برنا در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

رتبه ۱۱ ایران در ذخایر جهانی سنگ‌آهن

رتبه ۱۱  ایران در ذخایر جهانی سنگ‌آهن

گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی درباره معادن سنگ‌آهن در کشور گفت: تا پایان سال گذشته، 339 معدن سنگ‌آهن در کشور وجود داشت که از این میزان 202معدن فعال بودند. امروز نیز با فعالیت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی میزان ذخایر سنگ‌آهن در کشور افزایش یافته است.

بهروز برنا در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره وضعیت اکتشاف ذخایر سنگ‌آهن در کشور اظهار کرد: تنها سازمان زمین‌ شناسی عهده‌دار اکتشاف سنگ‌آهن در کشور نیست بلکه برخی از اقدامات نیز در این حوزه توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما به طور کلی اکتشاف سنگ‌آهن جزو اولویت‌های اکتشافی ما است چرا که ژئوفیزیک هوایی یکی از روش‌های خیلی خوبی است که برای اکتشاف ذخایر پنهان موثر است.

برنا افزود: ما در پهنه سنگان در حوزه سنگ‌آهن بر روی 12 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی را با لایه اطلاعاتی ژئوفیزیک هوایی و کنترل زمینی آن نیز از طریق ژئوفیزیک زمینی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و نمونه‌گیری به همراه حفاری انجام داده‌ایم که در نهایت این اقدامات منجر به کشف محدوده‌های بسیار خوبی در حوزه سنگ‌آهن شد. همچنین در این باره چند محدوده دیگر در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال خراسان جنوبی دارای یک محدوده مناسب برای اکتشاف آهن است که در 2 پهنه ژئوفیزیک هوایی انجام گرفته است و بیش از 110هزار کیلومتر خطی کار ژئوفیزیک هوایی برای آن صورت گرفته است، خوشبختانه در نتیجه این اقدامات چند محدوده آهن نیز معرفی شده است که در آن مشغول به کار هستند.

به گفته وی، با توجه به اهمیت این موضوع در یزد نیز اقدامات اکتشافی انجام گرفته و چندین محدوده امید بخش برای آهن وجود دارد که باید برروی آن کار شود. برنا تصریح کرد: به طور کلی کشور ما از نظر ذخایر سنگ‌آهن شرایط مطلوبی دارد. آمارها حاکی از آن است که تا پایان سال 94، 339معدن سنگ‌آهن داشتیم که از این میزان 202معدن آن فعال بود. همچنین تا پایان سال 94 میزان استخراج سالانه سنگ‌آهن حدود 58 میلیون تن بوده است.

وی بیان کرد: میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن در کشور بیش از 2میلیارد و 300میلیون تن بود اما به طور کلی ذخایر قطعی و احتمالی سنگ‌آهن به حدود 3.5میلیارد نیز می‌رسد.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی درباره رتبه ایران در حوزه سنگ‌آهن در منطقه و جهان، اظهار کرد: در دنیا 85میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن کشف شده است که از این میزان 2میلیارد و 300میلیون تن ذخایر قطعی کشور ما است. به عبارتی ایران 2.7درصد سهم جهانی را در اختیار دارد که با این میزان در رتبه یازدهم جهانی قرار گرفته است.

برنا با اشاره به آخرین اقدامات اکتشافی تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی معادن بزرگ را در دستور کار دارند. از جمله در حوزه آهن معادن گل‌گهر یک معدن در کلاس جهانی است و معدن سنگان و چادرملو، چغارت و... معادن زیادی به ویژه در یزد، کرمان و خراسان رضوی معادن زیادی را در اختیار داریم که ذخایر خوبی از سنگ‌آهن را در اختیار دارند. همچنین کشور دارای محورهای آهنی است که در استان‌های زنجان تا آذربایجان غربی و همچنین زون سنندج - سیرجان که ذخایر زیادی از آهن را در اختیار دارد. از سویی دیگر گنبدهای نمکی در کشور وجود دارد که همراه با آهن هستند. تمامی اینها حاکی از آن است که اکتشافات باید در کشور ادامه داشته باشد که خوشبختانه ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه سنگ‌آهن اقدامات خوبی را انجام داده است و در حال حاضر ذخایر جدیدی در حوزه یزد، کرمان و خراسان رضوی به ذخایر کشور اضافه کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا