تقويت بازار فولاد با فرمول خوش بيني

تقويت بازار فولاد با فرمول خوش بيني

گروه صنایع معدنی >فولاد - بازار فولاد دومين ماه از پاييز امسال را در حالي پشت سر مي گذارد که قيمت ها در اين بازار همچنان با ريزش هاي هفتگي همراه هستند.

به گزارش ماین نیوز، به اين ترتيب در دومين هفته از آبان ماه نيز قيمت ميلگرد و تيرآهن در بازار آزاد در برخي سايزها با ريز ش هايي 50 تا 100 توماني همراه بود تا همچنان ثبات از اين بازار فاصله داشته باشد. اما در حالي که به گفته کارشناسان قيمت ها در بازار فولاد از سال گذشته تا کنون افتي 45 درصدي را تجربه کرده است، يک کارشناس بازار با اشاره به کاهش قيمت مواد اوليه (نظير سنگ آهن و کنسانتره آهن) و رکود شديد در اين بازار، پيش بيني مي کند بازار فلزات در ماه هاي آينده نيز شاهد رکود و ادامه يافتن افت قيمت ها باشد.

به عقيده اين کارشناس با ورود به فصل زمستان امکان تشديد رکود و کاهش قيمت ها بيشتر نيز مي شود. پيش بيني اين فعال بازار در حالي است که سياست ثبات قيمت ها چندي قبل از سوي توليدکنندگان محصولات فولادي در پيش گرفته شد. در پي اين سياست، رقابت توليدکنندگان براي کاهش قيمت ها به منظور جذب مشتري تا حدودي تعديل و قيمت ها با ثبات همراه شد. آن طور که معاملات بورس کالانيز نشان مي دهد با وجود انتظار بازار براي کاهش قيمت ها، به خصوص قيمت شمش؛ معاملات شمش و ميلگرد همچنان با قيمت هاي قبلي (1330 تومان براي سبد ميلگرد و 1150 تومان براي شمش) ادامه پيدا کرد. نگاهي به روند معاملات محصولات فولادي در بورس کالاي ايران در هفته گذشته نشان مي دهد که شمش بلوم (150*150)5SP در سه نوبت عرضه اي که داشته در مجموع با حجمي برابر با 163 هزار و 100 تن به طور کامل معامله شده است. اين ميزان معامله براي شمش در حالي در بورس کالارقم خورد که برخلاف پيش بيني کارشناسان بازار، مي توان آن را به عنوان پيامي براي ثبات قيمت ميلگرد و تيرآهن ديد.

اما در شرايطي که بازار با دهان به دهان شدن شايعه کاهش 100 توماني قيمت شمش در انتظار ارزان تر شدن اين کالابود، چه اتفاقي باعث شد تا بزرگ ترين توليدکننده شمش در کشور در مقابل اين شايعه مقاومت کرده و قيمت ها را ثابت نگه دارد؟ آيا افزايش حجم معامله شمش در بورس کالاو ثبات قيمت آن به نوعي نشان دهنده بهبود شرايط در آينده است؟ اين سوالات در حالي وجود دارند که در حال حاضر توليدکنندگان شمش در بخش خصوصي محصولات خود را با قيمت هايي در محدوده 1025 تا 1065 تومان عرضه مي کنند. به عقيده کارشناسان، توليدکنندگان بخش خصوصي به دليل محدود بودن حجم توليداتشان قادر به سرشکن کردن هزينه هاي توليد نيستند در حالي که فولادسازان بخش نيمه دولتي به علت بالابودن حجم توليداتشان مي توانند هزينه هاي ثابت توليد را سرشکن کرده و بنابراين مقاومت بيشتري در مقابل افت قيمت ها داشته باشند.

بازار فولاد، خوش بين به آينده؟

اما يک کارشناس بورس کالادر رابطه با حجم معاملات شمش در اين بازار به «دنياي اقتصاد» مي گويد: معاملاتي که هفته گذشته در بورس کالابراي شمش رخ داد اصلازياد نيست. مدير بخش فلزات کارگزاري مفيد در ادامه به اين نکته اشاره مي کند که «شايد معاملات شمش در هفته گذشته نسبت به هفته هاي قبل بيشتر باشد اما نسبت به کل حجم توليدات فولادسازان اين ميزان معامله چندان قابل توجه نيست.» از نگاه علي اصغر بهرامي در حالي که قيمت ها هر روز با کاهش همراه هستند، نشانه هايي مانند برداشته شدن تحريم ها در آينده اي نه چندان دور، تلاش دولت براي اجراي دومين بسته خروج از رکود و همچنين حرکت رو به بالاي نرخ ارز و عبور آن از مرز رواني 3500 تومان از جمله عواملي هستند که دست به دست هم داده اند تا معاملات در بورس کالابا رونق همراه باشند. اين کارشناس در کنار موارد ياد شده يک احتمال نيز براي چرايي بهبود معاملات مطرح مي کند. او مي گويد: روي آوردن توليدکنندگان به تهاتر براي تسويه بدهِي هاي خود نيز مي تواند از عوامل رشد معاملات باشد. بهرامي با اشاره به اينکه از حدود يک سال و نيم قبل برخي توليدکنندگان محصولات فولادي از تهاتر به عنوان روشي براي پرداخت بدهي هاي خود استفاده مي کنند، بعيد نيست توليدکنندگان ديگري نيز به اين سياست روي آورده باشند. به اين ترتيب بعيد نيست بخشي از معاملات شمش در هفته گذشته مربوط به تهاتر بدهي ها باشد. اما از سويي تهاتر کالاو بدهي يکي از دلايل اصلي افت قيمت ها در بازار به شمار مي رود، به اين ترتيب پيمانکاران يا سازمان هايي که از فولادسازان طلب دارند، با طولاني شدن دوره دريافت پول خود به دليل کمبود نقدينگي فولادسازان، در نهايت دريافت کالابه جاي پول را ترجيح مي دهند تا دست کم بتوانند با فروش کالاي دريافتي در بازار به پول خود برسند. اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که ممکن است کالاي تهاتر شده براي تسريع روند نقدشوندگي حتي تا 10 درصد زير قيمت بازار به فروش برود؛ اتفاقي که در برخي موارد باعث به هم ريختن تعادل بازار نيز شده است.

اما با تمام اين تفاسير، با توجه به معاملات شمش در بورس کالابا قيمت 1150 تومان اين طور به نظر مي رسد که ريزش ها در بازار محصولات فولادي با شوک بزرگي همراه نباشد. از سويي آن طور که از فضاي بازار برمي آيد خوش بيني به دوران پساتحريم در اين بازار باعث شده است تا انتظارها براي بهبود شرايط به سقف 7 تا 8 ماه، يعني اوايل سال آينده برسد. حال بايد منتظر ماند و ديد تا مدت زمان باقي مانده به سال آينده و شفاف تر شدن لغو تحريم ها عليه ايران، توليدکنندگان خواهند توانست در مقابل انتظار افت بيشتر قيمت ها در بازار مقاومت کنند؟
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا