برآورد یک کارگزاری از آینده سود هر سهم شرکت آماده عرضه اولیه

برآورد یک کارگزاری از آینده سود هر سهم شرکت آماده عرضه اولیه

کارگزاری بانک توسعه صادرات با بررسی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی ریل سیر کوثر ، آینده سود هر سهم این شرکت آماده عرضه اولیه امروز را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی تا ساعاتی دیگر 10 درصد از سهام شرکت ریل سیر کوثر (معادل 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم ) به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اولیه می شود که این شرکت 47 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی جاری را بیش از 47 میلیارد تومانی، 157 ریال پیش بینی کرده و اخیرا" از پوشش 75 درصدی سود در عملکرد 9 ماهه خبر داده است.

در این رابطه گمانه زنی های از قیمت مناسب هر سهم "حسیر" انجام شده اما نسرین اسکندری از کارگزاری بانک توسعه صادرات، با بررسی آخرین اطلاعات ، آینده سود هر سهم این شرکت را برآورد کرده است.

1-1. معرفی شرکت:

شرکت ریل سیر کوثر در سال 1382 با سرمایه 30 میلیون ریال و با سهم الشرکه 18 میلیون ریال با شخصیت حقوقی با مسئولیت محدود در ادراه ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. سرمایه شرکت طی چند مرحله به مبلغ 471.820.306.000 ریال منقسم به 125 سهم با نام افزایش یافت. به موجب تصمیمات مجمع های عمومی فوق العاده در سال 1386 شخصیت حقوقی شرکت به سهامی خاص تغییر یافت و در نهایت در مرداد 1395 شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در نتیجه ارزش هر سهم از 3.774 میلیون ریال به 1.000 ریال کاهش یافته است.

1-2. فعالیت اصلی شرکت:

ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و فعالیت در بخش صنعت و ساخت قطعات یدکی مورد نیاز صنعت ریلی و تاسیس کارگاه های تعمیراتی جزئی و کلی واگنهای مسافری و باری، خرید واگن های مسافرتی و باری از داخل و خارج از کشور استفاده از آن در ناوگان ریلی کشور و تعمیر و نگهداری واگن های مسافری و باری و ایجاد تعمیرگاه های مجهز در این رابطه و خرید و سفارش قطعات یدکی و ابزارآلات تعمیر و نگهداری از داخل و خارج از کشور صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اخذ و اعطای نمایندگی اخذ تسهیلات ریالی و ارزی از بانک ها، اخذ وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی در صورت ضرورت قانونی انجام موضوعات فعالیت پس از اخذ مجوزهای لازم.

به طور کلی فعالیت شرکت به سه دسته کلی تقسیم می شود: 1-حمل و نقل ریلی مسافری 2-حمل و نقل باری 3-سرمایه گذاری در توسعه صنعت ریلی

2.سهامداران:

3.درآمد عملیاتی:

شرکت ریل سیر کوثر از سال 1384 با توسعه ناوگان مسافری خود به صورت رسمی وارد صنعت حمل و نقل مسافری کشور گردید. این شرکت با خرید واگن های 4 تخته لوکس فعالیت خود را آغاز و طی سالیان اخیر همواره به توسعه کمی و کیفی ناوگان خود پرداخته است. در حال حاضر 4 رام مسافری (شامل 35 دستگاه واگن به انضمام دو رستوران) در حال سیر در خطوط بندرعباس-مشهد و بالعکس، یزد-مشهد و بالعکس و همچنین تهران مشهد و بالعکس می باشند. این شرکت همواره جزو شرکت های برتر حوزه حمل و نقل مسافر بوده است.

قطارهای فعلی این شرکت دارای قرارداد سیر 30 ساله با راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشند که 10 سال آن سپری شده است.

شرکت ریل سیر کوثر در سال 1392 از طریق شرکت در مزایده راه آهن، موفق به خرید 134 دستگاه واگن مخزن دار مخصوص حمل و نقل مواد نفتی و روغنی گردید. این واگن ها به تدریج به شرکت تحویل داده شده و در حال حاضر طی قرارداد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حال حمل مشتقات نفتی در مسیرهای داخلی کشور می باشد.

مشخصات واگن های مسافری و باری:

در پایان عمر مفید واگن ها، با انجام تعمیرات اساسی واگن ها قابلیت سیر 20 سال دیگر را نیز دارا خواهند بود.

شرکت در سال 95، درآمد عملیاتی 575.452 میلیون ریال پیش بینی کرده است.که نسبت به سال مالی گذشته افزایش 60 درصدی را نشان می دهد. همچنین شرکت در 6 ماهه نخست سال موفق به پوشش 55 درصدی میزان درآمدهای عملیاتی خود شده است.

روند درآمدهای عملیاتی شرکت در سنوات قبل:

همانطور که از نمودار فوق پیداست شرکت در شش ماهه نخست سال جاری تقریبا به اندازه کل سال گذشته درآمد عملیاتی داشته است.

3-1.نرخ گذاری خدمات:

طبق ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، نرخ حمل و نقل ریلی متناسب با حمل و نقل جاده ای بصورت توافقی فیمابین صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی تعیین و اجرا خواهد شد. بهای بلیط مسافرین توسط شرکت های حمل و نقل ریلی در هر مسیر و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتی که ارائه می شود تعیین و پس از تایید هیئت مدیره راه آهن به مرحله اجرا در می آید.

قراردادهای مهم شرکت:

4. طرحهای عمده در دست اجرای شرکت:

5.بهای تمام شده:

بهای تمام شده مسافری شرکت ریل سیر کوثر شامل، سهم راه آهن از واگن های مسافری، هزینه استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه فروش بلیط و راهبری می شود و بهای تمام شده باری شرکت شامل، سهم دسترسی واگن های باری، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه استهلاک، کامزد صدور بارنامه و اجاره واگنهای مخزندار می شود.

با توجه به قرارداد 30 ساله شرکت ریل سیر کوثر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سهم راه آهن به شرکت در 9 ساله اول قرارداد 26% به 74% و در 21 سال باقیمانده از قرارداد 50% به 50% از بهای پایه بلیط می باشد. ابتدای دوره 21 ساله از دوم اردیبهشت ماه سال 1394 آغاز شده است.

حق دسترسی واگن های باری به وجوهی که شرکت های حمل و نقل ریلی خصوصی بابت استفاده از شبکه ریلی پرداخت می نمایند، تعرفه دسترسی گفته می شود. تعرفه دسترسی وفق ماده 6 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی براساس آیین نامه ای می باشد که توسط هیئت مدیره راه آهن تهیه و پس از تصویب وزارت راه و شهرسازی لازم الاجرا می باشد. آیین نامه مذکور تاکنون تصویب نگردیده و در حال حاضر راه آهن در مواقع مقتضی معمولا سالی یکبار تعرفه دسترسی را تهیه و به تصویب مقام وزارت راه رسانده و بر مبنای آن عمل می شود که آخرین تعرفه مورخ 1394/06/31 می باشد.

روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سنوات گذشته :

حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه اول سال 29 درصد و در شش ماهه دوم سال 19 درصد بوده است. در سال جاری نیز حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه اول سال 27 درصد و برای بقیه سال 22 درصد در نظر گرفته شده است.

6. صورت سود و زیان:

شرکت برای سال مالی 95 به ازای هر سهم 157 ریال سود پیش بینی کرده است که نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی را نشان می دهد. همچنین شرکت در شش ماهه نخست سال موفق به پوشش 66 درصدی سود هر سهم خود شده است.

روند سود هر سهم شرکت در سنوات قبل :

 

نظر کارشناسی سود هر سهم:

با توجه به پوشش مناسب درآمد عملیاتی در شش ماهه نخست سال جاری در صورتی که شرکت بتواند درآمد عملیاتی بودجه خود را پوشش دهد و در صورتیکه حاشیه سود ناخالص برای شش ماهه دوم برابر شش ماهه اول سال باشد، شرکت موفق به ساخت 178 ریال سود خالص به ازای هر سهم خواهد شد.

در صورتیکه حاشیه سود ناخالص شرکت برای 6 ماه دوم برابر حاشیه سود ناخالص سال 94 باشد سود هر سهم 145 ریال پیش بینی می شود.

بنابراین سود هر سهم شرکت بین 14 تا 18 تومان پیش بینی می شود.

انتهای یپام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا