كارنامه ضعيف دوقلوهاي سنگ آهني در پاييز

كارنامه ضعيف دوقلوهاي سنگ آهني در پاييز

گروه معادن >سنگ آهن - گروه استخراج کانه هاي فلزي با دارا بودن سهم 4/ 4 درصدي از ارزش بازار سهام به عنوان يکي از گروه هاي کوچک اما در عين حال مهم بورس تهران شناخته مي شود.

به گزارش ماین نیوز، نماد دوقلوهاي سنگ آهني «کگل» و «کچاد» به عنوان شرکت هاي مطرح معدني در اين گروه قرار داشته و همواره سهامداران زيادي تحولات اين گروه را پيگيري مي کنند. شاخص اين گروه از ابتداي پاييز تاکنون افت 5/ 2 درصدي را ثبت کرده و از ابتداي سال تاکنون نيز زيان اين صنعت به 9/ 20 درصد رسيده است.

به طوري که از ابتداي سال تا کنون، تنها در ماه هاي فروردين و خرداد توانسته بازدهي مثبت براي خود ثبت کند که نشان از اقبال بسيار کم سهامداران به اين صنعت دارد. در خصوص شرکت هاي سنگ آهني گل گهر و کچاد افت 3/ 5 و 8/ 5 درصدي بازدهي اين دو شرکت از ابتداي پاييز تاکنون به ثبت رسيده است. مازاد ظرفيت توليد سنگ آهن و تداوم افت تقاضاي فولاد سازان کماکان کاهش قيمت سنگ آهن را در بازارهاي جهاني در پي داشته؛ به طوري که پيش بيني مي شود ظرفيت مازاد سنگ آهن در سال جاري به 45 ميليون تن و در سال 2018 به 215 ميليون تن برسد.

اين شرايط موجب شده روند قيمت سهام دوقلوهاي سنگ آهني نيز در بازار سرمايه در وضعيت بدي به سر ببرد؛ آنچنان که تحت تاثير کاهش تقاضا در بازار جهاني اين محصول در بازار داخلي نيز اوضاع به همين منوال پيش رفته و تحت تاثير اين عامل و نيز برخي سياست هاي دستوري وزارت صنعت در خصوص کاهش 3 واحد درصدي قيمت فروش گندله، شرکت هاي مذکور ماه ها است با تعديل منفي سودآوري و به دنبال آن افت ارزش خود در بورس روبه رو هستند.به هر ترتيب متاثر از شرايط ضعيف و تداوم افت قيمت ها در بازارهاي جهاني مواد معدني به خصوص سنگ آهن، رکود داخلي شرکت هاي فعال در اين گروه و افت قابل ملاحظه صادرات مواد معدني به نظر مي رسد دورنماي روشني لااقل تا پايان سال براي صنعت استخراج کانه هاي فلزي نمي توان متصور بود و محتمل ترين فرضيه براي روند بازدهي اين صنعت در ماه هاي پيش رو ادامه سير نزولي حاکم بر آن خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا