سرزمین بکر رخنمون‌های زمین‌شناسی

سرزمین بکر رخنمون‌های زمین‌شناسی

گروه اكتشاف و زمين شناسي - اکتشاف به عنوان نخستین حلقه از زنجیره بخش معدن، تعیین‌کننده ادامه راه در این بخش است. در واقع نتیجه حاصل از اکتشاف است که مشخص‌کننده انجام فعالیت‌های معدنی است.

به گزارش ماین نیوز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در شروع فعالیت‌های خود اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر از کشور را در دستور کار قرار داد تا بتواند با توسعه اکتشاف و کاهش ریسک آن سرمایه‌گذاران را به حضور در بخش معدن ایران ترغیب کند.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره برگزاری دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی گفت: خوشبختانه استقبال در دومین دوره اجلاس نسبت به دوره نخست بسیار خوب بود و با توجه به اجرایی شدن برجام امروز شاهد استقبال خوب شرکت‌های خارجی از دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی هستیم. تعداد شرکت‌ها و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس حاکی از استقبال خوب است.

به طوری که شرکت‌هایی از استرالیا، انگلستان، کانادا و دیگر شرکت‌های معتبر و خوب معدنی جهان در این اجلاس حضور داشتند. علی اصغرزاده افزود: شاید بتوان گفت امسال اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی بسیار پربارتر از سال گذشته برگزار شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا این میزان حضور شرکت‌کنندگان خارجی برای توسعه اکتشاف کافی است یا خیر، تصریح کرد: واقعیت آن است که چنین اقداماتی برای توسعه بخش معدن و به ویژه توسعه اکتشاف کافی نیست. سعی ما بر این است با برگزاری چنین کنفرانس‌هایی توانایی‌های اکتشافی معدنی ایران را به شرکت‌های بزرگ جهان ارائه کنیم.

زمانی می‌توان گفت به اهداف در نظر گرفته شده دست یافته‌ایم که شرکت‌های خارجی را جذب بخش معدن کرده و بتوانیم آنها را راضی به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنیم. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با شروع فعالیت‌های خود در دولت یازدهم، اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر در کشور را در دستور کار قرار داد تا بتواند از ظرفیت‌های معدنی کشور بهره‌برداری بیشتری کند. در واقع ایمیدرو تلاش می‌کند با اجرای این کار ریسک فعالیت‌های اکتشافی را کاهش داده و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب بخش معدن کند.

اصغرزاده درباره این موضوع و تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در حوزه اکتشاف، بیان کرد: بدون شک این موضوع در جذب سرمایه‌های خارجی برای حضور در حوزه اکتشاف موثر خواهد بود، زیرا بحث توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور ما در این رابطه مطرح است. وی ایران را از نقاط برتر اکتشافی دنیا دانست و گفت: با بررسی یک دهه اخیر خواهیم دید، وجود ۱۰نقطه «هات اسپات» یا همان نقاط برجسته در اکتشاف دارد که عمده معادن بزرگ دنیا در این ۱۰نقطه قرار گرفته‌اند. یکی از این نقاط در ایران قرار دارد که ما آن را با نام کمربند متالوژنی سنندج –سیرجان می‌شناسیم. حضور این کمربند در کشور ما معرف آن است که ایران دارای ظرفیت‌های معدنی بسیاری است.

اصغرزاده با تشریح وضعیت کمربند سنندج - سیرجان اظهار کرد: در غرب این کمربند معادن بسیار بزرگی در حوزه اروپای شرقی مانند بلغارستان، مجارستان، یونان و ترکیه قرار دارد اما در قسمتی که این کمربند وارد ایران می‌شود، تعداد معادن کمتری را کشف کرده‌ایم. اما در شرق ایران (در پاکستان) و در قسمتی که این کمربند از ایران گذر می‌کند کانادایی‌ها موفق به کشف ۲معدن بزرگ شدند. همچنین در اندونزی ۲ یا ۳ معدن در کلاس جهانی و با رتبه خوب کشف شد.

وی ادامه داد: تمامی این معادن بزرگ روی یک کمربند قرار گرفته که طول آن در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورها است. این کمربند نزدیک به ۲هزار کیلومتر از ایران را در بر می‌گیرد. یادآوری این نکته لازم است که معادن کوچک زیادی روی این کمربند کشف شده که نشان از ظرفیت بالای آن دارد. اما موفق به کشف معدن بزرگ نشده‌ایم زیرا سرمایه‌گذاری و اقدامات خوبی در این رابطه انجام نشده است.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: کشورهای معدندار دنیا از این موضوع مطلع هستند و می‌دانند ایران نقطه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است زیرا از امنیت بالایی برخوردار بوده و زیرساخت‌های خوب و پیشرفته‌ای در کشور وجود دارد و در نهایت از دیدگاه زمین‌شناسی، بسیار بکر و پر از رخنمون است. اصغرزاده تصریح کرد: با توجه به‌ویژگی زمین‌شناسی کشور، رخنمون‌های بسیار خوب و زیادی در کشور وجود دارد. در واقع کشور ما پوشیده و زیرآبرفت قرار گرفته نیست و از دیدگاه زمین‌شناسی بسیار ارزشمند است. این موضوعات باعث می‌شود شرکت‌های معدنی دنیا و سرمایه‌گذاران خارجی نگاهی ویژه‌تر به ایران داشته باشند.

وی درباره مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه اکتشاف در دستور کار ایمیدرو قرار دارد، بیان کرد: در بحث اکتشاف و برنامه‌ریزی که از ۳ سال قبل انجام شده است، کاری بسیار بزرگ انجام شد و آن هم در ارتباط با برنامه‌های کشور برای توسعه بخش معادن و صنایع معدنی است. در واقع در این برنامه روی عمده عناصر استراتژیک هدف‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم میزان تولید آنها را تا سال ۲۰۲۵ به چند برابر امروز برسانیم.

به گفته مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موتور محرک این هدف از اکتشاف آغاز می‌شود، در نتیجه از ۳ سال گذشته با توجه به استراتژی ایمیدرو پایه‌گذاری اکتشاف در ایران را انجام داده‌ایم و مشغول فعالیت بر ۲۵۰هزار کیلومتر هستیم. ۲۴ پهنه در ۲۵ استان کشور در اختیار داریم که فاز شناسایی در تمامی آنها به اتمام رسیده و وارد فاز پی‌جویی شده‌ایم. برخی از این پهنه‌ها که در فاز پی‌جویی رخنمون‌ها و شاخص‌های بسیار خوبی داشته‌اند را سریع‌تر به مراحل بعدی برده‌ایم و در فازهای تفضیلی و نیمه تفضیلی قرار داریم.

وی افزود: تا به امروز نتایج بسیار خوبی به‌دست آمده و امیدوار هستیم در این برنامه به خروجی‌های خوبی دست پیدا کنیم. حوزه اکتشاف با توجه به ریسک بالای فعالیت‌ها می‌تواند یکی از مراحل پر هزینه در زنجیره معدنکاری به شمار آید. در نتیجه این حوزه بیش از دیگر حوزه‌های بخش معدن نیازمند بودجه است. اصغرزاده درباره میزان بودجه اکتشافی افزود: ما در گذشته ۱۳۲میلیارد تومان هزینه کردیم و امسال نیز بودجه ما ۱۲۰میلیارد تومان است اما خوشبختانه هیچ خط قرمزی در ایمیدرو برای اکتشاف وجود ندارد. در صورتی که هزینه‌ها از میزان بودجه بالاتر رود می‌توانیم با اصلاح بودجه رقم بیشتری را به این حوزه اختصاص دهیم. تا به امروز و در ۳سال گذشته، بودجه‌های خوبی برای اکتشاف داشته‌ایم.

البته ما براساس قوانین کشور و اصل ۴۴ علاقه‌مند به اتمام کار اکتشاف نیستیم بلکه به دنبال آماده‌سازی فضا و کاهش ریسک کار هستیم و پس از مشخص شدن ارزش مناطق آنها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. این اقدام تا به امروز انجام شده و دو پهنه ما به بخش خصوصی واگذار شده است. امروز در کردستان بخش خصوصی مشغول به کار است. همچنین ۵ محدوده ما نیز برای فراخوان واگذاری به بخش خصوصی آماده شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا