70 شرکت فعال مجاز اقتصادی اعلام شدند

70 شرکت فعال مجاز اقتصادی اعلام شدند

بعد از جایگزینی طرح فعالان مجاز اقتصادی به جای تسهیلات خوشنامی، یک مقام مسئول در گمرک از اعلام 70 شرکت به عنوان فعال ...

بعد از جایگزینی طرح فعالان مجاز اقتصادی به جای تسهیلات خوشنامی، یک مقام مسئول در گمرک از اعلام 70 شرکت به عنوان فعال مجاز اقتصادی خبر داد.

توافق بین گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و انتقال اعطای تسهیلات خوشنامی به گمرک باعث ایجاد تغییرات گسترده‌ای در روند تسهیلات حمایت از صادرات فرآورده‌های نفتی شده است. پیش از این ساختاری مجزا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اعطای مجوزهای خوشنامی به صادر کنندگان موثق ایجاد شده بود اما از ابتدای سال جاری با هماهنگی یک نهاد نظارتی این وظیفه از ساختار نظارتی ستاد مبارزه با قاچاق به گمرک که یک دستگاه اجراییست منتقل شده است. در آخرین مکاتبه ستاد به گمرک نام 182 شرکت به عنوان لیست نهایی شرکتهای دارایی مجوز خوشنامی دیده می شود و با توافقهای صورت گرفته از این پس اعطای این تسهیلات از کانال گمرک و در قالب در طرح فعالان مجاز اقتصادی دنبال میشود.

در همین راستا سرپرست دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی گمرک درباره تدوین شیوه نامه حمایت از تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی به تسنیم گفت: در ابتدای کار با بهره گیری از تجارب کشورهای موفق در این زمینه، شیوه نامه تسهیل صادرات تدوین، همچنین معیارهای انتخاب واجدین شرایط  و تخصیص امتیازات  و تسهیلات قابل ارائه تبیین شده است. همچنین کمیته‌ای تخصصی جهت بررسی دوره‌ای درخواستهای متقاضیان و مسائل مرتبط تشکیل گردیده است.

باقری پور معتقد است، پس از تدوین شیوه نامه امکان ثبت نام متقاضیان از طریق پورتال سازمانی فراهم شده است. در فاز اول این پروژه شش شرکت پتروشیمی مشمول این طرح شده و از تسهیلات در نظر گرفته شده بهره مند شده اند. همچنین درخواست های بعدی نیز مورد بررسی قرار گرفته و در جلسات دوره ای برگزار شده از سوی کمیته آن دسته از شرکتها  که در چارچوب معیارهای مصوب مورد تایید قرار گرفتند، مشمول تسهیلات شده اند.

وی افزود، امروز 70 شرکت به عنوان فعال مجاز اقتصادی به گمرکات کشور اعلام شده‌اند، که 26 مورد از آنها شرکتهای دانش بنیان می‌باشند.

به گزارش تسنیم، مقررات تسهیل صادرات از سال 1393 در قالب  طرح فعالان مجاز اقتصادی با هدف حمایت از صادر کنندگان و وارد کنندگان در چرخه تجارت بین المللی در دستور کار گمرک قرار گرفته است. این فرایند از طریق تسریع و تسهیل فرایند صادرات با کاهش هزینه‌های تجاری کشور، کاهش بازرسی و ارزیابی فیزیکی، جایگزینی مدیریت ریسک هوشمند در فرایند کنترل ورود و خروج و همچنین بهره گیری از امکان حسابرسی پس از ترخیص در برنامه‌های گمرک گنجانده شده است.

همچنین گفتنی است، برخی صادرکنندگان فراورده‌های نفتی معتقدند، طرح فعالان مجاز اقتصادی بیشتر به موضوع واردات مربوط بوده و به نوعی نمی‌تواند همان شرایط مجوزهای خوشنامی را ایجاد کند.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در روزهای آتی به صورت منسجم پرونده بسته شده "مجوزهای خوشنامی" را مورد بازخوانی قرار دهد. با توجه به حجم چندین میلیارد دلاری صادرات فرآورده های نفتی و همچنین نسبت بالای قاچاق سوخت در این حوزه، به نظر میرسد با آسیب شناسی نسبت به نقاط قوت و ضعف اعطای این نوع مجوزها، مسیر برای طرح نوپای فعالان مجاز اقتصادی نیز هموار می‌گردد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا