آغاز مراحل اجرایی طرح تولید کود پتاس در گرمسار

آغاز مراحل اجرایی طرح تولید کود پتاس در گرمسار

مراحل اجرایی طرح تولید کود پتاس در بزرگترین واحد تولید کننده کود شیمیایی سولفات پتاسیم کشور در گرمسار آغاز شد.

 

به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، برای قطع وابستگی ایران به واردات کود پتاس، به واحد صنعتی ایوانکی با حمایت دولت تسهیلات پرداخت شده تا این طرح اجرا شود.
مدیر عامل شرکت مروارید ارس باران گفت: این واحد تولیدی که هم اکنون با 42 نیرو در سه نوبت کاری، سالانه 20 هزار تن کود سولفات پتاسیم را در شهرک صنعتی ایوانکی تولید می کند، تا پیش از این بدلیل مشکلات مالی و انتقال ارز قادر نبود مواد اولیه انحصاری مورد نیاز را از روسیه و ازبکستان وارد کند.
صیاد فرهادی افزود: سه میلیارد تومان تسهیلات حمایتی دولت و بازگشایی رویه انتقال ارز بانکی سبب شده است که پودر کلرو پتاسیم مورد نیاز تا یک سال آینده برای این واحد تامین شود.
به گفته وی، شرکت خدمات حمایتی وزرات جهاد کشاورزی نیز با یک قرارداد یک ساله صد درصد محصول تولیدی این واحد صنعتی را بصورت دوره ای خریداری می کند.
علاوه بر محصول اصلی، این واحد تولیدی برای جلوگیری از آلایندگی هوا، گاز خروجی کوره کارخانه را در یک فرآیند شیمیایی به اسید کلریدریک 33 درصد تبدیل می کند و ظرفیت سالانه این اسید افزون بر 24 هزار تن است.
سرمایه گذار این واحد تولیدی نیز از طرح توسعه 100 میلیارد تومانی برای احداث واحد جدید تولید کود سولفات پتاسیم در شهرک صنعتی ایوانکی خبر داد.
سهراب فرهادی گفت: مرحله اول ساخت این واحد جدید بخش نصب تجهیزات رسیده است و تا پایان امسال این واحد 60 هزار تنی به بهره برداری می رسد.
 فرهادی با بیان اینکه این واحد تولیدی با تسهیلات 10 میلیارد تومانی دولت، در هفت هکتار زمین در حال اجراست و تا سه سال آینده تکمیل می شود افزود: با بهره برداری کامل از سه مرحله این کارخانه جدید، میزان تولید کود سولفات پتاسیم از 20 هزار تن با 10 برابر افزایش به 200 هزار تن در سال خواهد رسید.
به گفته برادران فرهادی، در مرحله اول بهره برداری 150 نفر و تا پایان مرحله سوم 400 نفر بطور مستقیم و 900 نفر بطور غیر مستقیم در زیر مجموعه های این صنعت مشغول به کار می شوند.
نیاز فعلی بخش کشاورزی ایران به کود سولفات پتاسیم (پتاس) حدود 300 هزار تن در سال برآورد شده است که هم کنون فقط یک، هجدهم آن در داخل تولید است و بقیه وارداتی است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا