چین زیر پای خودروهای مسی

چین زیر پای خودروهای مسی

صنعت خودروسازی چین، رشد بی‌سابقه‌ای را در سال 2016 تجربه کرده است. در این میان، خودروهای الکتریکی که مصرف مس در آن‌ها بیش از خودروهای عادی است، گوی سبقت را در تولید از سایر وسایل نقلیه ربوده‌اند.

 

گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین نشان می‌دهد کمپانی‌های چینی در سال 2016، بیش از 28 میلیون وسیله نقلیه تولید و به فروش رساندند که افزایش 14.5 و 13.7 درصدی را به‌ترتیب در بخش تولید و فروش در مقایسه با سال 2015 نشان می‌دهد. در این میان، اتومبیل‌های سواری که بیش از 86درصد از کل تولید و فروش خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، رشد 15درصدی را نسبت به سال 2015 رقم زدند.
همچنین، کشور چین در سال گذشته حدودا 517هزار دستگاه وسیله نقلیه الکتریکی تولید کرد که افزایش 63درصدی را نسبت به سال 2015 نشان می‌دهد. مشاور ارشد موسسه تحقیقاتی CRU در این ارتباط گفته است که عدم در نظر گرفتن مالیات بر خرید وسایل نقلیه با سطوح پایین گازهای آلاینده (حجم موتور کمتر از 1.6 لیتر) در عملکرد بهتر از انتظار صنعت اتومبیل‌سازی چین به‌ویژه در نیمه دوم سال گذشته نقش مهمی داشته است.
در حال حاضر، چین یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی است. از ابتدای دهه 80 میلادی که توسعه خودران‌ها و دوچرخه‌های الکتریکی در جهان توسعه پیدا کرد، چین تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آن‌ها تبدیل شد و هم‌زمان تلاش برای ساخت و استفاده از خودروهای الکتریکی هم آغاز شد. اگر در سال 1998 میلادی 56 هزار خودران در چین تولید می‌شد در پایان سال 2008 این عدد به 21 میلیون رسید. چین در زمینه خودروهای الکتریکی نیز توسعه مشابهی را شاهد بوده است.
در این زمینه دولت چین به‌طور کامل از صنعت خودروهای الکتریکی حمایت کرده است. هدف دولت چین در این زمینه استفاده از پنج میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی توسط شهروندان تا سال 2020 است. همچنین این کشور قصد دارد تا 2020 هر سال یک میلیون خودروی الکتریکی هم تولید کند. خودروهای الکتریکی سه برابر بیشتر از سایر خودروها مس مصرف می‌کنند. برای ساخت هر خودرو به 24 کیلوگرم مس نیاز است که این عدد در خودروهای الکتریکی 72 کیلوگرم است. از همین رو بسیاری از تحلیل‌گران به آینده بازار مس خوش‌بین هستند. چراکه معتقدند طرح دولت چین در زمینه افزایش تعداد خودروهای الکتریکی تقاضای این کشور در زمینه مس را بالا خواهد برد.
علاوه بر این، در چین در سال 2016، فروش اتومبیل‌های سواری که دارای موتورهایی با حجم کمتر از 1.6 لیتر هستند به 17 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال 2015 افزایش 21.4درصدی را نشان می‌دهد.
در روز سیزدهم دسامبر 2016 وزارت دارایی چین به همراه سازمان امور مالیاتی این کشور اعلام کردند که افزایشی در نرخ مالیات بر خرید وسایل نقلیه با سطوح پایین گازهای آلاینده (افزایش مالیات از 5 درصد به 7.5درصد) رخ خواهد داد و این قانون از اولین روز ژانویه تا سی و یکم دسامبر 2017 اجرایی خواهد بود. همچنین اعلام شد که سطح مالیات‌ها پس از ژانویه سال 2018 بار دیگر به میزان ابتدایی خود یعنی 10درصد افزایش خواهد یافت. موسسه CRU با در نظر گرفتن تاثیرات احتمالی افزایش مالیات‌ها، پیش‌بینی‌های سال 2017 در مورد صنعت خودرو را کاهش داده است. البته ریسک‌های افزایشی نیز در این میان وجود دارند؛ چراکه ممکن است پیش از پایان تخفیف‌های مالیاتی در آغاز سال 2018 مشتریان ترغیب به افزایش خرید شوند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا