بورس پرس گزارش می دهد:

اخطار به اهالی بازارسرمایه: جزء 45 درصد ایرانی کم تحرک نباشید

اخطار به اهالی بازارسرمایه: جزء 45 درصد ایرانی کم تحرک نباشید

با توجه به اینکه ۱۲ درصد مرگ و میرها ناشی از زندگی کم تحرک و پشت میز نشینی بوده و 45 درصد ایرانیان دچار فقر حرکتی هستند، اهالی بازارسرمایه، این موضوع را اخطاری جدی در نظر بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احتمالا به دلیل نوع و فضای کار بازار سرمایه، افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از تحرک بدنی کمی برخوردار بوده و بیشتر مجبور به انجام فعالیت های ذهنی باشند، اما عدم تحرک یا به عبارتی فعالیت جسمانی رابطه مستقیمی با به خطر افتادن سلامتی و ابتلا به برخی بیماری های مزمن دارد.

مهمترین آفت سلامتی مدیران و کارمندان

12 درصد مرگ و میرها به شیوه زندگی کم تحرک و پشت میز نشینی نسبت داده می شود. در یک بررسی مشخص شده 45 درصد ایرانیان دچار فقر حرکتی هستند. در این میان، مدیران و کارمندان به علت یکنواختی کار در معرض انواع بیماری‌های گوناگون قرار دارند.

مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین آفت سلامتی برخی از مدیران و کارمندان، ورزش نکردن، تغذیه نامناسب و نداشتن استراحت کافی است. کارشناسان معتقدند علاوه بر نقش محوری ورزش و استراحت کافی در سلامت مدیران و کارمندان، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح نیز برای این افراد بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

عوارض جسمانی و اقتصادی کم تحرکی/ چاق ها 2 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ

از عوارض شایع کم تحرکی اضافه وزن، چاقی و پرفشاری است. افراد کم تحرک، کالری مصرفی خود را نمی سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند. چاقی از عوامل ایجاد دیابت بویژه دیابت نوع دو است، رسوب چربی در جدار سرخ رگ‌های قلبی و چاقی از پیامد های دیگر بی تحرکی محسوب می شود.

کارشناسان معتقدند فعالیت بدنی روی سایر راهکارهای مقابله با بیماری‌های مزمن اثر مثبت دارد، به کاهش خشونت کمک و توانایی انجام کار را افزایش می‌دهد، همچنین در بیماری‌های اسکلتی، عضلانی مانند کاهش کمردرد، پوکی استخوان و همچنین چاقی، افسردگی، اضطراب، استرس، کاهش علایم افسردگی نقش موثری دارد و در بهبود روابط اجتماعی افراد جامعه موثر است.

فعالیت های بدنی کوتاه مدت اثرات کمتری دارند و ممکن است بر شکنندگی استخوان تأثیری نداشته باشند. فعالیت جسمانی دارای فواید اقتصادی به ویژه در مواردی مانند کاهش هزینه مراقبت بهداشتی، افزایش بهره‌وری و محیط اجتماعی سالم‌تر است.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد کم تحرکی، خطر ابتلا به مرگ زودرس در افراد چاق را دو برابر می کند. اما لزوما چاقی مطرح نیست و در افراد با وزن مناسب نیزاین مسئله صدق می کند.

مرگ و میر مرتبط با چاقی، در افرادی که فعالیت ندارند ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر است، بنابراین مقدار کمی فعالیت بدنی به طور روزانه می تواند فواید سلامتی قابل توجهی برای افرادی که بی تحرک هستند داشته باشد و بزرگترین اثر تحرک در سلامتی، بین گروه های غیر فعال و نسبتا غیر فعال مشاهده می شود.

تحرک و تمرینات ورزشی به خصوص تمرینات استقامتی یکی از مؤثرترین راههای کاهش ابتلا به فشار خون بدون مصرف دارو است.

انجام فعالیتی که فقط ۹۰ تا۱۱۰ کالری در روز بسوزاند (معادل ۲۰ دقیقه پیاده روی تند روزانه ) برای انتقال یک فرد از گروه غیر فعال به گروه نسبتا غیر فعال و کاهش خطر ابتلا به مرگ زودرس کافی است.

در حالی که اثر این کار در میان افراد با وزن طبیعی بیشتر است، کسانی که دارای اضافه وزن و چاق هستند را نیز بهره مند می کند.

تأثیر پیاده روی اصولی بر سلامت

بنابراین پیشنهاد می شود اهالی بازار سرمایه و به طور کلی افرادی که تحرک کمی دارند بیش از ۲۰ دقیقه در روز فعالیت داشته باشند.

پروفسور ایکلوند اشاره می کند ۲۰ دقیقه پیاده روی تند به طور روزانه، می تواند اثر خود را بر سلامتی نشان دهد، اما بهتر است این کار بیشتر انجام شود، برای فعالیت فیزیکی خواص درمانی بسیاری اثبات شده و این مسئله باید بخش مهمی از زندگی روزانه باشد.

طبق یک دیدگاه ورزش هایی مانند یوگا با وجود نداشتن تحرک زیاد، مانند داشتن یک فعالیت فیزیکی عمل می کند. یوگا در کاهش خطرات ناشی از بیماری های قلبی عروقی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری عمل می کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا