بهبود نمره ایران در شاخص ادراک فساد

بهبود نمره ایران در شاخص ادراک فساد

سازمان بین‌المللی شفافیت از بهبود نمره ایران در شاخص ادراک فساد خبر داد و اعلام کرد ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد بین ...

سازمان بین‌المللی شفافیت از بهبود نمره ایران در شاخص ادراک فساد خبر داد و اعلام کرد ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد بین 176 کشور رتبه 131 را بدست آورده است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، سازمان بین المللی شفافیت در جدیدترین رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس شاخص ادراک فساد اعلام کرد ایران بین 176 کشور رتبه 131 را از این نظر به دست آورده است.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2016 تهیه شده است نمره ایران از نظر شاخص ادراک فساد 29 اعلام شده است که نسبت به سال قبل افزایش است. نمره ایران در شاخص ادراک فساد طی سال 2015 بالغ بر 27 اعلام شده بود.

شاخص ادراک فساد میزان فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا 100 بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است.

با وجود بهبود وضعیت فساد در ایران رتبه این کشور در رده بندی جهانی یک پله نزول داشته است. ایران بین 176 کشور رتبه 131 را بدست آورده است. در گزارش سال قبل رتبه ایران بین 167 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته بودند 130 اعلام شده بود.

برخی کارشناسان گزارش‌های سازمان بین المللی شفافیت را قابل استناد و به‌دور از جهت گیری‌های سیاسی نمی‌دانند و در این زمینه به جایگاه رژیم صهیونیستی در رده‌بندی‌های آن اشاره می‌کنند که به‌رغم فساد گسترده مقامات سطوح بالا و پایین صهیونیست، این رژیم میان کشورهای دارای فساد کم قرار می‌گیرد. در گزارش امسال رتبه 28 و نمره 64 به رژیم اسرائیل داده شده است.

دانمارک و نیوزیلند با کسب نمره 90 در رتبه 1 جهان و سومالی با نمره 10 در رتبه آخر از این نظر قرار گرفته اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا