عارفی در گفت‌وگو با ماین نیوز تشریح کرد:

با کاوش جوش بیشتر آشنا شوید

با کاوش جوش بیشتر آشنا شوید

گروه صنایع معدنی - عضو واحد مهندسی فروش شرکت کاوش جوش درباره فعالیت این شرکت گفت: این شرکت یک مجموعه خصوصی است که با نگاهی دانش‌بنیان تلاش می‌کند در بین شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

علی عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به این موضوع که سال گذشته مدیرعامل شرکت این شرکت به عنوان پیشکسوت تحقیق و توسعه صنعت جوش معرفی شد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر در کاوش جوش به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

عارفی افزود: اصلی‌ترین تفاوت کاوش جوش نسبت به دیگر شرکت‌ها این است که این شرکت در داخل کشور تولیدکننده مواد مصرفی جوشکاری برای فرآیندهای متفاوت است.

او با اشاره به محصولات تولیدی در این شرکت گفت: یکی از محصولات ما پودر جوشکاری است که برای جوشکاری زیر پودری استفاده می‌شود. به تازگی این محصولات به کشورهایی همچون ترکیه، لبنان و برزیل صادر می‌شود و در حدود سال ۹۰ یک خط تولید پودر به صورت انتقال فناوری و با حضور کارشناس‌های داخلی به کشور ترکیه واگذار شد.

وی تصریح کرد: کاهش هزینه برای کارفرما‌ براساس تحلیل‌هایی که در پروژه‌ها از دیدگاه فنی و علمی انجام می‌شود، یکی از رسالت‌های اصلی شرکت کاوش جوش به شمار می‌رود. به عنوان مثال اگر قطعه‌ای به صورت اصلی از یک کشور اروپایی خریداری شود، با هزینه حمل و نصب و دوره کاربری، بی‌تردید توجیه اقتصادی به همراه ندارد اما در حوزه خدمات جوشکاری ما با فرآیندهای مختلف و تبعیت از استانداردهای مرجع، بازسازی و تولیدات قطعات را به روش جوشکاری به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.

عارفی با اشاره به این موضوع که در ابتدا فعالیت شرکت در حوزه جوشکاری با شرکت‌های فولادسازی آغاز شد، اظهار کرد: حدود ۲۰ سال است که کاوش جوش با عموم فولادسازان کشور همکاری می‌کند، بطوریکه این شرکت پیمانکار گرید A فولاد مبارکه است.

وی ادامه داد: به موازات فعالیت‌های یادشده، حدود ۱۲ سال پیش به حوزه ریلی نیز ورود کردیم اما متاسفانه با ممانعت روسای رجا مواجه شدیم. پیشتر چرخ‌ واگن‌های باری و مسافربری پس از یک دوره کاری به دلیل کوچک بودن سایز از خط خارج می‌شدند، با بررسی‌های فنی و علمی و ارائه آنها به روسای رجا، موفق به دریافت مجموعه مونوبلوک از رجا شدیم و با شناخت از فلز پایه، تعریف ماده جوش انجام گرفت. نمونه اول روی یک واگن باری نصب و یک مسافت طولانی (تهران- مشهد) را طی کرد و در هر ایستگاه پروفایل جوش اندازه‌گیری شد، خوشبختانه شرکت توانست این اعتماد را جلب کند، بطوریکه امروز کاوش جوش در جایگاهی ایستاده است که از نقاط مختلف کشور، شرکت‌های جانبی که تاسیس می‌شوند ملزم به خرید مواد از ما هستند. در واقع هیچیک از این شرکت‌ها مجاز به خرید مواد جوش از شرکت‌های اروپایی نیستند.

عضو واحد مهندسی فروش شرکت کاووش جوش با اشاره به ورود این شرکت به حوزه سیمان اظهار کرد: در اواخر سال ۹۰، نیاز مبرم در صنعت سیمان احساس می‌شد به همین دلیل تصمیم ورود به این صنعت نیز گرفته‌ شد. در صنعت سیمان یا معدن پدیده سایش فلز با کانی وجود دارد. در این زمینه ورق ضدسایش با برند کاربیدوکس به ثبت و به بازار عرضه شد. اگر نیاز به یک قطعه وجود داشته‌ باشد، کاوش جوش براساس نقشه آن قطعه را ساخته و برای مشتری ارسال می‌کند. خوشبختانه در چند سال گذشته استقبال خوبی از مواد تولیدی صورت گرفته ‌است. البته رقابت سختی با شرکت‌های اروپایی وجود دارد، چراکه فولادهای ضدسایش را به بازار ارائه می‌کنند.

به گفته عارفی، مهم‌ترین اقدام این شرکت در حوزه صنعت سیمان، موضوع بازسازی آسیاب‌های عمودی است. آسیاب‌ عمودی موجود در کشور تقریبا مربوط به ۵ برند از شرکت‌های متفاوت آلمانی هستند که در ایران نصب شده‌ و سال‌هاست فعالیت می‌کنند. پیش از این شرکت آریاجوش در این حوزه حدود ۱۰ سال فعالیت داشت اما از سال ۹۰ وقتی نیاز ورود به صنعت سیمان را احساس کردیم، فناوری این کار بومی‌سازی شد.

وی بیان کرد: در حوزه تولید مواد، در حال حاضر ۴ خط تولید سین‌های توپودری آلیاژی در شرکت فعال است که با توجه به نیاز مشتری یا پروژه ها، فرمولاسیون این سین‌ها در واحد آرندی تهیه و سپس اجرا می‌شود.

عارفی تاکید کرد: مدیران صنعت بدانند که حمایت آنها مانند تزریق خون در رگ‌های بدن است. یعنی به هر میزان که از صنعت داخلی حمایت شود، رونق کسب و کار را شاهد خواهیم بود. امیدوار با حمایت آنها این فضا ایجاد شود زیرا حمایت آنها از صنعت داخلی باعث می‌شود تا ما از رقبای خارجی خود پیشه بگیریم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا