راهکاری برای رفع کمبود نقدینگی در بخش معدن

سهام جایزه به کمک واحدهای معدنی بیاید

سهام جایزه به کمک واحدهای معدنی بیاید

گروه معادن - تامین نقدینگی منجر به توسعه و پیشرفت بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد شد. بخش معدن و اجرای پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی جزو بخش‌هایی است که تامین نقدینگی برای آن امری حیاتی تلقی می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، امروز با رکود اقتصادی ایجاد شده و همچنین کاهش قیمت مواد معدنی به ویژه فلزات معدنی تامین نقدینگی در واحدهای معدنی و صنایع معدنی با چالش‌هایی همراه شده که می‌تواند به دنبال آن بخش معدن را با مشکل روبه‌رو کند.

در این میان شرکت‌های خوش رفتار می‌توانند با افزایش سهام خود در بورس و فروش آن نقدینگی خود را تامین کنند اما از سویی دیگر دولت نیز می‌تواند با صرف بخشی از درآمدهای نفت و گاز در بخش معدن به تامین نقدینگی کمک کند. بخش معدن برای نقش‌آفرینی در اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری است، نکته مهم در این میان تمرکز سرمایه در بخش‌های اقتصادی ازجمله معدن است. با حمایت دولت از معدن و صنایع معدنی بخش خصوصی و بورس تمایل بیشتری برای ورود به این بخش پیدا کرده و بخشی از نقدینگی مورد نیاز از این طریق قابل تامین خواهد بود.

افزایش سهام برای تامین نقدینگی

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اقتصادی درباره تامین نقدینگی در بخش معدن و واحدهای صنایع معدنی اظهار کرد: در صورتی که شرکت‌های معدنی یا صنایع معدنی به دنبال افزایش سرمایه و تامین نقدینگی خود باشند، می‌توانند از طریق ارائه سهام در بورس اقدام کنند. در واقع با افزایش سهام خود در بورس و خرید و فروش آنها می‌توان نقدینگی را تامین کرد. وی بیان کرد: از سوی دیگر بانک‌ها نیز در تامین نقدینگی مورد نیاز می‌توانند به کمک واحدهای معدنی و صنایع معدنی آمده و با ارائه وام‌های گوناگون نیاز به نقدینگی را تامین کنند. البته اگر شرکت‌ها، شرکت‌های سهامی باشند می‌توانند با افزایش سهام در بورس نقدینگی را راحت‌تر تامین کنند. در حال حاضر کاهش قیمت مواد معدنی در بازارهای داخلی و جهانی ممکن است تمایل مردم برای خرید سهام شرکت‌های معدنی را کاهش دهد، اما مهدی تقوی معتقد است، این شرکت‌ها می‌توانند با ارائه سهام جایزه به همان قیمت اسمی به سهامداران، میزان تمایل افراد برای خرید سهام را افزایش دهند.

براساس تعریف این کارشناس اقتصادی، «سهام جایزه» به سهامی گفته می‌شود که شرکت به‌دلیل افزایش سهام برای تامین سرمایه، به سهامداران ارائه می‌دهد و مردم می‌توانند هر سهم را به نصف قیمت اسمی خریداری کنند. در واقع اگر قیمت سهم در بازار ۲۰۰ تومان باشد، قیمت «سهام جایزه» ۱۰۰تومان خواهد شد. این موضوع منجر به جذاب شدن سهام برای مردم شده و استقبال برای خرید را افزایش می‌دهد. استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه صحبت‌های خود درباره استقبال مردم از سهام شرکت‌های معدنی، اضافه کرد: این موضوع تا حد بسیاری به خوش‌رفتاری شرکت مربوط می‌شود. در واقع باید دید سهامداران، سرمایه‌گذاری در این شرکت را تا چه اندازه خوب ارزیابی می‌کنند. اگر پیش از این شرکت زیانده بوده و سود را به خوبی تقسیم نکند، بدون شک استقبال خوبی از افزایش سهام آن در بورس نخواهد شد. وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه اقتصاد در رکود بوده و بانک‌ها ۱۸ تا ۲۰درصد سود به سپرده‌ها می‌دهند، در نتیجه کسی که می‌خواهد سهام یک شرکت معدنی را خریداری کند تمامی این موضوعات را بررسی کرده و سپس برای خرید سهام اقدام می‌کند. در صورتی که چشم‌انداز خوبی برای محصولات شرکت‌های معدنی در بازار جهانی وجود داشته باشد، استقبال از افزایش سهام بسیار خواهد بود. وی در پایان تاکید کرد: در کنار موضوعات مطرح شده، دولت نیز باید راهکارهایی برای تامین نقدینگی در بخش معدن ارائه داده و شرکت‌ها را در این زمینه یاری کند.

دولت از فرصت ایجاد شده، استفاده کند

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تامین نقدینگی در بخش معدن، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش تولید ایجاد شده است، بنابراین خود دولت می‌تواند از سایر منابع درآمدی که امروز در اختیار دارد ازجمله درآمدهای نفت و گاز در این زمینه هزینه کند. وی افزود: در حال حاضر معدن نیز می‌خواهد فعال شود و بدون شک این بخش می‌تواند جزو یکی از بخش‌های پردرآمد کشور به شمار می‌آید، به همین دلیل هم در معدن و هم در صنایع معدنی نیازمند سرمایه‌گذاری جدی هستیم تا بتوانیم نقدینگی مورد نیاز در این بخش را تامین کنیم. گروسی با اشاره به موضوع رفع تحریم‌ها و اجرای برجام، تصریح کرد: دولت باید از فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را داشته باشد. ما با توجه به تولید و صادرات می‌توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم. به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن تاثیر بسیاری بر رفع مشکل کمبود نقدینگی دارد. اما برای این اقدام ما نیازمند متمرکز کردن سرمایه هستیم. متاسفانه در حال حاضر شاهد پخش شدن سرمایه محدودی هستیم که در اختیار داریم. اما در صورت متمرکز شدن این سرمایه و همچنین سیاستگذاری‌های دولت در این زمینه شاهد ورود بخش خصوصی و همچنین بورس در بخش معدن و صنایع معدنی خواهیم بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا