تحريك بازار فولاد در گرو رونق بخش مسكن

تحريك بازار فولاد در گرو رونق بخش مسكن

گروه صنایع معدنی >فولاد - تغيير شرايط سياسي بين بسياري از کشورها و به هم ريختگي در روابط اقتصادي آنها به دليل جنگ هاي داخلي و منطقه اي، منجر به کاهش نرخ رشد اقتصاد جهاني شد که بازتاب آن باعث افت قيمت نفت درسطح جهان و برآيند آن موجب رکود سنگين در کشور شد. بارزترين نشانه آن کاهش درآمدهاي نفتي، در نتيجه کاهش پروژه عمراني، نهايتا رکود در بازار مسکن و ساخت وساز شد، وبا عنايت به اينکه سهم بزرگي از توليدات فولادي در پروژه هاي صنعتي و ساختماني و مسکن به کار مي رود، بايد به نقش مسکن که بيشتر در بخش خصوصي توليد مي شود نگاهي ويژه داشت.

به گزارش ماین نیوز، رونق در کارخانه هاي فولاد زماني آغاز مي شود که دولت رونق در بخش مسکن را به وجود آورد و رونق در بازار مسکن زماني اتفاق مي افتد که خريدار مسکن بتواند همانند خيلي از کشورها از درآمد آتي خود هزينه کند و اين مهم زماني اتفاق مي افتد که دولت اين درآمد آتي را براي خريدار به صورت وام (به مبلغ 70درصد مبلغ مسکن مورد نظرخريدار)، از طرق مختلف فراهم کند، مانند بانک و... دراين زنجيره توليد و مصرف، حدود 85درصد صنايع ديگر مرتبط با صنعت ساختمان که دچار رکود شده اند، نيز قرار مي گيرند و آنها نيز از اين رونق در بخش مسکن منتفع مي شوند.

حال اگر دولت نتواند اين زنجيره اقتصادي اجتماعي را به هم متصل و آن را مديريت کند، نه تنها رونق اقتصادي در صنعت فولاد کشور وجود نخواهد داشت بلکه رکود اقتصادي در 85درصد صنايع ديگر کشور همچنان باقي و روز به روز نيز بدتر خواهد شد و مسائل اجتماعي جوانان، عدم رشد جمعيتي مناسب، ازدواج هاي ديروقت و طلاق هاي زود هنگام و بيکاري هاي آشکار و پنهان و بسياري موارد ديگر گريبان جامعه ما را همچنان مانند گذشته خواهد گرفت.

کمبود مسکن در کشور ما وخصوصا در شرايط حساس کنوني نه تنها معضل محسوب نمي شود، بلکه يک فرصت صنعتي است که مي تواند يکي از موتورهاي پيش برنده دراقتصاد ما باشد، تا محرکي قوي و زيربنايي، براي رشد اقتصاد کشور باشد، خصوصا با توجه به اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب.

متاسفانه به جاي استفاده از اين مزيت، با چماق ايجاد تورم يا احتمال دلال بازي يا کمبود منابع مالي وحتي نبود نقدينگي در بانک ها و بسياري دلائل ديگر بر سربازار مسکن مي کوبند، در صورتي که مشکل ما دراينجا، نبود برنامه مناسب و جامع است.

بخش مسکن کارآمدترين راهکار کوتاه مدت مقابله با معضل رکود بوده و مي تواند اطمينان مصرف کنندگان را به رونق در اقتصاد جلب کند و امکان فعاليت هاي اقتصادي کوچک و کارهاي روز مزد را حل کند، در واقع در صنايع فولاد نياز به تزريق مالي يا تحريک در توليد نيست، بلکه بايد بازار تقاضا را براي صنعت فولاد مهيا کرد که همانا رونق در بازار مسکن است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا