در گفت‌وگو با مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه ابراز شد؛

مجوزهای کاغذی در صنعت فولاد به جایی نمی‌رسند

مجوزهای کاغذی در صنعت فولاد به جایی نمی‌رسند

گروه صنایع معدنی >فولاد - مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه افزایش ظرفیت تولید فولاد را قابل تحقق دانست و گفت: ساخت و ساز در پروژه‌های مسکن مهر تقاضای تصنعی در بازار فولاد ایجاد کرد و الان زمان آن رسیده که ما هم مانند چین و هند به سمت افزایش ظرفیت تولید برویم.

به گزارش ماین نیوز، رضا اشرف سمنانی با بیان اینکه دو بخش مسکن و صنعت اصلی‌ترین محرک‌های بازار فولاد هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی بخش ساختمان و صنایع کشور دچار رکود شده‌اند و اگر این دو به صورت اساسی تکان نخورند، بازار فولاد هم رونق نمی‌گیرد.

مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) افزود: برای عرضه دپوی محصولات فولادی در انبار کارخانه‌ها فقط باید بستر صادرات را فراهم کرد و عوارض صادرات فولاد را حذف کرد و مالیات کارخانه‌ها کاهش پیدا کند تا تولید رقابتی صورت گیرد و هزینه نهایی تولید پایین بیاید. با کاهش قیمت از این طریق مطمئنا مصرف و تقاضای بیشتری در بازار فولاد جذب می‌شود.

او با بیان اینکه افزایش سه برابری ظرفیت تولید فولاد رقم خیالی نیست و قابل تحقق است، گفت: کارنامه تولید واحدهای فولادی نشان می‌دهد گرچه بازار شرایط خوبی ندارد اما وضعیت تولید مناسب است. غیر از چند سال اخیر که افزایش تقاضا به صورت تصنعی در بازار فولاد بالا رفت، در طرح جامع فولاد پیش‌بینی شده در سال 1404 با رشد جمعیت کشور به 90 میلیون نفر، میزان تقاضای فولاد در داخل کشور 27‌ میلیون تن شود و مصرف سرانه فولاد 400 کیلوگرم باشد.

اشرف‌سمنانی با اشاره به اولین حضور دامپینگ چین و عرضه محصولات فولادی این کشور زیر قیمت بازار داخلی ایران گفت: در سال‌های 84 تا 92 واردات فولاد از چین به ایران آغاز شد و این مقطع دامپینگ چین قدرت رقابت در صنعت فول را نشانه گرفت که الان با تقویت ظرفیت‌های صادراتی‌مان باید آن خلا را برطرف کنیم.

مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با بیان اینکه در اهداف طرح جامع فولاد تنها صادرات 15 میلیون تن سخت است، گفت: برای تحقق آن باید در وهله اول قدرت رقابت در صنعت فولاد افزایش یابد و در وهله دیگر دولت و بخش خصوصی اکتشافات سنگ‌‌آهن را فعال کنند و دولت رویکرد سابق را در حوزه سنگ‌آهن دنبال کند.

او افزود: همچنین می‌‌توان با احیای پروژه‌های ساخت و ساز و راه‌آهن کشور از این صنایع به عنوان پیشران‌های خروج از رکود اقتصاد استفاده کرد زیرا در اقتصاد مقاومتی یکی از صنایع پیشران فولاد است و قرار است اقتصادنفتی جای خود را به اقتصادمعدنی در کشور دهد.

اشرف‌سمنانی تصریح کرد: در حال حاضر دو کشور هند و چین در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند و بیش از 622 میلیون تن تولید فولاد در جهان سهم چین است و تولید فولاد در هند قرار است به 300 میلیون تن برسد به همین دلیل نباید ایران خود را در صنعت فولاد از تکاپو بیاندازد.

این تحلیلگر صنعت و بازار فولاد با اشاره به وضعیت بازار سنگ‌آهن گفت: اغلب تولیدکنندگان سنگ‌آهن تولید خود را به دلیل اشباع صنعت فولاد چین از معادن سنگ‌آهن استرالیا و کاهش قیمت جهانی کاهش داده‌اند اما باید توجه داشته باشیم که این مقطعی گذرا است و فولاد به دنبال خود بازار سنگ‌آهن را رونق می‌دهد.

او با بیان اینکه روی مجوزهای کاغذی فولاد در طرح جامع فولاد حساب باز نکرده‌ایم، گفت: اغلب مجوزهای کاغذی صنعت فولاد مربوط به خط تولید نورد است در حالی که عمر نوردسازی در کشور به پایان رسیده و دیگر طرح‌های اقتصادی نیستند. اگر ظرفیت‌های تولید فولاد را به لحاظ تکنولوژی و صادرات ارتقا دهیم، اهداف افزایش ظرفیت تولید فولاد محقق خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا