پیشنهادی برای مقابله با قراردادهای سفید امضاء

پیشنهادی برای مقابله با قراردادهای سفید امضاء

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از طرح پیشنهادی به منظور جلوگیری از امضای قراردادهای سفید با کارگران خبر داد.

ابوالفضل فتح اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه قراردادهای سفید به یکی از دغدغه‌های روز جامعه کارگری تبدیل شده است و علیرغم صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد در جلوگیری از رواج این نوع قراردادها، هنوز برخی کارفرمایان این شیوه را در پیش گرفته و با این کار امنیت شغلی کارگران را زیر سوال می‌برند.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی به منظور مقابله با قراردادهای سفید امضای کارگران گفت: برابر قانون یک نسخه از قرارداد کار باید در اختیار کارگر، یک نسخه در دست کارفرما، یک نسخه در اختیار اداره کار و یک نسخه هم در دست شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگری قرار بگیرد ولی عملا برای سازمان تامین اجتماعی چیزی در نظر گرفته نشده است.

فتح اللهی ادامه داد: با توجه به اینکه ادارات کار هیچ اقدامی روی قراردادهای موقت و سفید امضاء صورت نمی‌دهند بهتر است که یک نسخه از قرارداد کار به تامین اجتماعی برود تا مورد کنترل و نظارت سازمان قرار بگیرد.

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تصریح کرد: کارفرمایانی که لیست بیمه شدگان خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهند به اخذ مفاصا حساب نیاز دارند و این امر می‌تواند از سوی سازمان تامین اجتماعی منوط به ارائه یک نسخه از قرارداد پرسنل زیرمجموعه کارفرما باشد تا به این طریق شفاف سازی در قراردادهای کار صورت گیرد.

به گفته این مقام مسوول کارگری، عملیاتی شدن این پیشنهاد در صورت اجرایی کردن آن توسط سازمان تامین اجتماعی موثر بوده و مستلزم تفاهم میان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و مشخص شدن شرح وظایف در بدنه سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

مسوول کمیته حقوقی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در پایان عمده پرونده‌های شکایات در مراجع حل اختلاف را مربوط به قراردادهای سفید دانست و افزود: در صورتی که پیشنهاد مذکور اجرایی شود بسیاری از پرونده‌های بلاتکلیف مانده در مراجع حقوقی به سرعت رسیدگی و از تضییع حقوق کارگران جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا