کارشناسان روس: بهای نفت کاهش می‌یابد

کارشناسان روس: بهای نفت کاهش می‌یابد

کارشناسان بازار نفت با وجود برخی گمانه زنی ها برای افزایش قیمت، معتقدند بسیاری مولفه ها گویای آن است که در آینده قیمت نفت در سطح پایین می ماند و احتمالاً باز هم کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: گروهی از کارشناسان، برنامه ریزی حضور ایران برای افزایش استخراج و تولید نفت را موجب بیشتر شدن عرضه در برابر تقاضا و کاهش بیشتر قیمت ها می دانند و همزمان گروهی دیگر پیش بینی معکوس می کنند و معتقدند اقدام های ایران هنوز عملی نشده است و در نتیجه نفت می تواند باز هم گران شود.

در ادامه این گزارش حجم بالای ذخایر تجاری نفت علت دیگر پیش بینی کاهش بهای نفت عنوان شده است. هر چند سرمای بیش از حد پیش بینی نشده است اما افت درجه هوا را نباید فراموش کرد.

استخراج نفت شیل (از طریق شکافتن صخره ها) را هم به عنوان یکی دیگر از عوامل فشار بر بازار نفت نباید از نظر دور داشت. استخراج نفت شیل در آمریکا با وجود کاهش تعداد دکل ها هنوز کاهش قابل توجهی نیافته است. روند طولانی کاهش بهای نفت مسایلی را پیش روی شرکت های آمریکایی استخراج کننده نفت شیل قرار داده است.

کارشناسان بازار نفت تمایل کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به افزایش حجم تولید را از دیگر دلایل ادامه روند نزولی بهای نفت در بازار مطرح می کنند. این کشورها نه تنها درصدد حفظ سهمیه خود در بازار هستند، بلکه تلاش دارند این سهم را بالا برند.

«رومان تکاچوک» تحلیلگر ارشد شرکت سرمایه گذاری «پراگماتیکا» ضمن جمع بندی این تحولات گفت: دوره بهای بالای نفت سپری شده که علت آن توازن عرضه و تقاضا است. اکنون میزان تولید نفت تقریباً دو میلیون بشکه بیشتر از نیاز روزانه جهان است و این وضع به بازار فشار وارد می آورد و از این رو نباید انتظار داشت در آینده نزدیک بهای نفت به سطح بیش از هر بشکه 70 تا 80 دلار باز گردد، مگر اینکه حوادث غیر مترقبه مانند جنگ در خاور نزدیک رخ دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، تحلیلگر شرکت روسی افزود: دلیل وضعیت کنونی تقاضای نفت در بازار و همچنین پیش بینی افزایش تقاضا در اقتصاد جهانی مشخص نیست. زیرا اقتصاد جهانی در حال ایستایی است. آهنگ پیشرفت اقتصاد چین آرام است و کشورهای نفتی مجبورند یا به کاهش استخراج نفت روی آورند و یا عرضه نفت را کمتر کنند.

از سوی دیگر، «نارک آواکیان» تحلیلگر نفتی معتقد است بهای پایین نفت خام ادامه دار نیست.
وی پیش بینی می کند اگر در سال 2016 قیمت های پایین نفت خام پایدار بماند، رشد شدید تقاضا شکل خواهد گرفت و بهای نفت بالا می رود.

قیمت جهانی نفت در بازار معاملات روز جمعه با روند افزایشی آغاز به کار کرد.تحلیلگران بر این باور هستند عرضه بیش از نیاز نفت و همچنین تقویت دلار آمریکا می تواند تاثیر منفی بر بازار جهانی نفت بگذارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲۷ سنت افزایش به ۴۸ دلار و ۲۵ سنت رسید، همچنین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۲۶ سنت افزایش ۴۵ دلار و ۴۶ سنت معامله شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا