مقامات اجرایی صنعت نفت:

تقاضای نفت تمام خواهد شد نه عرضه!

تقاضای نفت تمام خواهد شد نه عرضه!

در شرایطی که صنعت انرژی نگرانی‌ها درباره تمام شدن نفت در جهان را کنار گذاشته است، مقامات اجرایی این صنعت اکنون می‌گویند که معتقدند این تقاضاست که به جای عرضه در حال نزدیک شدن به انتهای خود است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در سال 1985 یان تیلور که در حال حاضر مدیرعامل بزرگترین شرکت واسطه نفتی جهان (ویتول) است یکی از اعضای تیم شرکت رویال داچ شل بود که پیش‌بینی کرد: قیمت نفت در سال 2015 پنج برابر شده و به 125 دلار در هر بشکه می‌رسد چرا که انتظار می‌رود ذخایر جهانی نفت بیش از پیش کاهش پیدا کند.

اکنون وی می‌گوید: بعید است که دیگر به این سطوح قیمتی برسیم.

نفت خام امروز حدود 50 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و پس از افزایش قابل توجه عرضه به دلیل توسعه نفت شیل آمریکا و همچنین عرضه مقادیر قابل توجهی ذخایر فراساحلی در برزیل، آفریقا و آسیا بیش از 50 درصد ارزش خود را از دست داده است.

تیلور در یک نشست انرژی - اقتصادی در لندن گفت: ما همگی از پایان عرضه صحبت میکنیم و شاید با ظهور نفت شیل این موضوع به یک ایده منسوخ تبدیل شده است. من احساس میکنم که ما تا سال 2030 به پایان تقاضا خواهیم رسید.

وی افزود: معتقدم ما دیگر هرگز رنگ نفت 100 دلاری را نخواهیم دید.

چنین پیش‌بینی از سوی مدیرعامل ویتول در شرایطی است که شرکتهای نفتی بودجه های خود را میلیاردها دلار کاهش داده اند و بیش از 200 میلیارد دلار از پروژه های خود را برای مقابله با کاهش قیمت نفت کنار گذاشته اند.

کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی در میتواند داراییهای کشورهای تولید کننده‌ای همچون عربستان، روسیه و ونزوئلا را که برای متعادل کردن بودجه خود به قیمتهای بالای نفت نیاز دارند ورشکست خواهد کرد ولی یک مزیت برای کل جهان خواهد بود.

اکثریت مردم جهان در کشورهایی زندگی میکنند که چه ثروتمند همچون آمریکا، متوسط همچون چین و یا فقیر همچون بنگلادش، مصرف کننده انرژی هستند تا تولیدکننده.

سازمان ملل معتقد است کاهش شدید مصرف سوختهای فسیلی برای حفاظت از زمین از تاثیرات فاجع بار تغییرات جوی ضروری است.

بهره وری بالاتر خودروها در زمینه مصرف سوخت و حرکت صنایع به سمت منایع انرژی کمتر آلاینده همچون گاز و سوختهای زیستی و انرژی خورشیدی و باد به معنای این است که تقاضای نفت می‌تواند در دهه ای پیش رو ثابت بماند.

بریتیش پترولیوم اوایل این هفته اعلام کرد که جهان دیگر در خطر تمام شدن نفت و گاز در دهه‌های پیش رو قرار ندارد. فن آوریهای موجود قادر به استخراج سوختهای فسیلی بیشتری هستند و ذخایر جهانی تا سال 2050 تقریبا دو برابر خواهد شد و به چهار تریلیون و 800 میلیارد بشکه خواهد رسید.

با فن آوریها و اکتشافات جدید این منایع میتواند به رقم خیره کننده 7.5 تریلیون بشکه خواهد رسید.

تمام شدن تقاضا به این معنی نیست که مردم جهان در مجموع انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. بلکه برعکس انتظار میرود مصرف انرژی جهانی در دهه های پیش رو افزایش پیدا کند زیرا جمعیت جهان در حال رشد است و اقتصادهای آسیایی و آفریقایی توسعه پیدا می‌کند.

اما چشم انداز انرژی جهانی آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد، در شرایطی که کل مصرف انرژی جهان انتظار میرود از سال 2012 تا 2040 بیش از یک سوم افزایش پیدا کند، سهم نفت در این ترکیب از 31 درصد به 26 درصد خواهد رسید.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت جهانی تا سال 2040 سالانه حدود نیم درصد افزایش پیدا کند و به 103.9 ملیون بشکه در روز برسد که دلیلی اصلی آن تقاضای کشورهای خارج از سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی است.

الدار سائتره - مدیرعامل شرکت نفتی نروژی استات اویل - معتقد است تقاضای نفت دقیقا در حال کاهش است اگرچه شرکتهای نفتی هنوز مجبورند برای جایگزین کردن ظرفیت موجود که در حال کاهش است سرمایه گذاری انجام دهند.

وی گفت: براساس سناریوی ما، چشم انداز مصرف نفت نسبت به امروز پایین تر است.

سائتره گفت: شما باید به خاطر کاهش طبیعی ظرفیت نفت اضافی داشته باشید. ما این نوع سطوح ترکیبی برای نفت و گاز را مشاهده می‌کنیم ولی نفت کمتر و گاز بیشتر.

دِو سانیال - نایب رئیس اجرایی بریتیش پترولیوم - می‌گوید: انتظار می‌رود این تغییر ابتدا در اقتصادهای غربی رخ دهد و تقاضا به سطوح سال 1966 بازگردد.

وی افزود: ما معتقدیم چشم اندازی که مردم 25 سال قبل مبنی بر تمام شدن نفت ترسیم کردند دیگر تغییر کرده است. در حال حاضر عرضه نفت و گاز بسیار زیاد است. چالش بزرگ موجود در اقتصادهای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی تمام شدن تقاضا است.

اما برخی شرکتها انتظار دارند تقاضای شدید نفت در کشورهای در حال توسعه عطش جهان برای نفت خام را بالا نگه خواهد داشت.

فیلیپ بویسیو - رئیس بخش انرژیهای نو - در شرکت توتال می‌گوید: انتظار ندارد تقاضای جهانی ثابت شود اگرچه مصرف کشورهای سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی احتمالا کاهش خواهد یافت.

وی افزود: حتی با اضافه شدن تلاشها در زمینه بهره وری تقاضای نفت افزایش خواهد یافت. بنابراین من اعتقاد ندارم تقاضا در جهان تمام شود. تقاضا در اروپا یا غرب شاید تمام شود ولی در دیگر نقاط جهان خیر.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا