انحصار ایران در تولید یک محصول استراتژیک پتروشیمی

انحصار ایران در تولید یک محصول استراتژیک پتروشیمی

پتروشیمی کارون با تولید یک محصول استراتژیک پتروشیمی بازار خاورمیانه و هند را در اختیار خود گرفت.

 

شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزو سیانات‌ها در خاورمیانه است.
این شرکت در سال 1381 تاسیس و در اسفند ماه 1387 رسما افتتاح شدکه هم اکنون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن، تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات‌ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت عالی تولید و به بازارهای داخلی وخارجی عرضه کند، محصول اصلی این شرکت 40000 تن در سال تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) است.
این طرح اولین پروژه‌ای است در صنایع پتروشیمی که با سرمایه‌گذاری مشترک بین یک شرکت اروپایی و ایرانی آغاز شده است با شروع تحریم‌ها و مشکلاتی که دو طرف برای ادامه مسیر داشتند باعث شد تا بعد از راه اندازی فاز 1، فاز2 در سال 84 و با 40 درصد پیشرفت رها شود.
شرکت کماتور سوئد در این بین نه حاضر به ترک پروژه و فروش سهام خود بود و نه علاقه مند به ادامه حضور که ادامه این روند باعث شد تا فاز 1 پتروشیمی کارون نیز به ظرفیت تولید طراحی شده نرسد و از طرفی تاخیرهای مکرر نیز باعث شد تا در سال های 89 و90 پیشنهاد فروش اسکلت های پروژه فاز2 پتروشیمی کارون به صورت عمده مطرح شود.
ظاهرا در همین سال‌ها پتروشیمی بندر امام که سهامدار  40درصدی پتروشیمی کارون بود عهده داره تکمیل این فاز شد و در مقابل فروش فاز 2 مقاوت کرد به طوریکه تمام هزینه‌های اجرایی این طرح را پذیرفت.
براین اساس پتروشیمی بندر امام شرکت خوارزمی را که شرکتی خدماتی و تعمیراتی بود مامور کرد تا طرح را کامل کند و خوارزمی نیز طرح را 4 ساله به اتمام رساند .
به گفته مدیرعامل پتروشیمی کارون تا قبل از راه اندازی فاز2 پتروشیمی کارون بارها از سوئدی‌ها برای حضور در این پروژه دعوت به عمل آمد اما آن ها توجهی به این امر نداشته و اکنون با راه اندازی این فاز خواستار بازگشت به پروژه هستند.
*راه اندازی نخستین واحد تولید MDI خاورمیانه در پتروشیمی کارون
فاز 2 پتروشیمی کارون دارای 5 واحد است که کار پیش راه اندازی آن از آبان و آذر ماه سال 94 آغاز و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی 3 واحد باقیمانده از اردیبهشت امسال آغاز شد که نهایتا با تولید محصول MDI در گریدهای مختلف با خلوص عالی، فاز دوم شرکت پتروشیمی کارون به بهره برداری کامل رسید.
ظرفیت این فاز40 هزار تن در سال است که نیمی از آن نیاز بازار داخل را تامین و مابقی صادر خواهد شد که با تامین این ماده (MDI) در کشور سالانه 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی وجود خواهد داشت.
گزارش فارس اضافه می کند تاکنون در کل منطقه خاورمیانه هیچ کارخانه ای برای تولید MDI ساخته نشده و با راه اندازی این واحد عملا ایران بخش وسیعی از بازار خاورمیانه و هند را پوشش خواهد داد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا