چرا جهت حرکت قیمت فلز زرد اخیرا تغییر کرده است؟

دیدگاه مثبت اچ اس بی سی در باره بازار طلا

دیدگاه مثبت اچ اس بی سی در باره بازار طلا

قیمت طلا که در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی به شدت کاهش یافته بود، در سه هفته اخیر در مسیر رشد حرکت کرده زیرا درباره افق اقتصاد آمریکا و جهان ابهام و نگرانی وجود دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، از طرفی درباره سیاست های دولت جدید آمریکا در قبال موضوعات مختلف دیدگاه روشنی در بین سرمایه گذاران وجود دارد در نتیجه طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری جذابیت پیدا کرده و برخی تحلیلگران معتقدند تا وقتی این ابهام ها و نگرانی ها وجود دارد قیمت طلا همزمان با نوسان های بزرگ، به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

تحلیلگران بانک اچ اس بی سی می گویند، سیاست های دولت جدید آمریکا سبب نوسان شدید در قیمت طلا و رشد آن خواهد شد. ترامپ در چند هفته اخیر دیدگاه های کلی در باره جهت برنامه های خود بیان کرده و به جزییات اشاره نکرده است به همین دلیل ابهام ها از میان نرفته و این عاملی برای جذابیت طلاست.

آندسته از سخنان ترامپ که بر ابهام ها یا تنش های تجاری یا ژئوپولیتیک بیافزاید سبب افزایش قیمت طلا می شود. موضع گیری های ترامپ و اعضاء دولت او را می توان به دو بخش تقسیم کرد که یکی سبب رشد قیمت طلا می شود و دیگری تاثیر بزرگی بر قیمت ها ندارد.

دسته اول، دیدگاه های سنتی هستند که طرفدار تجارت آزاد و کاهش مالیات ها هستند. اگر همه عوامل دیگر ثابت باقی بماند، تاثیر این گروه بر قیمت طلا خنثی است. دسته دوم، دیدگاه های ملی گراهای اقتصادی هستند که از حمایت گرایی تجاری و سیاست های حمایتی مالی طرفداری می کند و این سیاست ها به رشد قیمت فلز زرد کمک می کند.

در مجموع، تحلیلگران اچ اس بی سی معتقدند موضع گیری های دولت ترامپ عاملی برای حمایت از قیمت طلاست اما برای آنکه بازار طلا در جهتی مشخص حرکت کند لازم است ترامپ و اعضاء دولت او به روشنی برنامه های خود را بیان کنند. تحقق این امر به زمان نیاز دارد در نتیجه برای مدتی نمی توان انتظار داشت جهت حرکت قیمت طلا مشخص شود. اگر بازار طلا به تک تک سخنان ترامپ واکنش نشان دهد شاهد نوسان قابل ملاحظه قیمت ها در هفته های آینده خواهیم بود.

در ماه های اخیر اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و بانک مرکزی آمریکا در ماه گذشته میلادی نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال سه بار دیگر این اقدام انجام خواهد شد. برنامه افزایش نرخ های بهره عاملی برای فشار بر قیمت طلاست اما فعلا نگرانی سرمایه گذاران سبب رشد قیمت ها شده است.

این هفته اخبار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و اگر آنطور که پیش بینی شده این گزارش ها مثبت باشد شاهد رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا