در نشست پیشکسوتان بازارسرمایه بررسی شد:

تحلیل عبده،رجایی و مارانی از اقتصاد و بورس/11 خواسته+گذشته و آینده 2 متغیر مهم

تحلیل عبده،رجایی و مارانی از اقتصاد و بورس/11 خواسته+گذشته و آینده 2 متغیر مهم

نشست پیشکسوتان بازار سرمایه با بررسی وضعیت گذشته و آینده نرخ تورم و سود بانکی و تحلیل عبده تبریزی ، رجایی سلماسی و عسکری مارانی از شرایط اقتصاد و بورس و اعلام 11 خواسته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شانزدهمین نشست پیشکسوتان بازار سرمایه با همکاری و همت پیشکسوتان به خصوص تلاش های عظيم ثابت عضو هیات مدیره کارگزاری بانک سپه و از مدیران تامین سرمایه آرمان ، در کارگزاری بانک ملی برگزار شد که تا با حضور فعالان باسابقه ، آخرین وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه، مورد بحث و هم اندیشی قرار گیرد.

در این جلسه، کارگزاران و فعالان قدیمی و کنونی بازار و مسئولانی چون محسن خدابخش مدیر جدید نظارت بر بورس ها و بازارها ، یاسر فلاح مدیر روابط عمومی سازمان بورس، شهرام دانشور مدیر امور اعضاء بورس تهران، الله وردی رجایی سلماسی نخستین دبیرکل سازمان بورس در بعد از انقلاب، حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس و دبیر کل اسبق سازمان بورس قدیم، عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران، محمود خواجه نصیر مدیرعامل تامین سرمایه آرمان، علی محمد بد مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر و... حضور داشتند.

تورم تک رقمی بعد از 26 سال / پیش بینی نرخ سال جاری و آینده

براساس این گزارش، در ابتدای این نشست که با گاه با ظنزها و نکات جالبی از سویی حاضرین توامان می شد، مصطفی نعمتی از کارشناسان تامین سرمایه آرمان، تحلیلی از وضعیت اقتصاد ایران با تکیه بر دو شاخصه اصلی یعنی نرخ تورم و نرخ سود بانکی، ارایه کرد.

وی با اشاره به کمترین و بیشترین نرخ تورم ایران در دوران بعد از انقلاب با 9 درصد در سال 69 و 50 درصد در سال 74 ، نرخ تورم سال جاری را اولین تورم تک رقمی بعد از 26 سال اعلام کرد. 

به گفته وی ، نرخ تورم سال جاری در بهترین حالت یک رقمی بوده و در بدترین حالت دو رقمی نخواهد شد. برای سال آینده نیز این متغیر مهم در بدترین حالت و درصورت خارج شدن از اختیار دولت ، می تواند به 15 درصد برسد. در این میان نهاد بین المللی ،  حداقل و حداکثر تورم سال آینده را 7.2 تا 10.4 درصد اعلام کرده اند. 

نعمتی با بیان اینکه دولت ، اولویت اصلی را تک زقمی کردن تورم قرار داد اما با تعمیق رکود و سیاست های انقباضی، بهای آن را هم پرداخت ، پیش بینی کرد دولت از طریق افزایش دادن سرعت گردش پول و ورود نقدینگی به بازار ، سیاست های انبساطی را در پیش بگیرد.

وی به نرخ 6 درصدی واقعی سود باتوجه به تورم و نرخ سود بانکی اشاره کرد که برای اولین بار رخ داده و باعث تمایل به سرمایه گذاری دربانک ها شده اما با توجه به تنگناهای اعتباری بانک و حساسیت تزریق پول به اقتصاد و جود دارایی های 265 هزار میلیارد تومانی ( که یک سوم منابع کل بانکی کشور است)، منجر به ایجاد رقابت های کاذب بین بانک ها برای جذب سپرده ها شده است.

نعمتی نرخ سود بانکی را برزخی دانست که با توجه وضعیت کنونی نرخ تورم و احتمال رشد آن در سال آینده، باید دولت چگونه به این ابهام پاسخ خواهد داد؟

تحلیل عبده تبریزی از اوضاع اقتصادی و آینده بازارها

در ادامه این نشست عبده تبریزی که از جلسه شورای عالی بورس به جمع پیشکسوتان پیوسته بود، به همراه رجایی سلماسی و عسکری مارانی، به پانل سخنرانی دعوت شد.

وی با اعلام گسترده‌بودن مشکلات دولت که گاه ‌ساده انگاشته می‌شود (مثلا این تلقی ساده که فروش اوراق دولتی باعث منفی‌شدن بازار سرمایه شده)، دستاوردهای اقتصادی دولت را قابل‌ملاحظه دانست.

عبده تبربزی به مشکلات ناشی از نبود ابزار کافی برای جذب مدیران نخبه توسط دولت و محدودیت حقوق مدیران که منجر به استعفای مدیران سالم بانکی می‌شود، اشاره کرد و علل احساس رکود به‌رغم دستاوردهای دولت را توضیح داد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی، بخشی از این احساس را واقعی و مربوط به بخش واقعی اقتصاد و بخشی را هم مرتبط به حباب‌های تشکیل‌شده‌ در دولت قبل اعلام کرد و بعضی روزهای شیرین بورس در دولت قبلی را که امروز به روزهای تلخ بدل شده، به آن حباب‌ها مرتبط دانست.

عبده تبریزی کاهش درآمدهای نفتی بعد از اوج سال 90، کاهش درآمد سرانه و تضعیف بودجه‌ خانوار و نیز مازاد ساخت واحدهای مسکونی لوکس و تجاری را عوامل واقعی مشکل‌آفرین در وضعیت جاری دانست.

دبیر کل اسبق سازمان بورس، خلاء ابزارهای کنترلی دولت، قدرت ناکافی دولت در برخی حوزه‌ها، نظام بانکی گرفتار وجوه منجمد شده در مازاد ساخت و سازهای کلانشهرها (خواب سرمایه‌ حداقل 100 میلیارد دلاری برای واحدهای اضافه در تهران)، عدم­ تشکیل سرمایه در کشور به دلیل خروج سرمایه (به دلایل فرهنگی و غیرفرهنگی) و مهاجرت متخصصان به کشورهای دیگر را از جمله عوامل بخش واقعی اقتصاد در عدم خروج کامل از رکود اعلام کرد.

عبده تبریزی با بیان این‌که بسیاری از مشکلات لزوماً مربوط به بازار سرمایه نیست و مربوط به متغیرهای محیطی است، پیش‌بینی کرد تصور پرش قیمت مسکن در دو سه سال آینده غیرواقعی است.

وی اعلام کرد در هر شرایطی نباید در هیچ بازاری و از جمله در بازار سرمایه توقع معجزه داشت. هدف دولت نیز این نیست که بازار مسکن به رونق سال‌های گذشته برگردد، چون بازار سفته‌بازانه‌ مسکن را نمی‌خواهد و به دنبال تقویت بازار مصرفی ممکن است.

عبده تبریزی در مجموع عملکرد اقتصادی دولت را با توجه به محدودیت‌های جاری ، مناسب و قابل قبول دانست.

مشکل اصلی بورس از نگاه نخستین دبیر کل سازمان 

رجایی سلماسی هم با اشاره به تورم بیش از 40 درصدی که به کمتر 10 درصد رسیده، نرخ سود بانکی بیش از 20 و 22 درصدی را یکی از عوامل آزار دهنده بازار سرمایه دانست که منجر شده سیستم بانکی رقیب اصلی بازار سهام شود.

وی قاطعانه مشکل اصلی بورس را ناشی از وضعیت کنونی بانک ها و نرخ های سود پرداختی معرفی کرد که منجر به جذب سپرده ها و نقدینگی شده است . از سوی دیگر بانک ها در برابر دریافت مبالغی به عنوان حق وکاله از سپرده گذاران ، اقدام به پرداخت سود از سهامداران می کند. در این میان بانک مرکزی بسیار ضعیف عمل کرده و به رغم انتشار گزارش های حسابرسان و در پیش بودن فرصت کافی در آینده ، تکالیفی را به بانک ها داده است.

به گفته رجایی سلماسی مگر مدیران بانک ها و  حسابرس بانک ها توسط بانک مرکزی تایید نمی شود که منجر به بروز مشکلاتی شده است؟

عملکرد دولت در مواجه با ژنرال های 5 ستاره

عسکری مارانی هم با انتقاداتی از عملکرد دولت در بخش های مالیاتی، پولی ، مسکن، سیاست های تشویقی و مالی ، عدم تحرک نسبت به شرایط اقتصاد جهانی، اعلام کرد دولت رسالت خود را در حد انتظار ما و ژنرال های 5 ستاره ایفا نکرده که منجر به بروز مشکلاتی شده است.

به گفته وی، سیاست های مالیاتی و تنبیهی دولت در مسکن برخلاف دیگر کشورها بوده و در بخش معادن و پتروشیمی، با وضع نرخ خوارک و بهره مالکانه، فشار مضاعفی به شرکت ها و صنایع وارد شده است. آن هم در شرایطی که تحریم ها حذف شده اما همچنان از تحریم بیرون نیامده ایم .

وی با بیان اینکه ترامپ اقتصاد مقاومتی را حتی زودتر از ایران پیاده می کند، به لزوم اعتقاد دولت به حل مشکلات بازار سرمایه و رجحان دادن این بازار تاکید کرد که بازاری شفاف است اما در بازار پول با گرفتن شانه مدیران بانکی ، وام های کلان گرفته می شود.

عسکری مارانی اعلام کرد کسی مخالف پولشویی و انضباط مالی و مبارزه با فساد نیست اما فراموش شده که هنوز اعتبار اسنادی باز نشده و برای انضباط مالی باید پله پله رفت و هر کاری را به موقع انجام داد.

وی در خاتمه توصیه کرد کانون سهامداران حقیقی باید راه اندازی شود تا در شرایطی که امکان پیگیری برخی مطالبات بازار سرمایه برای مدیران و مسئولان وجود ندارد، این کانون قادر به احقاق حق بازار سرمایه باشد.

مطالبات پیشکسوتان بازار سرمایه در 11 خواسته

براساس این گزارش، در این نشست، پیشکسوتان بازارسرمایه از عزم سازمان بورس و اوراق بهادار در اصلاح نارسایی‌های بازار سرمایه و قدم‌های برداشته شده در چند هفته اخیر تقدیر و تشکر و جملگی تاکید کردند هرچند این قدم‌ها کاملا مثبت و در راستای بهبود بازار سرمایه است ولی، کافی نیست و این اراده نباید کند شود.

بازار سرمایه ایران با بازارهای توسعه یافتۀ دنیا فاصلۀ بسیاری دارد و اهالی بازار سرمایه، خواه سرمایه‌گذاران، خواه کارگزاران، خواه سازمان و شرکت بورس، باید سال‌های متمادی دوشادوش یکدیگر با همدلی و هماهنگی تلاش کنند تا فاصله بازار مالی کشورمان با رقبای بین المللی کاهش پیدا کند.

تسریع در بازگشایی نمادها، گفتگوی مستقیم رییس سازمان با ارکان مختلف بازار و باز کردن درهای گفتگو در نشست‌های مختلف، نظام‌مند کردن عرضه اوراق بدهی، ارایه اطلاعات ماهانه تولید و فروش شرکت‌ها، ترغیب صندوق‌های درآمد ثابت برای فعالیت در بازار سهام، دستور صریح ایشان برای متوقف کردن معاملات بلوکی و توقف معاملات مشکوک موثر در شاخص بورس اوراق بهادار از جمله اقدامات شایان قدردانی ریاست سازمان در چند هفته اخیر بوده است.

پیشکسوتان بازار سرمایه، اتحاد به وجود آمده در چند هفته اخیر در بازار سرمایه بین سرمایه گذاران  و سایر ارکان بازار را کم نظیر در تاریخ بازار سرمایه دانستند و امیدوارند این اتحاد نقطه عطفی در تاریخ بورس اوراق بهادار و سبب رشد و پویایی بیشتر این رکن از اقتصاد کشور باشد.

همچنین در این نشست پیشکسوتان بر اجرای موارد زیر تاکید کردند:

1 – از عملکرد قاطع سازمان بورس و اوراق بهادار به ویژه شخص شاپو.ر محمدی که به طور جدی پیگیر پرونده کنتور سازی ( که ماه‌ها قبل از سکانداری ایشان در بازار سرمایه اتفاق افتاده است) تشکر می‌کنند و خواهان برخورد قضایی با سایر مسببین احتمالی این پرونده هستند. قطعا برخوردهای قانونی و جدی سازمان بورس موجب افزایش اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و اقتصاد کشور خواهد شد.

2- ادامه یافتن گفتگوها بین سازمان بورس و دلسوزان بازار

3 - اصلاح سریع دستورالعمل بازگشایی نمادها

4- حل مشکل عرضه‌های بی‌حساب برخی نهادها که به دلایل خارج از بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارند و منحنی عرضه و تقاضای بازار سرمایه را از حالت تعادل خارج کرده‌اند.

5 - سر و سامان دادن و اصلاح مقررات مربوط به صندق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازارگردانی و پیگیری قوانین اخیر در خصوص صندوق‌های درآمد ثابت.

6- نظارت موثر و دقیق تر بر حسابرسان معتمد سازمان همچنین بازنگری در مولفه های انتخاب حسابرسان توسط شرکت‌ها و پایش مستمر حسابرسان معتمد.

7 - برخورد با مدیران متخلف و بازگرداندن اعتماد از دست رفته به کدال در کنار رتبه بندی مدیران و وضع قوانین تنبیهی سختگیرانه برای این دست مدیران.

8 - نظام‌مند کردن بازار بدهی از طریق رتبه بندی اوراق بدهی برحسب ریسک نکول و الزام ناشر به بازارگردانی در نرخ‌های منطقی.

9 - تدوین راه کارهایی برای رشد و آشنایی علمی ارکان مختلف بازار با روش‌ها و دانش روز مالی و حرکت به سوی تعمیق تحلیل بین تازه واردان بازار سرمایه.

110 - ایجاد راهکارهایی برای تشویق سرمایه‌گذاری بلند مدت در مقابل شرایط و وضعیت کنونی.

11- ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس، پیشکسوتان و فعالان بازار سرمایه  از وی تقاضا دارند تا از اختیارات و تعاملات خود بهره برده و ارتباط بین بازار سرمایه و بانک مرکزی را ( که نقش کلیدی در تعیین و کنترل و نرخ ارز در کشور را ایفا می‌کند و همچنین با تعیین نرخ سود بانکی تاثیر مستقیمی بر عملکرد بازار سرمایه دارند) تعمیق ببخشد تا شاهد ضرر و زیان بیش از پیش سرمایه گذاران در بازار سرمایه نباشیم.

در پایان ، پیشکسوتان بازار سرمایه ضمن تاکید بر حمایت از اقدامات و تعاملات مثبت صورت پذیرفته در چند مدت اخیر، موفقیت و تعالی روزافزون همۀ ارکان بازار سرمایه را از خداوند منان خواستار شدند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا