درخواست صنایع دریایی از دولت برای تخصیص منابع ترجیحی

درخواست صنایع دریایی از دولت برای تخصیص منابع ترجیحی

هفدهمین همایش صنایع دریایی از تاریخ یکم تا چهارم دی‌ماه انجام برگزار خواهد شد و این در حالی است که رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران مشکل نقدینگی را یکی از مشکلات بزرگ این صنعت دانست و گفت: دولت باید به صنعت دریایی منابع ترجیحی تخصیص دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس نوبختی امروز - شنبه - در نشست خبری هفدهمین همایش صنایع هوایی ایران با اشاره به برگزاری این همایش در روزهای یکم تا چهارم دی‌ماه گفت: همزمان با این همایش در جزیره کیش نمایشگاه صنایع دریایی نیز برگزار خواهد شد که اقدامات اجرایی آن انجام شده است.

وی با بیان این‌که برترین‌ها در هر رشته هر ساله از جمله کشتی‌سازی، اساتید دریایی در این همایش معرفی می‌شوند، اظهار کرد: برای انتخاب بهتر این افراد و شرکت‌ها این کار را به عهده کمیته‌های تخصصی انجمن در هر حوزه گذاشتیم.

نوبختی در ادامه درباره‌ی اهمیت دریا در توسعه اقتصادی کشور گفت: خوشبختانه مسوولان به امکان ایجاد رشد اقتصادی توسط دریا توجه بیشتری دارند و به رغم این‌که در برنامه پنجم توسعه به ندرت بندهایی درباره دریا دیده می‌شد در برنامه ششم توسعه، تعداد مباحث مربوط به این حوزه بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که انتظار ما برای دریامحور شدن اقتصادمان برآورده نشده است، گفت: تلاش مناسبی در این زمینه شده و ما با برگزاری این همایش و نمایشگاه قصد داریم پتانسیل و توان دریایی خود را نشان دهیم.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین درباره‌ی نتایج برگزاری همایش‌های قبلی اظهار کرد: هر ساله قطع‌نامه‌ای را در پایان همایش صادر می‌کنیم که تا سال‌های بعد از آن تلاش در راستای اجرایی شدن آنها می‌شود و به طور کلی نقشه راهی را برای صنعت ما متصور می‌سازد. همچنین برخی از آنها ممکن است در چند سال متوالی در قطع‌نامه‌ها تکرار شود.

نوبختی یکی از مشکلات صنایع دریایی را نقدینگی عنوان و ادامه داد: انتظار ما این است که بانک‌ها سرمایه‌های خاصی را برای صنایع دریایی اختصاص دهند یا این‌که دولت از طریق یک بانک خاص مثل صنعت و معدن منابعی را برای این صنعت در نظر بگیرند.

در این نشست همچنین مسعود‌زاده - عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی - با اشاره به حضور بیش از 100 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی گفت: تاکنون 80 شرکت داخلی ثبت نام خود را به مرحله نهایی رساندند و 20 شرکت نیز در حال مذاکره برای اختصاص دادن غرفه‌ها هستند.

وی افزود: با توجه به تصویب برجام برخی شرکت‌های خارجی در این همایش در نمایشگاه حضور پیدا کردند اما به دو دلیل احتمال می‌دهیم استقبال خارجی‌ها از این نمایشگاه خیلی خوب نباشد. اول این‌که هنوز برجام به طور کامل انجام نشده و مورد دوم این‌که زمان برگزاری نمایشگاه به دلیل برخی مسائل به رغم سال‌های گذشته کمی عقب افتاد و همزمان با روزهای پایانی سال میلادی است که این موضوع برای خارجی‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

به گفته مسعودزاده در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه مسابقه عکس و نقاشی با هماهنگی منطقه آزاد کیش برگزار می‌شود که اطلاعات این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی همچنین با بیان این‌که وضعیت موجود مورد رضایت جامعه دریایی نیست، اظهار کرد: این موضوع دلایل مختلف داشته و قطعا تحریم‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده است، چرا که نوک پیکان تحریم‌ها به سمت نفت و دریا بود، اما به هرحال تحریم‌ها شکننده نبودند و صنعت دریایی به حرکت خود ادامه داد، اما می‌تواند نقش بسیار موثر‌تری در اقتصاد کشور ایفا کند.

وی همچنین با اشاره به نرخ بالای تمام شده پول در صنعت ادامه داد: با توجه به بالا بودن نرخ بهره بانکی کارهایی که دوره برگشت سرمایه آنها کوتاه تر شده و اغلب واسطه‌ای و نه تولیدی مزیت پیدا کرده و منابع بیشتر به سمت آنها می‌رود.

مسعودزاده افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های دریایی به دلیل زمانبر بودن و عدم ثبات اقتصادی کمتر در هدف ارائه‌ی تسهیلات قرار می‌گرفتند، اما نظر ما این است که دولت باید منابع ترجیحی به این صنعت اقتصاد دهد به‌طوری که نرخ سود تسهیلات با قیمت تمام شده متناسب باشد.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی خلأ وجود آمار رسمی توسط مراجع ذیصلاح درباره‌ی ضریب اشتغال در صنعت دریایی یا رشد اقتصادی خالص این صنعت باعث شده که برنامه ریزی و ارزیابی درستی از این صنعت نشود و مشکلی ایجاد شود.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجمن برای پیشبرد این انجمن گفت: نقشه راه فناوری دریایی در حال تدوین است و همچنین چهار کتاب در زمینه‌ی دریا و کشتی‌سازی توسط انجمن منتشر شده تا توجهات بیشتری را به این سمت بکشاند.

همچنین در این نشست کامران‌زاد – دبیر علمی همایش صنایع دریایی – با بیان این‌که 426 مقاله در طول سه ماهه اخیر توسط انجمن دریافت شده است، ادامه داد: مهلت ارسال مقالات تا سی‌ام شهریورماه بود که با توجه به استقبال افراد آن را تا سی‌ام مهرماه تمدید کردیم.

وی با بیان این‌که 116 داور تخصصی این مقالات را داوری خواهند کرد، افزود: تعداد مقالات در برخی محورها مثل هیدرودینامیک کشتی، سازه کشتی و کاربرد فناوری‌های نوین بیش از محورهای دیگر بود که تا پایان آبان‌ماه بررسی مقالات پایان خواهد یافت.

دبیر علمی همایش صنایع دریایی اظهار کرد: محدودیت خاصی برای مقالات انتخاب شده وجود ندارد و هر مقاله‌ای که بتواند نمره قبولی را توسط داوران بگیرد انتخاب خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا