛ چرا که در مدت زمان توقف، ممکن است شاخص های تاثیرگذار اقتصادی تغییرات قابل توجهی داشته باشند.

وی در خصوص توقف طولانی در نماد پتروشیمی در چند سال گذشته، یادآور شد: در مورد توقف طولانی مدت پتروشیمی ها، قیمت نفت دستخوش نوسانات شدیدی شد و پیامدهای مهمی بر سهام پتروشیمی داشت.

این عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه محقق نشدن برخی از مباحث مطرح شده در برجام، از جمله گشایش های بین المللی، و مباحث تورمی و بحث سود بانکی و تغییرات نرخ بهره بین بانکی را از جمله مواردی دانست که در توقف طولانی مدت نمادهای بانکی رخ داده است و تاکید کرد: این تغییرات سبب شد سهامدارانی که سهام نمادهای بانکی را در پرتفوی خود داشته اند، با قفل شدن منابع و عدم امکان تصمیم گیری در تغییر سیاستهای سرمایه گذاری منابع مالی شان مواجه شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه  تاکید کرد: به دلیل اهمیت خاصی که نمادهای بانکی دارند، به افراد تاثیرگذار بر روند عرضه و تقاضای سهام شرکت های این گروه توصیه می شود حداکثر تلاش خود را داشته باشند تا قیمت ها به هنگام بازگشایی نماد به گونه ای نباشد تا سهامداران خرد، زیان های سنگینی را متحمل شوند و در عین حال به گونه ای نیز نباشد تا با حمایت های بی مورد در روند فرسایشی قرار بگیرد.

وی ضمن اشاره به دو سناریو در بازگشایی نمادهای بانکی گفت: سناریوی نخست این است که نمادهای بانکی با افت قیمت بازگشایی شوند و اگر نمادهای متوقف با افت های شدید قیمتی بازگشایی شوند، پس از چند روز که از روند ملتهب عرضه و تقاضا کاسته شود غالبا مورد توجه مجدد سرمایه گذاران قرار می گیرند. به سخن دیگر، پس از چند روز که نیاز هست تا فضای معاملاتی متعادل شود، این نمادها دوباره می توانند روند رشد را سپری کنند و به حالت افزایشی باز می گردند.

رضاپور سناریوی دیگر را بازگشایی نماد با حمایت های کاذب خواند و اظهار داشت: اگر نمادهای بانکی متوقف با حمایت های کاذب در قیمت های غیرجذاب و برخلاف انتظار بازار بازگشایی شوند این مساله سبب می شود در یک روند فرسایشی و کاهشی بلند مدت تری قرار بگیرند، که باز هم به گونه دیگری بر سهامداران فشار وارد می کند؛ به بیان دیگر، اگر حمایت سنگینی از این نمادها شود و سهام شرکت ها در قیمت های بالاتر و برخلاف بازار بازگشایی شود، سهم ها در یک روند فرسایشی افت طولانی مدت تری قرار می گیرند.

وی در پایان گفتگوی خود با "سنا" ضمن اشاره به سیاست گذاری هایی که می تواند برای حمایت از فضای کلی بازار در این شرایط مفید باشد، گفت: برای حمایت کلی از فضای بازار بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا نقدینگی هایی به بازار در جهت حمایت از سهام شرکت هایی که بدون اختیار سهام داران خرد و بدون اطلاع آنها با چالش های بزرگی مواجه شدند، وارد شود و با مدیریت بهتری که بر عرضه و تقاضای آنها انجام می شود مانع از زیان های سنگین به این سهامداران شود؛ این سیاست ذکر شده به نظر می رسد که در کوتاه مدت و میان مدت می تواند به نفع بازار سرمایه باشد.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در بحث عرضه و تقاضای بازار خاطر نشان کرد: بهتر است در این موضوع تدابیری اندیشیده شود تا قیمت ها به گونه ای باشد که هم سهامدارانی که با توقف طولانی مدت مواجه شده اند، خیلی متضرر و از بازار گریزان نشوند و هم جذابیت های نسبی برای ورود تقاضا به بازار به وجود بیاید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا