عضو هیات علمی دانشگاه دوسلدورف آلمان:

جمهوری اسلامی امکان جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دارد

جمهوری اسلامی امکان جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی  دارد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه دوسلدورف آلمان معتقد است، امروز جمهوری اسلامی امکان جلب و جذب سرمایه گذاران اروپایی را به میزان بیش از 20 میلیارد دلار دارد که علاوه بر بخش معدن و صنایع معدنی، حوزه های محیط زیست، انرژی های تجدیدپذیر از جمله عرصه های مناسب محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فریدون بوداغی روز شنبه در نشستی خبری افزود: ایران فقط نیاز به سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز یا خودرو ندارد، بلکه زمینه های گوناگونی وجود دارد که می توان با منابع داخلی و خارجی آنها را احیا و در بازارهای صادراتی عرضه کرد.
وی تصریح کرد: شرایط کنونی جوامع انسانی، رویکرد به حفاظت از محیط زیست دارد و بنظر می رسد یکی از زمینه های مناسب سرمایه گذاری در ایران بخش محیط زیست است.
عضو هیات علمی دانشگاه دوسلدورف آلمان افزود: شرایط متفاوت کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، سوریه، یمن و ... نشان می دهد ایران اسلامی امن ترین کشور منطقه است، بنابراین سرمایه و سرمایه گذار به دنبال بستر امن و مناسب است که کشورمان اکنون از این مزیت برخوردار است.
بوداغی نقش دولت ها را تسهیل کننده سرمایه گذاری و دخالت نداشتن در امور دانست و گفت: دولت می تواند نقش نظارتی خود را ایفا کند که این مهم ضامن موفقیت است.
وی افزود: سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی است، چنانچه مستقل باشد و از مترجمان زبان های مختلف دنیا بهره گیرد، می تواند امکان سرمایه گذاری خارجی بیشتری را در کشور فراهم کند و بدون تشریفات اداری از سرعت عمل لازم برخوردار باشد.
براساس تازه ترین آمارهای منتشر شده، ارزش سرمایه‌گذاری های خارجی در طرح های جدید بالغ بر 11 میلیارد و 333 میلیون دلار است .
علاوه بر همسایگان، شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا و هلند برای سرمایه گذاری مجوزهای لازم را اخذ کرده اند .
بوداغی موضوع همکاری نکردن بانک های اروپایی با ایران را برخلاف توافق نامه برجام دانست و گفت: گردانندگان اصلی این بانک ها و یا سرمایه گذاران آنها از رژیم صهیونیستی تبعیت می کنند و بنابرخواسته این رژیم از همکاری بانکی با ایران اجتناب می ورزند.
عضو هیات علمی دانشگاه دوسلدورف افزود: رژیم صهیونیستی از پیش از انقلاب یکهزار و 100 میلیارد دلار به جمهوری اسلامی بدهکار است و از پرداخت این بدهی تاکنون سرباز زده و مراجع بین المللی نیز در این جهت هیچ کاری انجام نداده اند.
بوداغی گفت: انتظار می رود برای جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی بروکراسی اداری از بین برود و دولت نسبت به طرف های مشتاق سرمایه گذاری ضمانت های (گارانتی ) لازم را بدهد.
به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه دوسلدورف آلمان، ایرانیان مقیم خارج تمایل زیادی به رشد و توسعه کشور دارند و چنانچه زمینه لازم برای مشارکت آنها در پروژه های مختلف فراهم شود، بخشی از سرمایه ها به داخل کشور انتقال پیدا می کند.
بوداغی سودهای 20 تا 25 درصدی و بالاتر نظام بانکی کشور را آسیبی برای رشد تولید و اشتغال دانست و گفت: امروز بانک های بین المللی سودهای 1.5، دو و 2.5 درصدی را در تسهیلات پرداختی مطالبه می کنند که این مهم در رشد تولیدات نقش موثر دارد.
این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد، سامان بخشیدن به اتاق فکر سرمایه گذاری در ایران، بستر مساعدی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم کند و به این ترتیب در دوران پسابرجام نقش راه مناسبی را پیش رو قرار دهیم .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا