سلطانی نژاد خبر داد؛

قرارداد اختیار معامله آماده راه اندازی در بورس کالای ایران

قرارداد اختیار معامله آماده راه اندازی در بورس کالای ایران

قراردادهای اختیار معامله که یکی از ابزارهای مهم پوشش ریسک در بازارهای مالی دنیاست، برای نخستین بار در بورس کالا آماده راه‌اندازی است

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، نزدیک به ۵۰ سال از تاسیس بازار سرمایه ایران می گذرد و زمان توسعه ابزارهای مالی جدید به منظور پوشش نیاز فعالان اقتصادی حاضر در بازار سرمایه بیش از هر زمانی احساس می شود، از این رو با پیگیری های مستمر بورس کالای ایران، دستورالعمل اجرایی قراردادهای اختیار معامله (آپشن) به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید تا این ابزار مالی برای نخستین بار در بازار سرمایه بر روی دارایی سکه طلا آغاز بکار کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران از عملیاتی شدن قراردادهای اختیار معامله (آپشن) بر پایه سکه طلا در این بورس خبر داد و گفت: با توجه به تجربه راه اندازی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران، تثبیت جایگاه و افزایش عمق این معاملات در بازار سرمایه و همچنین گذشت زمان و حصول تجربه عملیاتی در سطح اجرایی، موجبات توسعه و رشد سایر ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه ایران فراهم شده است.

حامد سلطانی نژاد افزود: در این راستا قراردادهای اختیار معامله که یکی از ابزارهای مهم پوشش ریسک در بازارهای مالی دنیاست، برای نخستین بار در بورس کالا آماده راه‌اندازی است. این ابزار در جهت تکمیل زنجیره‌ ابزارهای مالی موجود در بخش کالایی و سرمایه گذاری کشور و همچنین تنوع بخشیدن به سبد ابزارهای مالی در دسترس سرمایه گذاران بازار، ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با توجه به تجربیات موفق بورس‌های کالایی جهان در راه اندازی این معاملات، بورس کالای ایران طی چند سال گذشته پیگیری‌های لازم را برای عملیاتی شدن معاملات این قراردادها انجام داده بود. اکنون با اعمال تغییراتی در دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای اختیار معامله و آماده شدن سامانه‌های معاملاتی مرتبط، معاملات قراردادهای آپشن، آماده راه‌اندازی است.

به گفته سلطانی نژاد، این قراردادها از نوع اختیار خرید، با سبک اعمال اروپایی و بر روی سکه طلا راه اندازی می شود. همچنین با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این ابزار مالی، این قرارداد در بورس کالای ایران به نحوی طراحی شده که در زمان راه‌اندازی، فعالان فعلی بازار آتی به آسانی و بدون نیاز به دریافت کد معاملاتی جدید و رابط کاربری متفاوت از آنچه برای معاملات قراردادهای آتی وجود دارد، پس از گذراندن دورهای آموزشی قادر به فعالیت باشند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان تصریح کرد: در ابتدای آغاز معاملات، انعقاد قراردادها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران انجام می‌شود و در ادامه امکان انجام معاملات آنلاین این قراردادها بر روی سامانه‌های آنلاین فعلی نیز فراهم خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا