عباسلو در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

بهره‌برداری از پروژه فولاد بردسیر تا پایان ۹۵

بهره‌برداری از پروژه فولاد بردسیر تا پایان ۹۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان درباره استفاده از تجهیزات چینی در ساخت کارخانه‌های فولادی گفت: اعتقاد من بر این است استفاده از این تجهیزات هزینه‌ها را در بلندمدت افزایش می‌دهد.

علی عباسلو در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره پروژه فولاد بردسیر اظهار کرد: این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. بردسیر بزرگترین پروژه جنوب شرق کشور است که قابلیت تولید 700 هزار تن میلگرد را خواهد داشت.

به گفته وی، این پروژه به انتظار 28 ساله مردم بردسیر پایان می‌دهد. جالب است بدانید در سال 68 برای اولین بار در این محل احداث یک ماشین‌سازی را مطرح کردند. از آن زمان به بعد 18 پروژه دیگر نیز تعریف شد بطوریکه پروژه بردسیر نهمین پروژه‌ای بود که در این منطقه تعریف شد. طرح‌های قبلی هیچ‌کدام به سرانجام نرسیدند در نتیجه یک دوره طولانی 27 تا 28 ساله مردم ناامید بودند. سوله‌های مختلفی در این منطقه برای واحدهای متعددی ساخته شده بود اما کار خاصی در این رابطه انجام نشد.

او بیان کرد: پروژه فولاد بردسیر برای حدود 200 تا 250 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت و تاثیر بسیاری از دیدگاه روحی و روانی بر منطقه بردسیر خواهد داشت.

در حال حاضر این پروژه با بیش از 95 درصد پیشرفت در مرحله تست کارخانه قرار دارد و مراحل نصب کامل شده و باید تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد. البته اعتقاد ما بر این است چند ماه پس از تولید پروژه افتتاح شود درنتیجه احتمال دارد افتتاح رسمی در سال آینده انجام شود.

عباسلو اظهار کرد: پروژه ذوب نیز از دیگر طرح‌هایی است که ال‌سی 100 میلیون یورویی برای آن گشایش یافته است. با باز شدن این ال‌سی پروژه ذوب تکمیل خواهد شد. خوشبختانه حدود 70 تا 80 درصد ماشین‌آلات خارجی بسته‌بندی شده و از پایان آذر ماه حمل آن آغاز شد و تا پایان سال تمام خواهد شد. نصب این ماشین‌آلات از ابتدای سال 96 شروع خواهد شد و امیدواریم در ابتدای سال 97 وارد فاز تولید شویم. با این کارخانه چرخه تولید ما تکمیل خواهد شد.

وی در توضیح گشایش ال‌سی 100 میلیون یورویی افزود: ما از اواخر سال 94 تصمیم به گشایش ال‌سی گرفته و در همین زمینه مذاکرات را با طرف‌های خارجی آغاز کردیم. همچنین مکاتباتی را در داخل کشور با بانک مرکزی انجام دادیم. جالب است بدانید که مذاکرات خارج از کشور چندان زمان‌بر نبود اما بیشتر زمان در داخل کشور صرف شد. البته این اتفاق طبیعی است زیرا سال‌ها است ال‌سی در کشور باز نشده و مقررات بروز نشده بود.

به گفته مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان، بانک عامل این ال‌سی، بانک تجارت بود که همکاری خیلی خوبی داشت. بانک آلمانی نیز بانک ای.آی اچ (ایران- اروپا) و یک بانک اشتراکی است. گشایش این ال‌سی نشان داد که می‌توان از اعتبارات خارج از کشور استفاده کرد.

وی اظهار کرد: ما در دوران تحریم نیز با کشورهای اروپایی کار کرده و مسیر خود را تغییر ندادیم.

عباسلو درباره همکاری با چینی‌ها بیان کرد: بنده اعتقادی به همکاری با چینی‌ها ندارم زیرا اگر بخواهیم در درازمدت از یک کارخانه فولادی بهره‌برداری کنیم، بی‌ترید با استفاده از تجهیزات چینی هزینه تولید افزایش خواهد یافت. این ذهنیت منفی شاید به دلیل تجربه همکاری با چینی‌ها در فرومولیبدن خاتون آباد باشد.

وی با اشاره به استفاده از تجهیزات هندی گفت: هند از دیدگاه قطعات مکانیکی بسیار بهتر است از چین است بطوریکه کنسرسیوم تشکیل شده در پروژه نورد کنسرسیومی هندی-ایتالیایی است. در این پروژه طراحی برق و قسمت‌های حساس از ایتالیا تامین شده و قسمت‌های غیرحساس از هند خریداری شده است. البته یکی از شرکت‌های بزرگ هند با یکی از شرکت‌های آمریکا قرارداد دارند زیرا در بخش DRI هند اولین تولیدکننده جهان محسوب می‌شود. البته امروز با توجه به پروژه‌هایی که در ایران راه‌اندازی شده و همچنین گران شدن قیمت گاز در هند ما توانستیم از هند در این زمینه پیشی بگیریم.

وی با اشاره به صادرات DRI تصریح کرد: ما امسال به هند، کشورهای عربی و آلمان DRI صادر کرده‌ایم.

به گفته عباسلو، این کارخانه از دی ماه 93 آهن اسفنجی صادر کرده است بطوریکه تا امروز 10 تا 15 درصد از تولیدات را صادر کرده‌ و هدف نهایی بحث بازاریابی است. در حال حاضر به دنبال بازاریابی در عراق و ترکیه هستیم و بطور آزمایشی برای این دو کشور محصول فرستاده شده است. البته پس از راه‌اندازی کارخانه فولاد خودمان مصرف‌کننده اصلی خواهیم شد. در این مرحله صادرات شمش و میلگرد را در دستورکار قرار خواهیم داد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا