کردستان 10 درصد ذخایر طلای کشور را دارد/صادرات سنگ مرمر کردستان به چین و ایتالیا/واگذاری اکتشافات طلای سقز به سازمان زمین شناسی

کردستان 10 درصد ذخایر طلای کشور را دارد/صادرات سنگ مرمر کردستان به چین و ایتالیا/واگذاری اکتشافات طلای سقز به سازمان زمین شناسی

دنیای معدن - معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: جدای از استخراج 18 نوع ماده معدنی در کردستان، 10 درصد ذخایر طلای کشور را در اختیار داریم که با راه اندازی کارخانه ساریگونی، عملیات استحصال آن از سال گذشته آغاز شده است.

معدن کاری یا کـان گری به عمل استخراج کانی های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معمولاً از معادن گفته می شود. موادی که از این کانسارها به دست می آید شامل فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از این دست می شود. هر گونه موادی که نمی توان آن را از راه کشاورزی یا ساخت مصنوعی در آزمایشگاه و کارخانه به دست آورد معمولاً از راه معدن کاری به دست می آید.

استان کردستان از جمله مناطقی است که از لحاظ داشتن مواد طبیعی و معدنی بسیار غنی و ثروتمند است. که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های زیادی در راستای بهره برداری از منابع معدنی موجود در استان در زمینه اشتغال زایی و توسعه بیشتر صورت گرفته است.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در یک مصاحبه تفصیلی با فارس، عنوان کرد: ذخیره قطعی مواد معدنی در کردستان 610 میلیون تن است که از 18 نوع ماده معدنی شکل می گیرد.

علی مرادی اظهار داشت: مصوبه داریم که زنجیره فولاد از صفر تا صد در استان کردستان اجرایی شود، که شامل دانه بندی، خردایش، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، تولید محصول و شمش و ورق و... است.

ذخیره قطعی مواد معدی استان 610 میلیون تن است

فارس: جناب آقای مرادی شما متولی امور معدن استان کردستان هستید، بفرمایید که در حال حاضر چند معدن در استان داریم و میزان ذخایر و نوع مواد معدنی ما به چه صورت است؟

مرادی: ما ذخایر معدنی خوبی در سطح استان کردستان داریم و بیشترین تمرکز مواد معدنی ما در قروه، سقز و بیجار است.

در حال حاضر تعداد پروانه های بهره برداری معدن در سطح استان 373 مورد است که از این تعداد 269 معدن غیرفعال، 97 معدن فعال و 7 مورد از معادن ما در حال تجهیز هستند و کل ذخیره قطعی ما 610 میلیون تن و استخراج اسمی 18 میلیون تن است.

ذخایر ما در قالب 18 نوع ماده معدنی شکل می گیرد، که به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم می شوند، ذخایر فلزی ما شامل: طلا، سنگ آهن، منگنز و ذخایر غیرفلزی ما هم شامل: مصالح ساختمانی مثل پوکه، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت و سنگ نمک، سنگ لاشه، شن وماسه و سنگ های تزئینی مثل مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی و کریستال است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا