آژنگ متولد شد

آژنگ متولد شد ماین نیوز: توليد برنامه تلويزيوني يك سرمايه گذاري است. برنامه تلويزيوني كالايي فرهنگي است كه مصرفي و دورريختني نيست. امروز وقت آن رسيده كه از فضاي رسانه‌اي تلويزيون استفاده‌اي بيش از تبليغ و آگهي بازرگاني شود. امري كه توسط ساير حوزه ها من جمله شهرداري، ناجا، محيط زيست، وزارت نيرو و ... به خوبي شناخته شده، مورد استفاده قرار گرفته و موثر واقع شده است.

متاسفانه بخش معدن كشور فاقد كرسي رسانه اي است و معمولا ارگانهاي متولي منابع طبيعي و محيط زيست به راحتي با استفاده از رسانه های نوشتاری، صوتی و تصویری، بخش بي دفاع معدن را نشانه مي روند.

در حال حاضر خوشبختانه علاوه بر ميل سيستم هاي اقتصادي كشور به بحث معدن و معدنكاري، سيستم هاي هنر سمعي و بصري نيز تمايل زيادي به نشانه روي لنز دوربين خود به سمت معادن دارند كه تنها يك نمونه از آنها فيلم «شيار 143» است. اين فيلم از استقبال بالاي مخاطبان برخوردار بوده كه سكانسهايي از آن در محيط معدن و كارخانه فرآوري مس سرچشمه ساخته و به نمايش درآمده است.

نتیجه اینکه معادن عامل اصلی اشتغالزایی در کشور بوده و از آنجا که ایران با بحران بیکاری همراه است برای سرمایه گذاری سودمند می باشند. یکی از پارامترهای مهم اقتصادی در رابطه با معادن درآمد ارزی حاصل از آنهاست به این معنا که ارزش افزوده تولید شده توسط هر بخش معدنی باعث افزایش درآمد ارزی می گردد. توسعه بخش معدن، منافع بسیاری چه به صورت مستقیم (بالا بردن سهم معدن در تولید ناخالص ملی) و چه به صورت غیرمستقیم (اشتغالزایی، توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته، ممانعت از مهاجرت و ...) به همراه دارد. عملکرد بخش معدن در سالهای اخیر نشان داده است که این بخش در ارتباط با بحران مالی غرب و یا تحریم ها، کمتر دستخوش تغییرات شده است، لذا این حوزه می تواند به عنوان یک حرکت عظیم در اقتصاد کشور ایفای نقش داشته باشد. به منظور نیل به این هدف متعالی قطعا همراهی رسانه ها با حوزه معدن و صنایع معدنی و تولید «آژنگ» به عنوان اولین برنامه تخصصی معدنی مفید و موثر خواهد بود. این برنامه اولین برنامه تخصصی است که در سیمای جمهوری اسلامی ایران به بررسی وضعیت فعالیت معادن کشور، نقاط قوت و فرصتها و بطور نامحسوسی به معضلات و چالش های این عرصه و نیز نقش، اهمیت و جایگاه آن در اقتصاد مقاومتی می پردازد.

پیرو تاکیدات رهبری و مطالبات ایشان در انجام وظایف به نحو احسن و داشتن روحیه جهادی از اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی، برآن شدیم تا در راستای مطالبات رهبری و نیز منویات ایشان درباره اقتصاد مقاومتی، برنامه آژنگ را با اهداف ذیل تولید کنیم.

1- تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در حوزه معدن

2- استفاده از ابزار رسانه ای و تبلیغی برای رواج آموزه های اقتصاد مقاومتی

3- شاخص سازی جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی معدن‌ و صنایع معدنی برای آحاد جامعه

4- تبیین جایگاه و نقش موثر مردم در اقتصاد مقاومتی

5- تبیین جایگاه صنایع معدنی در بهبود فضای کسب و کار

6- تبیین جایگاه 4 رکن دولت، مجلس، سازمانهای نظارتی-حمایتی و معدنکاران در توسعه فعالیتهای معدنی کشور.

7- طرح و بیان مطالبات جامعه معدنی کشور از دستگاه های اجرایی و نظارتی.

8- مصورسازی موفقیت های معدنکاران و انعکاس تصویری تلاشهای جهادی فعالان این عرصه در توسعه محلی و ارتقاء شرایط اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، امنیتی، بهداشتی و... جوامع محلی تحت تاثیر معادن.

9- ارائه راهکارهای اصولی و منطقی به دستگاه های قانونگذاری و نظارتی برای اصلاح یا تصویب قوانین.

10- تبیین جایگاه صنایع معدنی در بهبود فضای کسب و کار و اشتغالزایی، همچنین عمران و توسعه زیرساختها در مناطق مختلف کشور.

11- بررسی چالشها و موانع پیش روی معدنکاران و فعالان صنایع معدنی در بخشهای اکتشاف و بهره برداری

12- یادآوری لزوم به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات و توسعه فعالیتهای معدنی و هدایت خام فروشی به سمت و سوی تکمیل زنجیره تولید محصولات دارای ارزش افزوده به مسئولان مربوطه.

13- فرهنگ سازی عمومی و ارائه تصویری صحیح به مردم، نسبت به عرصه معدن کاری و معرفی معدن و معدنکاری به عنوان سرچشمه رودخانه صنعت، خون جاری در رگهای اقتصاد و نقطه آغازین فعالیت های تولیدی و اشتغال در کشور.

برنامه، ساختاری مستند گزارشی دارد و یک مجری کارشناس، موضوع را دنبال کرده و به واحدهای معدنی مراجعه و در گفتگو با آنها نوع فعالیت‌های آنان را بررسی می‌کند. در مجموعه برنامه‌های «آژنگ» ضمن استفاده از مجری کارشناس که در حال بازدید مکان‌های موردنظر و گفتگو با مدیریت مجموعه‌های معدنی است، از صدای راوی (نریشن) نیز برای ارائه اطلاعات اصلی و آماری واحد معدنی استفاده خواهد شد. تصویر برداری‌ها در دفتر کار، در محیط کارگاه و معادن انجام شده و نقاط قوت واحد مدنظر ضمن معرفی، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. قطعا بکارگیری تجهیزات به روز فیلمسازی و بکارگیری تکنیک های خاص جهت به تصویر کشاندن هرچه بهتر محیط معدن در دستورکار قرار دارد.

بازشناسی توانمندی ها و تهیه گزارش از ذخایر و معادن کشور می تواند آثار و برکاتی را در پی داشته باشد.

اول اینکه با وجود تحریمها، تصویرسازی توانمندی ها می تواند بر خود باوری، عزم و اراده و انسجام ملی بیفزاید. خصوصا در حوزه معادن كه در شرايط حداكثري تحريم ها به مزيت مطلق اقتصادي تبديل شد.

دوم اینکه بر همه جهانیان و آزاد اندیشان بین المللی آشکار می شود که ایران، کشوری است غنی، توانمند و پویا و در نقطه مقابل، آنانکه ادعایی را طرح کرده و خصومت با ملت ایران را منش خود ساخته اند، چشم طمع به این ذخایر و ظرفیتها دارند.

از سوی دیگر، همواره شاهد پخش برنامه های گزارشی از فعالان عرصه های اقتصادی، کارآفرینان برتر و شرکت های تولیدی-صنعتی در شبکه های مختلف سیما هستیم. این برنامه‌ها عموماً، تنها به مصور‌سازی زمینه فعالیت واحد های معدنی می پردازد که همواره در تمام برنامه ها مغفول مانده است.

متأسفانه بخش مهم داستان، یعنی معادن به عنوان مادر و مولد صنایع کشور، جایگاه و نقش محصولات در بازارهای داخلی و منطقه‌ایی، اشتغال زایی، سازماندهی و برنامه ریزی مدیران برای ارتقاء سیستم و به خصوص مشکلات خاص، مخاطرات و مشکلات این حرفه، از دید مسئولان و مردم، مغفول مانده است. مهمتر از همه غفلت از پرداختن معادن به مسائل جانبی مانند مسئولیت های اجتماعی، اقدامات زیست محیطی و ... و همچنین عدم درک به معنای واقعی کلام از مشکلات روز معدنکاران روزبه‌روز به تنگناهای تامین کنندگان مواد اولیه صنعت کشور دامن می زند.

برنامه «آژنگ» تلاش دارد تا ابعاد تازه‌ای از فعالیتهای معدنی ونقش این عرصه در رشد و بالندگی واحدهای تولیدی- صنعتی را به تصویر درآورد و امیدواریم که مخاطبان این برنامه با ابعاد مختلف امور معدنی، مخاطرات، فرصتها و تأثیرات سازنده اقتصادی و اجتماعی این فعالیتها آشنا شوند.

برنامه «آژنگ» تلاش دارد تا تصویری روشن در پیشروی علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش معدن قرار دهد و نیز با تصویر کردن فعالیت مستمر و تلاش بسیار تلاشگران این عرصه، لزوم حمایت از تولید ملی را به مخاطبان یادآور شود.

امیدواریم تولید و پخش برنامه «آژنگ» بتواند بر اصلاح الگوی مصرف و تقویت اعتقاد و باور حمایت از تولید ملی با خرید محصولات ایرانی، تاثیر گذار باشد.

توضیح اینکه از دی ماه سال 1393، شبکه استانی تهران به شبکه سراسری پنج سیما تغییر ماموریت داد و موضوع فعالیت این شبکه از سوی مسئولین، شبکه اقتصاد تعیین شد.

درخصوص نقش وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت باید عرض کنم که وزارت طبق ماده 112 آیین نامه اجرایی و تبصره ذیل آن موظف است به منظور ترویج فرهنگ معدنکاری و افزایش سرمایه اجتماعی بخش معدن از جمله ژئوتوریسم و موزه‌های معدنی، اعتبارات لازم را برای اطلاع‌رسانی عمومی و سایر موارد مرتبط در بودجه سنواتی خود پیش‌بینی و همچنین از اقدامات بنگاه‌های معدنی و صنایع معدنی در زمینه گسترش فرهنگ معدنکاری از طریق وضع مشوق‌های لازم حمایت کند.

پس از پیگیریها و تلاشهای مستمر تیم، خصوصا حسین ظاهری، تهیه کننده برنامه آژنگ، در صدا و سیما ایران هزینه تولید و پخش برنامه به ازای هر دقیقه 2 میلیون تومان مصوب شد که تصمیم گرفتیم ابتدا یک قسمت تولید و به رویت مدیران سازمان مذکور برسانیم بلکه موفق به کاهش هزینه های متعلقه شویم. پس از تولید یک قسمت از برنامه و برگزاری جلسات کارشناسی، به برکات خاصی دست یافتیم که از آن جمله می توانم به جلب توجه مدیران صدا و سیما به حقیقت معدنکاری و ایجاد انگیزه، علاقه، شور و اشتیاق جهت تولید و پخش هرچه سریعتر مستند معدنی آژنگ اشاره کنم که با توجه به مکاتبات آقای کشاورز، مدیرکل امور اکتشاف وزارت و آقای اقبالی، ‌مدیرکل بهره برداری معادن موفق به کاهش 13 میلیون تومانی هزینه تولید و پخش هرقسمت پانزده دقیقه ای از برنامه شدیم. در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت با این اقدام حدود 44 درصد از هزینه تولید و پخش برنامه را تقبل یا بهتر بگوییم تنزل داد. از آنجایی که هدف بنده به عنوان مجری کارشناس و مشارکت در برنامه ریزی تولید این برنامه، پیوند درون خانوادگی بین بخش خصوصی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل های معدنی بود دقت کردم که عرصه ای از قلم نیفتد لذا با پیشنهاد و همفکری با تهیه کننده، خانه معدن ایران و جناب آقای کشاورز، به این نتیجه رسیدیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن ایران را به عنوان تنها مجرای معرفی مشارکت کنندگان تولید برنامه آژنگ به سازمان صدا و سیما معرفی کند. در واقع خانه معدن ایران به عنوان محیطی امن و تشکلی که همواره حمایت خود را از معدنکاران بخش خصوصی اثبات کرده، بار دیگر به عنوان نخ تسبیح رابط بین معدنکاران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صدا و سیما ایفای نقش می کند.

امیدواریم با عنایت به سیر دو ساله حضور عوامل تولید برنامه به منظور آشنایی بیشتر با حوزه معادن و چالشها و مشکلات متفاوت آنها نسبت به سایر عرصه های صنایع و بنگاههای تولیدی، تحقیق و پژوهش جهت کشف بهترین روش روایت فعالیت و نقاط مثبت و موثر معدنکاری، ارائه طرح برنامه توسط حسین ظاهری، ‌تهیه کننده برنامه، به صدا و سیما برگزاری جلسات صفر تا صد معرفی و ارائه توضیح درخصوص برنامه به مدیران و تکرار مکررات به دلیل تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما و به تبع آن مدیران مرتبط، جلب توجه فعالان معدنی به آژنگ و ... با حمایت واحدهای معدنی و به منظور رفع مشکلات فرهنگی، نمایش نقاط قوت و مثبت معدنکاری برای مواجهه با برنامه های جهت دار و متعدد تلویزیونی علیه معدنکاری و تبیین جایگاه معدنکاری با تنویر افکار عمومی طی یک برنامه مستمر تلویزیونی با حداقل 26 قسمت گامی بزرگ در جهت احترام به سرمایه گذاری سرمایه گذاران معدنی برداریم.

تهیه کننده: حسین ظاهری

کارگردان: مهدی یزدانی

مجری کارشناس: آیدین زینال زاده

* این برنامه شنبه هر هفته ساعت 20:45 از شبکه سراسری پنج سیما پخش می‌شود.

* آژنگ اولین مجموعه مستند درباره معادن ایران در تاریخ صدا و سیما و تاریخ جامعه معدنی کشور است.

*آیدین زینال زاده
کارشناس دفتر امور اکتشاف
، مجری کارشناس برنامه تلویزیونی آژنگ و مجری کارشناس رادیو اقتصاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا