انتقال گاز به شمال کشور افزایش یافت

انتقال گاز به شمال کشور افزایش یافت

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از تغییر آرایش سیستم انتقال گاز به شمال کشور خبر داد و افزود: ایران پس از قطع واردات از سوی ترکمنستان تغییراتی در تأسیسات رامسر به عمل آورد که سبب افزایش میزان انتقال گاز از غرب به شرق حوزه شمال شد.

 

سعید توکلی افزود: هم اکنون فشار گاز در حوزه شمال به ویژه استان مازندران متوازن با مصرف است و سطح فشار ورودی شهرها در مقایسه با سال‌های قبل در وضع بهتری است.
وی با اشاره به این که توربوکمپرسورهای تأسیسات رامسر امسال در سرویس قرار گرفت، ادامه داد: متناسب با شرایط خط (فلو و فشار ورودی) و دور توربوکمپرسورها شاهد افت فشار زیاد در اسکرابرها (بعضا در دورهای بالا تا چهار بار) و همچنین کم بودن نسبت تراکم کمپرسورها بودیم.
به گفته توکلی، در همین راستا شیر آنتی‌سرج کمپرسور گاز با فرمان از سیستم کنترل باز می شد و راندمان بالایی را از واحدها نداشتیم.
شرکت ترکمن گاز از صبح یکشنبه (١٢ دی‌ماه) در اقدامی غیرمنطقی و مغایر با چارچوب قراردادی و برخلاف توافق اقدام به قطع گاز ایران کرد.
بر اساس قراردادی که از بیست سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز منعقد شده است بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی با واردات از این کشور تأمین می شود.
اما در طول این مدت هر از گاهی رفتارهایی مغایر با اصول قرارداد از شرکت ترکمنی سر زده است که مهمترین آن قطع جریان گاز در اوج سرمای سال ٨٦ بود که متأسفانه منجر به پذیرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزایش ٩ برابری قیمت گاز شد.
حجم کل گاز دریافتی از ترکمنستان در حدود ٢ درصد از کل گاز تولیدی کشور است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا