نرخ سود تسهیلات کاهش می‌یابد؟

نرخ سود تسهیلات کاهش می‌یابد؟

بر اساس تصمیم مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی مقرر شد نرخ سود سپرده بانکی از اول آذر به 18 درصد کاهش خواهد یافت.

 روز گذشته، بانک‌ها توافق کردند که برای چهارمین بار طی دو سال اخیر، نرخ سود سپرده بانکی را تغییر دهند. مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی در جلسه روز گذشته خود توافق کردند نرخ سود سپرده های بانکی یک ساله از ابتدای آذر ماه به 18 درصد کاهش پیدا کند.

در این جلسه در مورد نرخ سایر سپرده ها (زیر یک سال) بحثی نشد و قاعدتا بانک ها مجازند در مورد نرخ سایر سپرده ها طبق تشخیص خود عمل کنند. همچنین مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی همچنین در این جلسه توافق کردند، نرخ تسهیلات در بازار بین بین بانکی به حداکثر 24 درصد کاهش پیدا کند.

این اقدام مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی حمایت بانک مرکزی را نیز به همراه داشت. حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در همین زمینه به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: اقدام بانک ها مغایر مصوبه شورای پول و اعتبار نیست. در مصوبه اردیبهشت ماه، شورای پول و اعتبارحداکثر نرخ سود سپرده‌ها را تعیین کرده است و این تصمیم در همان دامنه قرار دارد و بانک مرکزی مخصوصا با توجه به روند کاهشی نرخ تورم با آن موافق است.

تهرانفر در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی مکرراً در مواضع خود اعلام کرده است با توجه به روند کاهشی تورم، نرخ سود سپرده‌ها نیز باید تعدیل و متناسب با نرخ تورم محاسبه شود ، لیکن تاکنون این امر محقق نشده است. مشکل اصلی در عدم وجود تعادل در نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها به چه امری بر می گردد؟ گفت: مشکل اصلی بانک‌ها در رقابت‌های غیر حرفه ای است که منجر به عدم تعادل در بازار پول و افزایش قیمت تمام شده تجهیز منابع می شود. با توجه به روند کاهشی نرخ تورم انتظار بر این است که نرخ سود سپرده ها نیز متناسب با آن کاهش یابد ولی عمدتا به دلیل مشکلات ساختاری انباشته شده در نظام بانکی این اتفاق نیفتاده است ضمن آنکه رقابت های غیراصولی نیز به این عدم تعادل دامن می زند و بانک ها باید مؤکدا از آن پرهیز کنند.

وی درخصوص رویکرد بانک مرکزی در تصمیم جدید شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی توضیح داد: بانک مرکزی ضمن تاکید بر رعایت سقف نرخ سود آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، با هر گونه تخطی از مصوبه مذکور، برخورد خواهد کرد. عملکرد بانک‌ها در گذشته نیز نسبت به مصوبه مذکور مورد توجه بوده و در موارد تخلف برخورد لازم به عمل آمده و چند پرونده نیز در حال حاضر در هیات انتظامی بانک‌ها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، اما در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که بانک ها نرخ سود تسهیلات را نیز همانند نرخ سود سپرده کاهش خواهند داد یا خیر. یکی از مدیران عامل بانک ها در این رابطه گفته است در این مرحله تنها نرخ سود سپرده ها کاهش خواهد یافت و نرخ سود تسهیلات تغییری نخواهد کرد.

به اعتقاد مدیران بانکی در شرایط فعلی که عمده هزینه های بانک ها از طریق سود تسهیلات تامین می شود نمی توان این نرخ را کاهش داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا