مدیرعامل بانک با اعلام نکته ایی به سهامداران تشریح کرد:

بانک ملت 96 و اخبار مثبت داخلی و بین المللی/ آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری/ عرضه اولیه بزرگترین PSP

بانک ملت 96 و اخبار مثبت داخلی و بین المللی/ آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری/ عرضه اولیه بزرگترین PSP

مدیرعامل بانک ملت با اعلام مسائل مربوط به تکلیف بانک مرکزی، از تحقق سود 102 ریالی، رشد 300 درصدی درآمدهای ارزی،کاهش قیمت تمام شده پول، هلدینگ ساختمانی 2 هزار میلیاردی و عرضه اولیه 10 درصد بزرگترین PSP در بهمن خبر داد و آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی بازگشایی نماد بانک ملت در سه شنبه گذشته که بعد از حدود 6 ماه و 10 روز رخ داد، موجی از واکنش ها و تحلیل ها در بازار سرمایه ایجاد شد و همان شب ، برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با حضور عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمدرضا صادقی مقدم استاد دانشگاه تهران و کارشناس بازار سرمایه به این موضوع پرداخت.

در این میان ، مدیران بانک ملت 5 هزار میلیارد تومانی، به رغم آمادگی برای ارایه توضیحات، به این برنامه دعوت نشدند تا پاسخگوی مسائل مطروحه باشند اما با برگزاری برنامه خبری در آخر هفته گذشته با چند رسانه از جمله واحد مرکزی خبر، زمینه شفاف سازی بیشتری را فراهم کردند و نکاتی را اعلام کردند که گویای زوایای تازه ایی از گذشته ، حال و آینده این بانک است.

در این برنامه خبری ، هادی اخلاقی به همراه علیرضا لک زایی قائم مقام بانک ملت حضور داشتند و با اعلام مسائل مربوط به تکلیف بانک مرکزی در روز مجمع 8 مهر و تصمیمات بعدی همراه با تعدیلات بانک مرکزی ، آخرین وضعیت را تشریح و به سئوالات پاسخ دادند.

مدیرعامل بانک ضمن اعلام برنامه های مثبت و تصویر آینده ایی روشن مانند تحقق 70 درصد سود تلفیقی در عملکرد 9 ماهه و پوشش سود 102 ریالی هر سهم تا پایان سال و افزایش سرمایه و حضور حداکثری در عرصه های بین المللی ، کاهش قیمت تمام شده پول، تشکیل هلدینگ ساختمانی 2 هزار میلیاردی خبر داد و آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری را اعلام کرد.

قائم مقام بانک ملت نیز از پذیرش در بورس بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک و تنها شرکت ایرانی حاضر در بین 25 شرکت برتر دنیا یعنی "به برداخت" و عرضه اولیه 10 درصدی سهام در ماه جاری و واگذاری 15 درصد دیگر و برنامه افزایش سرمایه این شرکت 95 میلیارد تومانی خبر داد.

آمادگی برای حضور در برنامه سیما و اشتباه در برخی تحلیل ها

اخلاقی مدیرعامل بانک ملت با بیان حضور حدود7 ماهه در مدیریت این بانک ، به ارایه همه اطلاعات لازم در کدال و آمادگی برای  انتشار اطلاعات مالی دیگر، اشاره کرد و از آمادگی برای حضور در برنامه گفت وگوی ویژه شبکه دوم سیما در صورت دعوت خبر کرد و گفت: در حالی طی روزهای گذشته رسانه ها و کارشناسان به موضوع بازگشایی نماد بانک ملت پرداختند که در این بین برخی آمارها و تحلیل ها اشتباه بود و با واقعیت های موجود و اطلاعات رسمی بانک ملت همخوانی نداشت.

حرکت مثبت با شیب ملایم و تحقق برنامه تا پایان سال

وی ادامه داد: طی مدیریت 7 ماهه ، تلاش این بود که ابتدا سیاست ها و رویکردهای مدنظر پیاده و براساس نتایج ، اندازه گیری شود تا هم سهامداران قادر به تصمیم گیری بهتری باشند و هم امکان قضاوت فراهم شود. این رویکرد تا آخر سال با نتایج مثبت و با شیب ملایم همراه بوده و برنامه های مدنظر محقق خواهد شد.

روایتی از نامه بانک مرکزی در مجمع  و کاهش زیان از 2 هزار به 200 میلیارد تومان

این مقام مسئول درباره نامه بانک مرکزی در مجمع  و اعلام تکالیفی مبنی بر اعمال ذخایر درصورت های مالی سال 94 ، توضیح داد: بانک مرکزی با بررسی گزارش حسابرس در مورد عملکرد سال مالی اسفند گذشته، مواردی را برای کسر ذخایر اعلام کرد که شامل بدهی 800 میلیارد تومانی دولت آن هم با لحاظ کردن سود، تسعیر ارز 555 میلیارد تومانی و اکچوئری 250 میلیارد تومانی بود که باید اقداماتی انجام تا صورت های مالی در کدال منتشر می شد اما اختلاف نظر بین سازمان حسابرسی ، بانک مرکزی و سهامداران که به درستی پیگیر شفافیت و تصمیم گیری مناسب بودند، باعث پیگیری های متعددی شد.

اخلاقی افزود: بالاخره ماه گذشته بانک مرکزی برخی استدلال ها را پذیرفت و مقرر شد بانک ملت برای 555 میلیارد تومان ، اقداماتی را انجام دهد و تا پایان سال گزارش حسابرسی را ارایه کند. بدهی 800 میلیارد تومانی هم منوط به تاییدیه وزارت اقتصاد مبنی بر تعیین میزان بدهی دولت به بانک شده و سازمان مدیریت، خزانه داری، معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد ، توافق کردند و به دولت پیشنهاد شد ادعای بانک ملت مبنی بر محاسبه سود بدهی قابل دفاع است. لذا وزیر محترم اقتصاد در نامه ای این موضوع را به رئیس جمهور محترم و هیات دولت اعلام کرد. بنابراین بانک مرکزی هم پذیرفت که این موضوع را تعدیل کند.

وی ادامه داد: با این اوصاف بود که زیان 2 هزار میلیارد تومانی سال مالی گذشته در نهایت به 200 میلیارد تومان کاهش یافت و سود جدید هر سهم با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی ، 102 ریال پیش بینی و اعلام شد. برای عملکرد 9 ماهه هم مشخص شده درصد قابل توجه و حدود 70 درصدی سود محقق شده و با توجه به عملیات اصلی و عملکرد زیر مجموعه ها ، سود اعلامی تا پایان سال محقق خواهد شد.

نقش افزایش سرمایه در قیمت گذاری سهام

عضو هیات مدیره بانک ملت با اشاره به افزایش سرمایه 1000 میلیارد تومانی در سال جاری گفت: در پی افزایش سرمایه بانک ملت از 4 به 5 هزار میلیارد تومان، طبیعی بود به علت رقیق شدن تعداد سهام، قیمت هر سهم به 193 تومان برسد.

تصویری از بانک ملت 96 و رشد 300 درصدی درآمدهای ارزی

اخلاقی در پاسخ به این سئوال "ملت بازار"، با همه این اوصاف، مفروضات بانک ملت برای سال آینده چیست؟ توضیح داد: در حالی از 7 ماه قبل برنامه هایی برای مدیریت هزینه های عملیاتی و غیر علمیاتی پیاده شده که همزمان ، توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی با توجه محدود بودن اعطای تسهیلات و همچنین وجود زیر ساخت های مناسب ، با هدف افزایش عواید ناشی از کارمزدها عملی شده است.

وی افزود: علاوه بر این ، فعالیت های بین المللی ، طبق برنامه ایی منسجم توسعه یافته است. به طوریکه حجم عملیات ارزی بانک ملت در سال جاری نسبت به سال قبل 300 درصد افزایش یافته و از 2.6 به 7.8 میلیارد دلار رسیده و 99.999 درصد پیش بینی می شود تا پایان به 10 میلیارد دلار افزایش یابد. 

این مقام مسئول با اشاره به حجم زیاد عملیات بین المللی در سه ماه دوم سال و روابط 150 کارگزاری عمدتا" اروپایی و آسیایی و ارایه خدمات به حوزه نفت و پتروشیمی به عنوان شریک انحصاری، پیش بینی کرد افزایش درآمدهای ارزی بانک ملت در سال آینده بیشتر هم شود.

آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری و تمایل طرف مقابل 

اخلاقی در واکنش به سئوال بورس پرس درباره آخرین وضعیت غرامت 4 میلیارد دلاری از انگلیس و اینکه به فرض دریافت هر میزان غرامت، مبلغ به دست آمده به چه ترتیبی صرف خواهد شد؟ اظهار داشت: این موضوع مربوط به سال های تحریم ایران و شامل دو پرونده ( از2009 تا 2010 و از 2011 تا 2012 ) علیه خزانه داری انگلیس بوده و وکلای بانک ملت قادر به ثبت آن در دادگاه شده اند که به معنای کسب مبلغ 4 میلیارد دلار نبوده و باید مراحل قانونی لازم طی شود که انتظار می رود بتوان دادگاه را متقاعد کرد که به تلاش خیلی زیادی نیاز است.

وی افزود: مقرر شده تا سه ماه آینده ، دلایل و مستندات لازم ارایه شود. این درحالی است که تاکنون کمتر از انگشتان دست، چنین پرونده ایی در انگلستان به نتیجه رسیده و طرف مقابل تلاش می کند تا زیر بار نرود اما با توجه به واقعیت های موجود، مایل به حل اختلاف است که نشان از رویکردی مثبت دارد.

به گفته وی با توجه به ارتباط مستقیم بانک ملت با این پرونده و پرداخت هزینه ها، طبیعتا" منافع حاصل هم متعلق به بانک خواهد بود.

تکذیب یک شایعه ؛ آماری مثبت ؛ آخرین وضعیت برج جام و تشکیل هلدینگ ساختمانی

مدیرعامل "وبملت" با تکذیب و نادرست خواندن ادغام بانک سرمایه با بانک ملت و عدم تمایل به بزرگ شدن و تداوم کاهش شعب ، به مطالبات معوق 59 هزار و مانده تسهیلات 874 هزار میلیارد ریالی اشاره کرد و گفت: در حالی نسبت این دو متغیر برای بانک ملت به 6.7 درصد کاهش یافته که میانگین بانک ها 12 درصد است.

اخلاقی درباره آخرین وضعیت برج جام که به ارزش 610 میلیارد تومان به مزایده گذاشته ، گفت: تا کنون چند متقاضی خواهان خرید این برج شده اند اما از پرداخت وجه اطمینان ندارند. این درحالی است که تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد یکی از استراتژی های اصلی بانک ملت بوده و تعداد زیادی از شرکت های اقماری که بابت مطالبات به بانک داده شده ، درحال واگذاری است. بر همین اساس با ادغام 4 شرکت ساختمانی ، هلدینگی با سرمایه حداقل 2 هزار میلیارد تومان در حال شکل گیری است.

کاهش قیمت تمام شده پول، تسویه بخشی از بدهی دولت + چند خبر و افزایش سرمایه

وی از کاهش 1.7 درصدی قیمت تمام شده به دلیل کاهش متوسط سود پرداختی به سپرده گذاران ، تصویب تسویه 1.7 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت از طریق تسویه با بانک مرکزی ، عرضه اولیه سهام شرکت به پرداخت در بهمن ماه ، تامین مالی 80 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عدم پرداخت سودهای غیر متعارف به سپرده گذاران بانک ، اعطای 116 هزار و 500 فقره تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج به ارزش 1.1 هزار میلیارد تومان و 1.8 هزار میلیارد تومان وام به 2300 بنگاه کوچک و متوسط و سهم 7.1 درصدی بانک ملت از کل بانک ها خبر داد.

این مقام مسئول گفت: افزایش سرمایه از محل نقد هم برای بانک لازم است ولی تاکنون اقدامی در این باره نشده اما ممکن است دولت با ساز و کاری ، این موضوع را به سایرین واگذار کند. 

توصیه ایی به سهامداران ندارم اما...

اخلاقی در برابر این سئوال بورس پرس که چه توصیه ای به سهامداران بانک ملت دارد؟ اعلام کرد: آرزو می کنم انتظارات سهامداران از خریدی که انجام داده اند محقق شود و هر چند نمی توانم توصیه ایی داشته باشم اما می توانم اعلام کنم بانک ملت ظرفیت ها و قابلیت های متعدد و گسترده ایی دارد و طی 6 ماه گذشته توانسته با سودهای معقول و منطقی ، جایگاه خود را حفظ رضایت مشتریان را جلب کند.

وی افزود: با تحقق سود پیش بینی شده و جلب رضایت سهامداران و افزایش شفافیت، همه تلاش را به کار خواهیم بست تا عملکرد سال آینده بانک بسیار بهتر و مثبت تر از سال جاری باشد.

چند و چون عرضه اولیه اولین شرکت تجارت الکترونیک ایران و 23 دنیا

در ادامه این جلسه ، علیرضا لک زایی قائم مقام بانک ملت هم نکاتی از چند و چون عرضه اولیه شرکت "به پرداخت " به عنوان اولین شرکت تجارت الکترونیک ایران و 23 دنیا اشاره کرد و گفت: در جلسه سه شنبه گذشته ، هیات پذیرش بورس تهران با حضور آن در بورس موافقت کرده و انتظار می رود تا پایان بهمن ابتدا 10 درصد سهام عرضه اولیه و سپس 15 درصد دیگر واگذار می شود.

وی ادامه داد: سود سال جاری این شرکت 120 میلیارد تومان و با سرمایه 95 میلیارد تومانی است و قرار است به دلیل لزوم رعایت مقررات صنعت، سرمایه آن بعد از عرضه اولیه ، افزایش یابد.

این مقام مسئول در مورد مختصات این شرکت هم اظهار داشت: به پرداخت یکی از 12 شرکت دارای مجوز تجارت الکترونیک ایران است که به تنهایی 32 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و طی 6 سال گذشته ، همواره رهبر شرکت های PSP ایران بوده و دارای بالاترین بهره وری است که 2 میلیارد از 8 میلیارد تراکنش را انجام داده است. همچنین طبق اعلام موسسه جهانی نیلسون ریپورت، رتبه سال 2015 این شرکت در دنیا 23 بوده که تنها شرکت ایرانی حایز این رتبه بالا بشمار می رود.

لک زایی افزایش تعداد دستگاه ها از 840 هزار کنونی به یک میلیون و عملی کردن تکنولوژی NFC که تلفن های همراه جایگزین کارت خوان شده و ارایه خدمات می دهند، را از دیگر برنامه های توسعه ای به پرداخت معرفی کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا