بازارهای سه گانه در مرز سطوح جدید

بازارهای سه گانه در مرز سطوح جدید يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



ایست شاخص در 63 هزار 
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 73 واحدی (معادل 1/ 0درصدی) در 63 هزار واحد متوقف شد. با وجود رشد شاخص کل، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با افت اندک 1/ 0 درصدی مواجه شد. بر این اساس، رشد قیمتی «فارس» در لحظات پایانی بازار به حرکت شاخص در کانال 62 هزار واحدی پس از 9 روز خاتمه داد. با این حال، احتمال عقبگرد شاخص به یک پله پایین‌تر در شرایط انتظاری بازار همچنان قوی به نظر می‌رسد. در این میان، از طرفی رکود فعلی صنایع و اقتصاد کشور مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود. از سوی دیگر، امیدواری به خروج از رکود فعلی با تلاش‌های دولت و همچنین رفع تحریم‌های بین‌المللی باعث ایجاد کف در قیمت سهام شده است. در این شرایط، تا نمایان شدن اثر واقعی از بهبود، تشدید نوسانات دماسنج بازار دور از انتظار است.



کف‌سازی دلار در کانال جدید
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی با نرخ 3510 تومان مواجه شد. دوگانگی رفتار معامله‌گران ارز از شدت نوسانات دلارکاسته است. افزایش حجم معاملات اعتباری، بر انتظار سفته بازان برای افزایش نرخ ارز، پس از عبور از سطح 3500 تومانی تاکید دارد. از سوی دیگر، کاهش معاملات نقدی به احتیاط بیشتر معامله‌گران اشاره دارد. در این خصوص، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها با عبور دلار از سطح 3500 تومانی و تلاش برای تعدیل نرخ دلار، همچنین تاکید رئیس بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ دلار (فشار قیمتی در جهت کاهش اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد که هم اکنون 510 تومان است) و حالت انتظاری برای آزاد شدن منابع ارزی پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی، فعالان بازار ارز را به احتیاط واداشته است. با این حال، تداوم افزایش تقاضای ارز در ماه‌های اخیر، مانعی در برابر افت دلار است.



کم واکنشی سکه به ریزش اونس
هر سکه طرح جدید با افت 12 هزار تومانی به قیمت 909 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسانات اندک نرخ دلار، افت بیش از 20 دلاری اونس طلای جهانی، بر سکه فشار وارد کرد. پیش‌تر به کم‌واکنشی سکه نسبت به تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار به‌خصوص اونس اشاره شده بود. در شرایط کنونی، نزدیک شدن به کف 900 هزار تومانی به حرکت کند سکه در جهت نزولی دامن زده است. این موضوع باعث افزایش مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطح 5 هزار تومان شده است. با وجود تعطیلی بازار جهانی، انتظار مسیر نزولی برای اونس طلا می‌تواند بر قیمت سکه فشار وارد کند. با این حال، خوش بینی بیشتر به رشد نرخ دلار در مقابل افت آن در کنار مقاومت کف 900 هزار تومانی، ریزش قیمت‌ها در بازار سکه را دشوار نشان می‌دهد.



سقوط آزاد اونس با بهبود اشتغال آمریکا
اونس طلا با افت هفتگی 58/ 4 درصدی به قیمت 4/ 1089 دلار معامله شد. جمعه آمار اشتغال ماه اکتبر آمریکا (270 هزار شغل جدید) بیشتر از پیش بینی‌ها (180 هزار) تقویت شاخص دلار را به دنبال داشت. در نتیجه اونس تا کمترین قیمت در سه ماه گذشته سقوط کرد. پیش از این رئیس فدرال رزرو بر احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر تاکید کرده بود که آمار اشتغال و رسیدن نرخ بیکاری به کمترین مقدار در 5/ 7 سال گذشته، این احتمال را تقویت کرد اما میزان افزایش نرخ بهره محل ابهام است که موضوع جدید مورد بحث کارشناسان طلا است. پیش بینی تحلیلگران تکنیکال پس از کانال شکنی 1100 دلاری اونس، تشدید نوسانات در کانال قیمتی جدید و تشکیل کف قیمتی پایین تر است. در شرایط کنونی، افزایش تقاضای فیزیکی از سوی چین و هند تنها عامل خوش بینی برای رشد قیمت اونس است. 



سد حمایتی جدید در برابر افت
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 3/ 1 درصدی مواجه شدند. پیش تر به پیدایش عوامل حمایتی جدید از قیمت «تسه»ها اشاره شد. از اواسط شهریور، با نزدیک شدن به پایان تقاضای فصلی مسکن (تابستان)، قیمت اوراق نیز با افت مواجه شد. جذابیت کاهش سود واقعی وام پس از ریزش قیمتی، افزایش تقاضا را به دنبال داشت که حتی باعث رشد شدید قیمتی این اوراق می‌شد. در ادامه اما، کاهش تقاضا که به خصوص در فصل پاییز نیز تشدید شده بود، بر قیمت این اوراق فشار وارد کرد. در شرایط کنونی، تامین بخشی از اوراق مورد‌نیاز برای دریافت وام جدید (با سقف 60 میلیون) از اوراق فعلی همچنین، امکان تجمیع وام صندوق سپرده یکم و اوراق از عوامل حمایتی «تسه»ها بوده است. این عوامل سدی در برابر افت شدید قیمت ایجاد کرده است.



فشار شاخص دلار بر نفت 

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی نزدیک به 5 درصد به قیمت 29/ 44 دلار معامله شد. روز جمعه تقویت شاخص دلار با انتشار آمار مناسب اشتغال آمریکا و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری عامل فشار بر قیمت نفت شد. با این حال، آمار اشتغال مناسب نشان دهنده وضعیت اقتصادی مناسب این کشور و سیگنال افزایش تقاضا از سوی بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت است. گزارش بیکر هیوز از کاهش تعداد دکل‌های نفت شیل (6 مورد) برای دهمین هفته متوالی، سیگنال مثبتی برای قیمت نفت است. با وجود سیگنال‌های مثبت، اثر شاخص دلار بر بازار نفت غالب بود که افت 2 درصدی قیمت در یک روز معاملاتی را رقم زد. همچنان چشم‌انداز مازاد عرضه با تولیدات اوپک و روسیه، عامل فشار بر نفت در میان مدت است که کسری مقطعی سمت عرضه را به سرعت پر می‌کند.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا