بسته خبری 95.41:

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

 

پیام تسلیت ریاست سازمان بورس به مناسبت رحلت سردار سازندگی

در پی ارتحال ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار پیام تسلیتی صادر کرد. به گفته دکتر شاپور محمدی کارنامه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی مشحون از تلاشهایی است که پیشرفت های کنونی ایران اسلامی مرهون آنهاست و چه‌بسیار پیشرفت های آینده که حاصل زحمات و روشن‌بینی‌های طول زندگی این مرد بزرگ خواهد بود.

مشاهده کل خبر


وداع با تنها رئیس جمهوری که به بورس آمد+آلبوم عکس

عصر روز یکشنبه، 19 دی ماه 95، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور اسبق کشورمان به دیدار معبود شتافت. آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها رئیس جمهوری اسلامی ایران بود که تا امروز و در عمر 50 ساله بورس ایران، از تالار معاملات بورس اوراق بهادار بازدید کرده است. خرداد ماه 73، بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی، برای افتتاح نخستین سیستم معاملات مکانیزه بورس و نرم افزار معاملاتی قدم در تالار شیشه ای حافظ گذاشت.

مشاهده کل خبر


تالارهاى منطقه اى، سفیران بازار سرمایه

صبح روز دوشنبه، 20 دی ماه 95، نشستى با عنوان "تبیین جایگاه تالار هاى منطقه اى" با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد بازار سرمایه و همچنین مدیران تالارهاى منطقه اى برگزار شد. در این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن استماع مسائل پیش روى تالار هاى استانى به ایراد سخن پرداخت. دکتر شاپور محمدی در این نشست، نقش تالار هاى استانى در بازار سرمایه را مثبت دانست و گفت: تالارهاى استانى نماد و سفیر بازار سرمایه در مناطق مختلف کشور هستند و یکى از مهمترین وظایف تالارهاى استانى فرهنگ سازى و آموزش حوزه بازار سرمایه است و ما همه تلاش خود را براى افزایش تعامل ارکان بازار سرمایه و نهاد هاى مختلف اجرایى با تالار هاى استانى به کار خواهیم گرفت.

مشاهده کل خبر


بازنگری در دستور العمل توقف و بازگشایی نماد ها

رییس سازمان بورس از بازنگری و تدوین مجدد دستور العمل توقف و بازگشایی نماد ها خبر داد و عنوان کرد بسته بودن نماد ها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی وقفه به دنبال آن هستیم که طی یک یا دو هفته آینده تعدادی از نماد های مهم بازگشایی شود. دکتر شاپور محمدی در نشست دوستانه با تعدادی از سهامداران و فعالین حقیقی بازار سرمایه، که در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مشکلات فعالین بازار سرمایه را شنید و به پرسش های آنها پاسخ داد. وی در این جمع اظهار داشت: یکی از دلایل بسته شدن نماد ها تاخیر در ارسال گزارش های مالی به سازمان بورس است. در برخی از کشور ها مانند انگلیس گزارش های مالی 6 ماهه و یک ساله و در برخی از کشور ها همچون ایالات متحده و ایران این گزارش ها به صورت سه ماهه منتشر می شود و این زمان کوتاه، به تاخیر انتشار گزارش های مالی شرکت ها منجر می شود. همچنین در برخی موارد گزارش های مالی به سازمان بورس ارائه می شود اما این گزارش ها در مرحله حسابرسی به دقت بیشتری نیاز دارد و لذا زمان بر است.

مشاهده کل خبر


بازدید سرزده رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تالار شیشه ای

رییس سازمان در گفت و گوهای خود با سهام داران و معامله گران، به دغدغه های آنها از جمله جذب نقدینگی بالا در اخزا، معاملات بلوکی، عرضه های اولیه و کاهش حجم نقدینگی و توقف بانکی ها پاسخ داد. شاپور محمدی درباره توقف بانکی ها، تعدد اطلاعات ارسالی از سوی بانک مرکزی و بانک ها را عامل مهمی در توقف این گروه خواند و گفت: بانک مرکزی یک نامه ارسال می کرد و خود بانک یک نامه و ما نمی توانستیم این تعدد اطلاعات را به سهامدار انعکاس بدهیم و بگوییم خودتان بین این اطلاعیه ها تصمیم بگیرید؛ بنابراین کفایت افشا و شفاف سازی را برای بازگشایی نمادهای این گروه مد نظر داریم.

مشاهده کل خبر


عرضه سنگ آهن، دهه فجر در رینگ داخلی بورس کالا آغاز می شود

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران به مزایای اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، سابقه معاملات سنگ آهن در بورس کالای ایران و بورس های کالایی دنیا و مهم ترین برنامه های آتی بورس کالا را در راستای توسعه و ارتقای صنعت سنگ آهن اعلام کرد. به گفته حامد سلطانی نژاد، راه اندازی معاملات کلیه محصولات موجود در زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور و امکان بکارگیری ابزارهای تأمین مالی برای معادن سنگ آهن به همراه راه اندازی معاملات ابزارهای پوشش ریسک از مهمترین برنامه های آینده شرکت بورس کالای ایران در این راستا است.

مشاهده کل خبر


ممنوعیت بلوک زنی در بازار اول و الزام صندوق ها به خرید سهام

مدیرعامل شرکت بورس تهران، روز یکشنبه 19 دی ماه، در جمع بیش از صد سهامدار حقیقی در تالار شیشه ای اظهار داشت: یکی از موضوعات مبتلابه بازار سرمایه توقف طولانی مدت نمادهای بانکی بود که به دلیل اختلاف نظر بین بانک مرکزی و بانکها تا کنون ادامه پیدا کرده و همین امر از سوی سهامداران مورد پرسش قرار گرفت. قالیباف در این خصوص توضیح داد: در نماد بانکی ها مانند سایر صنایع، سهام دار ریسک صنعت را می پذیرد، وقتی شرکت بودجه ای را اعلام می کند، ممکن است متاثر از وضعیت اقتصاد، به بودجه خود نرسد. اما در خصوص نماد بانک ها فقط سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران روی این قضیه ایستاده تا مشکلات بانکی ها به حساب سهامداران نوشته نشود.

مشاهده کل خبر


آموزش به شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار
SME

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه شفافیت اطلاعاتی مهمترین اصل در پذیرش شرکت‌ها در بازار SME است، گفت: شرکت می‌تواند زیان‌ده باشد اما با باید بحث تقارن اطلاعاتی را به خوبی رعایت کند و در خصوص برنامه‌های آتی نیز چشم‌انداز شفاف و واقع‌بینانهای ارائه کند. در پنجمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات امیرهامونی با بیان اینکه در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به شرط رعایت شفافیت امکان پذیرش شرکت‌ها را تسهیل کرده‌ایم، گفت: از ابتدای راه‌اندازی فرابورس حدود 500 شرکت درخواست پذیرش خود را به این رکن بازار سرمایه ارائه کرده‌اند که از میان آنها تاکنون حدود 80 شرکت موفق به پذیرش در تابلوهای اصلی شدند.

مشاهده کل خبر


آماده‌باش برای راه‌اندازی بورس ارز

حامد سلطانی نژاد، در گفتگویی از آماده باش بورس کالا جهت راه اندازی بورس ارز و همچنین برنامه‌های حمایتی این بورس برای جذب کالاهای پر بازیگر خبر داد. مدیرعامل بورس کالا در خصوص عملکرد بورس کالا در حوزه کشاورزی گفت: بورس کشاورزی نسبت به سال‌های اول نیز بسیار رشد کرده، تا جایی‌که حجم معاملات سال گذشته به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسیده و می‌توان با اقداماتی که صورت گرفته به آینده خوشبین بود.

مشاهده کل خبر


38 هزار میلیارد تومان استفاده از ابزارهای مالی بورس

علی سعیدی با اشاره به قیمت گذاری بخش قابل توجهی از مواد اولیه و محصولات شرکت های بورسی از طریق برخی نهادهای دولت، گفت: این تعیین قیمت ها می تواند در راستای منافع سرمایه گذاران بورس یا در راستای ضرر آنها باشد. به عنوان مثال تعیین نرخ سود اثر مستقیم بر منافع سهامداران دارد به عنوان نمونه وقتی یک بانک زیان ده بخواهد به عقد مشارکت های سپرده گذاران خود پایبند بماند عملاً این زیان از جیب سهامداران پرداخت می شود که این موضوع رسماً منجر به تضعیف وضعیت معاملاتی این گروه در بورس می شود. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: از اسفند 89 تا کنون دولت و بخش خصوصی و بسیاری از شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس رقمی حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان توسط ابزارهای بازار سرمایه تأمین مالی کردند.

مشاهده کل خبر


توسعه تجارت الکترونیک با دنیا از طریق تالارهای مناطق آزاد بورس کالا

معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به راه اندازی تالارهای نمایندگی کارگزاران بورس کالا و همچنین انبارهای تحت کلید این بورس در برخی مناطق آزاد، گفت: یکی از اهداف ایجاد بازار بورس در مناطق آزاد تسهیل در روند صادرات و واردات همچنین در راستای نزدیک شدن ارتباط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با یکدیگر است. جعفر آهنگران در گفتگو با "بورس کالا" با بیان اینکه در دوران تحریم ارتباط ایران با دیگر کشورها در سطح بین المللی دچار مشکل شد، گفت: در حال حاضر روابط ایران با اکثر کشورها تا حدودی بهبود یافته و همچنین انتظار ما از اجرایی شدن برجام تبدیل شدن مناطق آزاد به پل ارتباطی جهت صادرات و واردات است.

مشاهده کل خبر


الزام صندوق ها به سرمایه گذاری حداقل 5 درصدی در سهام

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: با اصلاح نمونۀ اساسنامه و امیدنامۀ صندوق‌های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" توسط اداره امور نهادهای مالی، از این پس صندوق‌های سرمایه گذاری مزبور ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل 5 و حداکثر 20درصدی از ارزش کل دارایی‌های صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس" شدند. به گفته علی سعیدی ادامه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آن‌ها منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به صندوق‌ سرمایه‌گذاری"در اوراق بهادار با درآمد ثابت" یا صندوق‌های "مختلط" یا "سهام" خواهد بود.

مشاهده کل خبر


"آپشن"، انقلاب بازار سرمایه در 50 سالگی بورس

میزگرد نقاط قوت و ضعف "آپشن" با حضور دکتر سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، محسن احمدی معاون سرمایه گذاری کارگزاری فیروزه آسیا، دکتر محمد عابد مدیر عامل کارگزاری پاسارگاد و دکتر مسلم پیمانی مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار در "سنا" برگزار شد. سازمان بورس و اوراق بهادار با راه اندازی "آپشن" به یکی از دغدغه های فعالان بازار سرمایه پاسخ داد. نزدیک به یک ماه از راه اندازی اوراق اختیار معامله می گذرد و با وجود اینکه فعالان بازار سرمایه از این رویداد خرسند هستند اما همچنان سوالات زیادی درباره کم و کاستی ها و اما اگرهای این بازار دارند. همین سوالات و ابهامات "سنا" را برآن داشت تا در یک میزگرد دغدغه های فعالان بازار را منعکس کند.

مشاهده کل خبر


بوک بیلدینگ از صفر تا 100

بهنام محسنی با اشاره به مزیت روش ثبت سفارش بوک بیلدینگ، به "سنا" گفت: ثبت سفارش متقاضیان خرید در یک اتاق تاریک انجام می شود؛ به گونه ای که آنان قادر نخواهند بود از قیمت سفارشی سایر متقاضیان آگاهی پیدا کنند و این امر کمک می‌کند که افراد به سمت ارزیابی سهام بروند و از رفتارهای هیجانی در کشف قیمت‌ها جلوگیری می کند. به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس، در عرضه‌ اولیه به روش بوک بیلدینگ یا همان ثبت سفارش، امکان بازنگری داده شده ‌است و متقاضیان می‌توانند دامنه قیمت تعیین‌شده را اصلاح کنند.

مشاهده کل خبر


در پنج سال گذشته محقق شد؛ رشد 535 درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ضریب نفوذ این بازار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در سال های اخیر اعلام کرد. سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس به "سنا" گفت: میانگین تامین مالی از طریق بازار سرمایه در پنج سال اخیر معادل 398 هزار میلیارد ریال بوده است. وی ادامه داد: ارزش روز صندوق های سرمایه گذاری تا پایان آذر ماه 1395، معادل یک هزار و 246 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با عدد 24 هزار میلیارد ریالی در انتهای سال 1391، تقریباً 52 برابر شده است.

مشاهده کل خبر


یک قدم تا اجرای الگوی جدید عرضه اولیه سهام

مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران از اولین عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش (Book Building) در بازار سرمایه خبر داد و گفت: یکشنبه نوزدهم دی‌ماه تعداد 28 میلیون سهم از مجموع سهام شرکت پاکدیس با روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس به عموم عرضه می‌شود. افسانه اروجی در این خصوص گفت: در این روش، سفارش متقاضیان اعم از سهامداران حقیقی یا حقوقی در دوره ثبت سفارش که از سوی ناظر بازار اعلام می‌شود، صرفا در دامنه اعلام شده (2200 تا 2310 ریال) قابل ثبت خواهد بود.

مشاهده کل خبر


مراجع نظارتی چندگانه معضل جدی کسب‌وکار

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، درباره بند 4 ماده 15 لایحه برنامه ششم توسعه مبنی بر تحت نظارت قرار گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین‌سرمایه توسط بانک مرکزی به "سنا" گفت: طبق قانون بازار سرمایه که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 84 است، این موسسات و افراد حقوقی باید مجوز خود را از سازمان بورس گرفته و زیر نظر این سازمان فعالیت خود را آغاز کنند؛ در ماده 28 این قانون به صراحت آمده است که مجوز تاسیس شرکت‌های تامین‌سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و این تصریحات بر وجود یک ناظر مالی قوی تاکید دارد. علی تیموری با بیان اینکه بازار اوراق بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری در بازار سهام است و در تمام دنیا نیز این دو بازار در کنار هم هستند؛ خاطرنشان کرد: مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار و بازارگردانی اوراق بدهی، فقط بخشی از فعالیت تأمین‌سرمایه‌هاست و فعالیت‌های متنوعی در این نهاد مالی انجام می‌شود که در حوزه بازار سرمایه است.

مشاهده کل خبر


جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا برای سرمایه گذاران خارجی

به گفته مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی، ورود سرمایه های خارجی به ایران موضوعی که سال ها به دلیل تحریم های اقتصادی از آن محروم بودیم. در این بین کشور ما همواره به دلیل برخورداری از منابع فراوان و زمینه های بکر سرمایه گذاری، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده که البته وجود این منابع به تنهایی کافی نیست و باید زمینه های حضور آنها در ایران نیز فراهم باشد. مژده ملایی در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: از الزامات توسعه اقتصاد کشور و تعامل با بازارهای مالی دنیا و جذب سرمایه گذاران خارجی سوق دادن بازارها به سمت استفاده ابزارهای نوین مالی است به طوریکه تمام حلقه های ابزار در بازارهای مالی باید تکمیل شود تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی بتوانند بهترین استراتژی را اتخاذ کنند.

مشاهده کل خبر


سامانه رسمی سهام عدالت راه‌اندازی شد

سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir از روز شنبه 18 دی ماه، در راستای اطلاع‌رسانی از آخرین خبرها و اطلاعیه‌های مربوط به سهام عدالت طراحی و راه‌اندازی شده است و مشمولین و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر آگاهی از خبرهای این حوزه با مراجعه به بخش پرسش و پاسخ، نسبت به رفع سوالات و ابهامات خود در زمینه سهام عدالت اقدام کنند.

مشاهده کل خبر

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا