با امضای تفاهم نامه ای مشترک در دستور کار قرار گرفت؛

تامین مالی صنایع کوچک و متوسط با همکاری بورس کالا و بانک ملت

تامین مالی صنایع کوچک و متوسط با همکاری بورس کالا و بانک ملت

با هدف ارائه خدمات برای ذی نفعان بورس کالای ایران، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط، توسعه بازارهای جدید و همچنین استفاده از زیر ساخت‌های بانک ملت، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت بورس کالای ایران و بانک ملت امضا شد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از  «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: یکی از مفاد اصلی تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران و بانک ملت، در جهت تامین اعتبار خریداران برای راه اندازی بازار خرده فروشی محصولات مورد معامله در بورس است به طوری که در این تفاهمنامه برای خریداران بورس کالا شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.

سلطانی نژاد اظهار داشت: عمده بازیگران بورس کالا در گذشته، کارخانه ها و خریدارانی بودند که توان مالی زیادی داشتند در حالی که صنایع پایین دستی عمدتا شرکت های متوسط و کوچکی هستند و برای توسعه و تامین مالی مشکلاتی دارند. از این رو برای رفع معضلات تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و همچنین در جهت حذف واسطه هایی که برای این صنایع تامین مالی انجام می دهند، تفاهمنامه ای با بانک ملت منعقد شد.

وی افزود: در فهرست مشتریان بورس کالا، شرکت هایی هستند که طی سال های اخیر همیشه از بورس مواد اولیه خریداری کرده و فعالیت تولیدی شفاف و روشنی دارد، این مشتریان که اغلب از صنایع پایین دستی بوده به نوبه خود صاحب رکوردی در حضور مستمر در بورس کالا هستند و به این ترتیب این شرکت ها به دلیل دارا بودن سابقه و رتبه مطلوب در بورس کالا می توانند در صف اول تامین مالی و دریافت تسهیلات و اعتبار قرار گیرند.

تسویه ارزی معاملات رینگ صادراتی

سلطانی نژاد تلاش جهت استفاده از خدمات ارزی بانک ملت برای تسویه ارزی معاملات رینگ صادرات در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار را از مفاد دیگر این تفاهمنامه دانست و ادامه داد: در بخش ارزی قرار است با توجه به شعب فعال این بانک در کشورهایی همچون کره، ترکیه و ارمنستان، بانک ملت بتواند در این خصوص نقش محوری ایفا کند که انجام معاملات محصولات صادراتی با تسویه ارزی از جذب سرمایه گذاران خارجی موثر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه حجم معاملات آتی این بورس در ۸ ماهه امسال به حدود ۴۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: همکاری با بانک ملت در راه‌اندازی معاملات ارزی بر روی محصولات مختلف از جمله طلا در دستور کار قرار خواهد گرفت به طوریکه با توجه به موفقیت بازار قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران، زیر ساخت های لازم فراهم است که در اوراق آتی مبادلاتی به شکل مبادلات ارز با طلا سامان دهیم تا بتوانیم پوششی برای مبادلات طلا با ارز و طلا با ریال ایجاد کنیم.

معامله گران ارز شناسنامه دار می شوند

وی اضافه کرد: همچنین با اعطای مجوز ورود بانک‌ها به معاملات بازار آزاد ارز و از آنجایی که ۶۶ درصد از ارز کشور در بانک ملت در حال گردش است، حجم قابل توجهی از معاملات طلا و ارز هم می تواند در بانک ملت گردش پیدا کند لذا درصددیم که فضای فیزیکی را در محل مبادلات ارزی به عنوان شعبه بورس کالا در خیابان فردوسی ایجاد کرده و فعالان ارزی که به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند را شناسنامه دار و وارد بازار رسمی کنیم.

او ادامه داد: امسال روند مبادلات طلا در بورس کالا قابل توجه بوده و طبق مذاکرات انجام شده، قرار است تا شیوه خزانه داری بانک برای معاملات طلا را پیشرفته کرده و از حالت خزانه فیزیکی، به خزانه ای تبدیل کنیم که اوراق بهادار منتشر می کند که در این حوزه هم زمینه همکاری با بانک ملت وجود دارد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه همکاری جهت تامین اعتبار کوتاه مدت خریداران برای راه‌اندازی معاملات تهاتری از دیگر موارد این تفاهمنامه است، تصریح کرد: در این میان توسعه معاملات تهاتری هم در حال پیگیری بوده زیرا در معاملات تهاتری بعضا نیاز است که بانک مداخله کند به طوریکه بانک می تواند نقش تامین مالی را در معاملات تهاتری ایفا کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد این تفاهمنامه همکاری جهت ارائه خدمات الکترونیکی متناسب با فرآیندهای بورس است که در این راستا درصدد راه اندازی قراردادهای آپشن هستیم که معاملات آزمایشی آن در بستر بانک ملت انجام شده است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در پایان به استفاده بورس کالا از پتانسیل ها و زیرساخت های آی تی بانک ملت اشاره کرد و گفت: بورس کالا می تواند از پتانسیل های بانک ملت در حوزه کشاورزی هم بهره مند شود زیرا در گذشته بانک ملت مطالبات گندمکاران را پرداخت می کرد و اطلاعات خوبی در این زمنیه وجود دارد که بورس کالا می تواند در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و تقویت معاملات کشاورزی از این خدمات و داده ها استفاده کنیم.

بازار پول و سرمایه در کنار هم

در ادامه هادی اخلاقی فیض آثار، مدیر عامل بانک ملت در مراسم امضای تفاهمنامه این بانک با بورس کالای ایران گفت: با امضای این تفاهمنامه، بورس کالا و بانک ملت گامی بزرگ در مسیر نزدیک کردن بازار پول و سرمایه برداشتند که اتفاق های از این دست، ثمرات زیادی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بانک ها صرف نظر از نقش محوری که به عنوان تامین کننده بخش خرد، متوسط و کلان جامعه در کوتاه مدت دارند، می توانند نقش های دیگری هم ایفا کنند که امیدواریم با نوآوری هایی که از جهت تعامل متقابل با بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران ایجاد می شود بانک ملت بتواند نقش موثر تری را برای تحرک بخشی در بخش واقعی اقتصاد ایجاد کند.

اخلاقیفیض آثار اظهار امیدواری کرد که با حضور در بورس کالا به عنوان یک واسط مالی، بتوانیم افراد و شرکت هایی که در این بورس فعالیت دارند را حمایت کرده و اقداماتی انجام دهیم که در اثربخشی بورس کالا در بخش خرد و متوسط جامعه بیافزاید. لذا امیدواریم با امضای این تفاهمنامه و حضور تمام قد بانک ملت در کنار بورس کالا و ساختن حلقه های مفقوده ای که می تواند این بخش را به عنوان یک عامل موثرتری در بخش واقعی اقتصاد بروز و ظهور دهد، ایفای وظیفه کنیم.

رفع دغدغه تامین مالی بازیگران بورس کالا

وی با بیان اینکه اینکه مجموعه بانک ملت سعی دارد در یک تعامل اثر بخش دوسویه بتواند به تهیه و تولید ابزارهای مناسب برای تعمیق بخشی به نقش بورس کالا در اقتصاد بپردازد، تصریح کرد: قرار است تا نقش بانک ملت در کنار بورس کالا به عنوان ابزار تسهیل گر باشد و بازیگرانی که در این حوزه حضور پیدا می کنند بدون دغدغه تامین مالی بتوانند به فعالیت بپردازند.

مدیر عامل بانک ملت خاطرنشان کرد: طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی که روز گذشته به بانک ها ابلاغ شد، بانک‌ها می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات را از اشخاص حقیقی و حقوقی به نرخ آزاد خریداری کنند که همزمانی بخشنامه بانک مرکزی با این تفاهمنامه را به فال نیک می گیریم زیرا این تفاهمنامه ظرفیتی هایی برای تولید دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی فراهم می کند.

۵هزار میلیارد تومان برای صنایع کوچک و متوسط

اخلاقیفیض آثار اظهار کرد: با توجه به وجود ۱۶۰۰ شعبه بانک ملت در سراسر کشور و پرتفویی که حدود ۱۵ درصد از حجم منابع و مصارف در نظام بانکی کشور را به خود اختصاص داده و انجام ۴۲ درصد تعاملات الکترونیکی نظام بانکی و ۲۵ درصد از حجم تعاملات مالی نظام بانکی در بانک ملت، این بانک آمادگی دارد که اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی را به اجرای تفاهمنامه با بورس کالا به منظور تامین مالی صنایع کوچک و متوسط حاضر در این بورس اختصاص دهد.

وی ادامه داد: البته این اعتبارات صرفا ریالی نبوده و بانک ملت آمادگی دارد ۳۰ درصد از این حجم را به صورت اعتبار ارزی در اختیار متقاضیان بورس کالا قرار دهد.

براساس این گزارش؛ موضوع تفاهمنامه، همکاری جهت تامین اعتبار خریداران برای راه اندازی بازار خرده فروشی محصولات مورد معامله در بورس مانند محصولات پتروشیمی و فولادی و ...، تلاش برای استفاده از خدمات ارزی بانک برای تسویه ارزی معاملات رینگ صادرات در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، همکاری جهت تامین اعتبار کوتاه مدت خریداران برای راه اندازی معاملات تهاتری، همکاری در ارائه خدمات مالی به عرضه کنندگان محصولات در بورس مانند تسهیل صدور انواع ضمانتنامه ها و همکاری جهت ارائه خدمات الکترونیک متناسب با فرآیندهای بورس خواهد بود. همچنین طرفین توافق کردند در مدت یک هفته پس از امضای این تفاهمنامه، نسبت به تشکیل تیم های کاری مشترک برای اجرایی کردن بندهای آن اقدام کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا