وزارت صنعت و معدن در حریم شهرها، روستاها و مزارع معدن واگذار نکند

وزارت صنعت و معدن در حریم شهرها، روستاها و مزارع معدن واگذار نکند

دنیای معدن - نماینده مردم نطنز درمجلس شورای اسلامی با اشاره به تعرض معدنکاران به منطقه حفاظت شده "کرکس" گفت: به رغم اعتراضات مردمی و اظهارنظر کارشناسان در مورد جلوگیری از این تخریب‏‏‎ها، تاکنون اقدام عملی برای نجات این اثر طبیعی صورت نگرفته است.

مرتضی صفاری نطنزی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تعرض معدنکاران به منطقه حفاظت شده "کرکس" که یکی از مناطق منحصربفرد و حائز اهمیت کشور به لحاظ زیست محیطی است گفت: به رغم اعتراضات مردمی و اظهار نظر کارشناسان در مورد جلوگیری از این تخریب‏‏‎ها، تاکنون اقدام عملی برای نجات این اثر طبیعی صورت نگرفته است.

نماینده مردم نطنز درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بهره‎‎برداران معادن سنگ در منطقه حفاظت شده "کرکس" معادن را به شکل ناصحیح مورد بهر ه برداری قرار می دهند،گفت:تخریب بسیار زیادی در منابع طبیعی منطقه ازجمله در شهر طرقرود،روستای اوره و کمجان از شهرستان نطنز ایجاد و و به محیط زیست منطقه آسیب جدی وارد شده است.

صفاری ادامه داد:به دلیل وجود سنگ های "تراورتن" و ساختمانی مرغوب درمنطقه، فرد یا افرادی با عناوین مختلف جای جای منطقه و حتی در برخی از موارد بدون استعلام از محیط زیست،منابع طبیعی را به ثبت رسانده و درحال استخراج و بهره برداری هستند و این درحالی است که حتی کوچکترین خدمت عام المنفعه ای به منطقه نداده اند.

وی در ادامه افزود:بهره‎‎برداران معادن سنگ شرایط و ضوابطی که این معادن به آنها واگذار شده را رعایت نمی کنند و از این معادن به صورت خام برداشت کرده و از منطقه بیرون می برند؛در حالی که هیچ کارخانه ای را در داخل شهر ایجاد نکرده اند و موادغذایی کارگر را نیز از خارج ازشهر تامین می کنند و هیچ منفعتی به حال مردم منطقه ندارد.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد:حتی یک ریال درمنطقه سرمایه گذاری نشده که بگوییم بهره ای برای مردم داشته است و حقوق دولتی هم که به صورت ناقص می پردازند، توسط دولت در منطقه برگشت پیدا نمی کند؛ یعنی به شکل همه جانبه برای مردم منطقه ضرر است و از این جهت حتما باید با این مسئله برخورد کنیم.

بهره‎‎برداران معادن سنگ درحد و اندازه ی قانونی برداشت کنند

وی با تاکید براینکه دولت باید حق و حقوق مردم منطقه را بدهد، گفت: باید از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری شود و اجازه تخریب به آنها داده نشود و بهره‎‎برداران معادن سنگ در حد و اندازه ای که به آن ها اجازه برداشت داده شده است، برداشت کنند؛ آنها برای اکتشاف دوهزار هکتار مجوزی می گیرند و سپس دو هزار هکتار را تخریب می کنند در صورتی که نباید این کار انجام شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا