ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا

ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا

صندوق بین‌المللی پول با معرفی ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 از مرز ...

صندوق بین‌المللی پول با معرفی ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 از مرز 1.5 تریلیون دلار عبور کند. در اقتصاد، شاخص GDP یکی از مهم‌ترین معیارهای بررسی توان مالی یک کشور محسوب می‌شود. هرچه این شاخص عدد بالاتری را نشان دهد، وضعیت تولید آن کشور حال و روز بهتری دارد.

در واقع تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک دوران معین، به طور معمول یک سال، در یک کشور تولید می‌شود. در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که در انتهای زنجیر تولید قرار گرفته‌اند و خود آنها برای تولید و خدمات دیگر خریداری نمی‌شوند. بانک جهانی در گزارش‌های پیشین خود رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته در سال قبل میلادی را 1.6 درصد اعلام کرده بود که بر اساس پیش‌بینی‌ها به 1.8 درصد در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.

این در حالی است که اقتصاد کشورهای نوظهور و در حال توسعه از 3.4 درصد سال گذشته به 4.2 درصد در سال جدید میلادی رشد خواهد کرد. جیم.یونگ.کیم، رئیس بانک جهانی نیز چند روز قبل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از سال‌ها رشد ناامیدکننده اقتصاد جهان، اکنون افق روشنی در پیش رو داریم. اکنون زمان استفاده از این فرصت و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مردمی و زیربنایی است. این در حالی است که به دلیل برنامه‌های پیشنهادی مختلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از جمله اجرای محرک‌های مالی از کاهش مالیات گرفته تا افزایش هزینه‌های زیربنایی در این کشور، بلاتکلیفی‌های قابل توجهی در مورد آینده وضعیت اقتصادی دنیا وجود دارد.

همچنین بانک جهانی رشد اقتصادی آمریکا را در سال ۲۰۱۷ حدود ۲/۲ درصد نسبت به ۶/۱ درصد سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی کرده است، اما این افزایش می‌تواند بیشتر از ۲/۲ درصد باشد و اثرات آن فراتر از مرزهای آمریکا پیش برود. افزایش رشد اقتصادی آمریکا به دلیل اجرای محرک‌های مالی و یا برنامه‌های دیگر ممکن است موجب رشد قابل توجه اقتصاد کل دنیا شود، اما این مساله علاوه بر این می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره و شرایط مالی سخت‌تری شود که تاثیر معکوس بر برخی از بازارهای نوظهور وابسته به تامین مالی خارجی خواهد گذاشت. همچنین بلاتکلیفی در مورد سیاست‌های اقتصادی آمریکا موجب خواهد شد سرمایه‌گذارها پول خود را تا روشن نشدن این سیاست‌ها در حاشیه نگه دارند. بانک جهانی در مورد چین هم اعلام کرده است رشد اقتصادی این کشور به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد، به طوری که از ۷/۶ درصد سال ۲۰۱۶ به ۲/۶ درصد در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید. اگرچه برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا، همچون اندونزی و تایلند رشد بالاتری را تجربه خواهند کرد. بنا بر این گزارش، رشد اقتصادی هند نیز به دلیل اجرای برخی سیاست‌های مالی، از ۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۶/۷ درصد در سال ۲۰۱۷ شتاب خواهد گرفت.

با این حال بانک جهانی در گزارشی با عنوان «رصد اقتصاد ایران» به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ با توجه به اتفاقات دو سال گذشته پرداخته است. در این گزارش مولفه‌های مهمی همچون آهنگ اشتغال، مخارج دولت و میزان فشارهای تورمی مورد بررسی قرار گرفته است. بانک جهانی در این گزارش می‌نویسد: مزایای مورد انتظار از اجرای برجام فقط در بخش نفت و افزایش تولید و صادرات در این بخش محقق شده است. این تاخیر عمدتا به دلیل نگرانی بانک‌های جهانی در مورد ریسک‌های باقیمانده از لغو تحریم‌هاست. این ریسک‌ها اشکال مختلفی دارد که فقدان شفافیت در اجرای عملی برجام، نگرانی درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و پیچیدگی‌های ناشی از تحریم‌های غیر‌هسته‌ای از جمله آنهاست. آمار اولیه از بهار ۲۰۱۶ نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد ایران پس از رشد ضعیف سال گذشته بهبود یافته است، اگرچه این رشد با اتکا به جهش سریع بخش نفتی بوده است. با این حال معیارهای اقتصادی به نشانه‌های بهبود اقتصادی اشاره دارند.

عبور اقتصاد ایران از 1.5 تریلیون دلار 

 برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۶ به ۴۵۹/۱ تریلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن ۸۱ میلیارد دلار افزایش داشته است. بر اساس این گزارش ایران توانسته است در این سال جایگاه خود به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را حفظ کند و در رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بالاتر از کشورهایی نظیر استرالیا، مصر، لهستان، هلند، امارات، نروژ و پرتغال قرار گیرد. چین در این سال با تولید ناخالص داخلی ۲۶/۲۱ تریلیون دلاری بالاتر از آمریکا و به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است.

چین از سال ۲۰۱۴ جایگاه آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را تصاحب کرده است. با این حال رئیس‌جمهور جدید آمریکا در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده است با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از صنایع داخلی آمریکا روند نزولی اقتصاد این کشور را معکوس کند. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۵۶/۱۸ تریلیون دلار بوده است و این کشور در رده دوم بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته است. هند با اقتصاد ۷۲/۸ تریلیون دلاری در رتبه سوم قرار گرفته است. ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، اندونزی، انگلیس و ترکیه نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. تولید ناخالص داخلی ترکیه در این سال ۶۶۹/۱ تریلیون دلار بوده است.صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ نیز ۹۲ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۵۵۱/۱ تریلیون دلار برسد. با وجود افزایش تولید ناخالص داخلی ایران جایگاه این کشور در رده بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا تغییری نخواهد کرد و ایران همچنان در رتبه ۱۸ و پایین‌تر از کشورهایی نظیر ترکیه قرار خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا