آغاز عرضه سنگ آهن در بورس کالا در دهه فجر

آغاز عرضه سنگ آهن در بورس کالا در دهه فجر

مدیر عامل شرکت بورس کالا گفت: در دهه فجر، عرضه سنگ آهن در این بازار آغاز می شود.

 

حامد سلطانی نژاد در چهارمین همایش بین المللی انجمن سنگ آهن ایران افزود: در زنجیره فولاد محصولات فولادی را داریم و می توانیم مواد اولیه را هم در بورس کالا داشته باشیم.
وی افزود: می خواهیم ابزاری فراهم شود که تولیدکننده و مصرف کننده به چه قیمتی می توانند محصول را عرضه و خریداری کنند و بالاتر اینکه بتوانیم از ظرفیت پوشش ریسک برای عرضه سنگ آهن در بازارهای جهانی بهره مند شویم.
سلطانی نژاد با تاکید بر تقویت جایگاه بخش خصوصی در سنگ آهن گفت: در بورس های کالایی دنیا معاملات سنگ آهن هم در بازار نقد و هم در بازار مشتقه انجام می شود، در بورس سنگاپور معاملات اتی و اختیار معامله داریم و بورس دالیان چین در سال 2016 با حدود 342 میلیون قرارداد رتبه اول معاملات اتی در سنگ اهن را داشته است.
سلطانی نژاد افزود: سنگ آهن بعد از میلگرد در رتبه دوم از نظر حجم معاملات قرار دارد که نشان می دهد مازاد سنگ آهن با توجه به تلاطمات قیمتی که دارد بازارهای مشتقه به کمک می اید و این بازارها رونق بیشتری می یابد.
وی گفت: اما در ایران وضع سنگ اهن به گونه ای است که عمدتا در کرمان و خراسان رضوی متمرکز است و مجموع ذخایر شناسایی شده بیش از 5.1 میلیاردتن است که عمدتا در اختیار بخش دولتی و شبه دولتی قرار دارد.
سلطانی نژاد افزود: براساس چشم انداز 1404 تولید فولاد قرار است به 55 میلیون تن برسد که البته تشکیک وجود دارد ولی ما بین 125 تا 130 میلیون تن سنگ آهن برای تولید این مقدار فولاد نیاز داریم که نشان می دهد بازار سنگ اهن بازار پر رونقی در آینده خواهد بود.
سلطانی نژاد افزود: عموم صادرات سنگ آهن ما به چین بوده است و بالای 90 درصد به چین انجام می شود، چین با حدود 900 میلیون تن مصرف بازار اصلی است و اتکای چین عموما به سنگ آهن وارداتی است و 84 درصد نیاز از خارج تامین می شود.
وی گفت: بورس کالای ایران زیرساخت های وسیعی را فراهم کرده است که بازار نقد و تحویل در برابر پرداخت را فراهم می کنیم و درمقابل قراردادهای سلف را داریم که بالای 40 درصد قراردادها را تشکیل می دهد و حاکی از تامین مالی خوب در بازار کالاست. سلطانی نژاد افزود: شرکت های سنگ آهنی اولین استفاده کنندگان این ابزار در بورس کالای ایران بودند و اولین عرضه سنگ آهن با 200 هزار تن انجام شد و در 9 ماهه امسال 1.6 میلیون تن صادر شده است.
وی گفت: اخیرا با مصوبه سازمان بورس صندوق های کالایی را بعنوان بازیگران اصلی در این بازار بکار گرفته ایم، در تامین مالی، سنگ آهنی ها پیشتاز بودند و بیش از 400 میلیارد تومان تامین مالی شده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا