عملکرد مثبت اصفهانی‌ها در صادرات فولاد

عملکرد مثبت اصفهانی‌ها در صادرات فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - اطلاعات منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در نه ماه منتهی به آذر ماه سال جاری مجموعاً 4.2 میلیون تن فولاد از کشور صادر شده که فولاد مبارکه و ذوب آهن به ترتیب 1.4 میلیون تن و 430 هزار تن از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ماین نیوز، کارنامه 9 ماهه تولیدکنندگان صنایع معدنی با وجود همه حواشی که این روزها علیه بنگاه‌های مادر در این صنعت ایجاد شده دهنده بهبود وضعیت تولید و حکم‌فرمایی نسبی رونق است.

بر اساس گزارش سازمان توسعه صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در زنجیره تولید فولاد، به دلیل وضع قوانین مهمی در حوزه مبارزه با خام فروشی، تحرکات به سمت بهبود زنجیره و ایجاد تناسب در آن بوده است و در همین راستا، تولید سنگ آهن دانه بندی –که عمدتاً به صورت خام صادر می‌شود- در 9 ماهه سال 95 نسبت به دور مشابه، 19 درصد کاهش یافته و تولید معادن به سمت تولید کنستانتره و رشد 18 درصدی آن متمایل شده است.

بیشترین جهش تولید در زنجیره فولاد در تولید گندله صورت گرفته که عمدتاً به دلیل راه اندازی طرح‌های جدید گندله‌سازی در گل گهر است و علاوه بر آن راه اندازی گندله سازی سنگان فولاد مبارکه در سال آتی روند صعودی تولید این ماده اولیه را حفظ خواهد کرد.

میزان گندله تولیدی در آذرماه 2.2 میلیون تن گزارش شده که نسبت به آذرماه سال 94 بیش از هشت درصد رشد کرده و مجموع تولید کشور در بازه 9 ماهه به 22.9 میلیون تن رسانده که 18 درصد نسبت مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

بر اساس آمار اعلامی، همچنان فولاد مبارکه با سهم 30 درصدی، بزرگ‌ترین کارخانه تولید گندله در سطح کشور است و با راه اندازی گندله‌سازی پنج میلیون تنی سنگان، سهم این کارخانه در تولید گندله کشور به 40 درصد خواهد رسید.

میزان تولید آهن اسفنجی در آذر ماه با 7.3 درصد رشد مواجه شده اما این رشد نسبت به رشد متوسط 9.2 درصدی عددی پایین‌تری است؛ با این وجود همچنان بیشترین آهن اسفنجی تولید کشور در اختیار مجموعه فولاد مبارکه با سهم 55 درصدی است که میزان تولید نه ماهه آن برابر با 6.7 میلیون تن است.

آمار انجمن جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد ایران بالاتر از هند و در رتبه اول تولید آهن اسفنجی در دنیا قرار دارد و این کشور بیش از 30 درصد آهن اسفنجی دنیا را تولید می‌کند.

*عملکرد معکوس دو فولادساز اصفهانی

این آمارها همچنین نشان می‌دهد مشکلات تولید در ذوب‌آهن همچنان پابرجا مانده و در مقابل اما وضعیت تولید در فولاد مبارکه بهبود یافته است. میزان تولید شمش ذوب‌آهن در آذرماه سال جاری نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته و این عدد برای دوره نه ماهه برابر با چهار درصد منفی است.

سبد محصولات ذوب‌آهن در 9 ماهه منتهی به آذرماه نشان می‌دهد در بخش تولید تیرآهن 22 درصد کاهش، میلگرد شش درصد کاهش و در مقابل آن، شمش کالایی 66 درصد افزایش و کلاف 370 درصد افزایش رخ داده است؛ از این رو به نظر می‌رسد سیاست تولید در ذوب‌آهن از تولید تیرآهن و میلگرد به تولید کلاف و شمش کالایی تغییر پیدا کرده اما با این حال، مجموع تولید شرکت شش درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فولاد مبارکه در آذر ماه 586 هزار تن شمش تولید کرده که 9 درصد نسبت به آذر ماه سال گذشته بیشتر است و متوسط رشد 9 ماهه تولید نیز 4.2 درصد گزارش شده است.

در کل کشور در 9 ماهه امسال، 10.7 میلیون تن شمش فولاد تولید شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در تولید ورق گرم نیز عملکرد آذرماه فولاد مبارکه و فولاد سبا بهبود یافته و رشد 1.5 درصدی در این بخش حاصل شده است.

*اصفهانی‌ها در صدر صادرات

اطلاعات منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری مجموعاً 4.2 میلیون تن فولاد از کشور صادر شده که فولاد مبارکه و ذوب آهن به ترتیب 1.4 میلیون تن و 430 هزار تن از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان صادرات فولاد کشور در آذر ماه، 475 هزار تن بوده که در قیاس با سال قبل 117 درصد رشد داشته و مجموع صادرات نه ماهه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد افزایش یافته است.

بیشترین رشد صادرات در محصولات فولادی در کلاف گرم فولاد سبا با 17 هزار درصد رشد ثبت شده است.

با این حال در آذرماه میزان رشد صادرات فولاد مبارکه تنها 9 درصد بوده که این عدد کمتر از نصف متوسط رشد سالانه صادرات است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا