عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

در پنج سال گذشته محقق شد؛ رشد 535 درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

در پنج سال گذشته محقق شد؛ رشد 535 درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

ارزش روز صندوق های سرمایه گذاری تا پایان آذر ماه 1395، معادل 1،246 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با عدد 24 هزار میلیارد ریالی در انتهای سال 1391، تقریباً 52 برابر شده است.

 

 

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ضریب نفوذ این بازار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در سال های اخیر اعلام کرد.

دکتر سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: میانگین تامین مالی از طریق بازار سرمایه در پنج سال اخیر معادل 398 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه تامین مالی از رقم 156 هزار میلیارد ریال در انتهای سال 1391، به 991 هزار میلیارد ریال در پایان آذر 1395 رسیده است، افزود: این رقم بیانگر رشد 535 درصدی است و در مجموع از سال 92 تا کنون 2,846 هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.

فلاح پور اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای توسعه بازار سرمایه و تقویت نقش آن در تامین مالی بنگاه ها، سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بکارگیری ابزارهای مالی طراحی شده در سنوات قبل، طراحی ابزارهای جدید تامین مالی، جایگزینی تامین مالی بانک محور به تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بکارگیری سرمایه های خرد در پروژه های کلان و فرهنگ سازی و ارتقای سطح سواد مالی علاوه بر اقدامات و فعالیت های روزمره خود، نسبت به طرح ریزی و برنامه ریزی 40 اقدام کلیدی و برجسته در 5 محور توسعه بازار سهام، توسعه بازار صکوک، توسعه بورس‌های کالایی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود زیرساخت‌ها کرده است .

وی با بیان اینکه میانگین اندازه بازار در پنج سال اخیر معادل 3.877 هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: این رقم از 2.445 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1391، به 6،320 هزار میلیارد ریال در پایان 9ماهه سال 1395 رسیده است که امید است تا پایان سال جاری به عدد 6.881 هزار میلیارد ریال برسد. عدد دست یافته در پایان آذر ماه سال جاری، بیانگر تحقق 92 درصدی هدف‌گذاری انجام شده خواهد بود.

فلاح پور سپس با اشاره به ارزش معاملات توضیح داد: میانگین ارزش معاملات طی پنج سال اخیر معادل 1,321 هزار میلیارد ریال است. در 9ماهه سال جاری این شاخص به 1،320 هزار میلیارد ریال رسیده است که تقریباً 76 درصد از هدف گذاری 1740 هزار میلیارد ریالی برای پایان سال 1395 محقق شده است.

عضو هیات مدیره سازمان تصریح کرد: جمع ارزش معاملات بازار سرمایه از سال 1392 تا پایان آذر ماه سال 1395 نیز بالغ بر 6,214 هزار میلیارد ریال است که تقریباً 6. 2 برابر مجموع معاملات بازار سرمایه طی 4 سال قبل از آن بوده است

به گفته فلاح پور، شاخص ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز که از مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به دست می آید، از قریب به 6.5 میلیون نفر در ابتدای سال 1392 به بیش از 10،646،142 نفر تا پایان آذر ماه سال 1395 رسیده است که در واقع از هدف‌گذاری برای سال جاری (10 میلیون نفر)، فراتر رفته است.

 

توسعه بازار سرمایه حرفه ای از دیگر محورهایی بود که رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره کرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به اینکه تعداد نهادهای مالی از 299 شرکت در پایان سال 1391، به 481 شرکت در پایان نه ماهه سال 1395 رسیده است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی می شود که این رقم در پایان سال جاری به 538 شرکت برسد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای مالی از جمله زیرساخت های بسیار مهم توسعه بازار سرمایه محسوب می شوند که بر اساس ماده 28 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه سال 1384 مجلس شورای اسلامی، تاسیس آنها منوط به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است و فعالیت آنها تحت نظارت این سازمان صورت می گیرد

عضو هیات مدیره سازمان بورس درباره سهم سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور در اوایل سال 1392 حدود 1,397 میلیارد ریال بوده که این رقم در آذر ماه 1395 با 782 درصد رشد به 12،328 میلیارد ریال رسیده است.

به گفته فلاح پور، ارزش روز صندوق های سرمایه گذاری نیز تا پایان آذر ماه 1395، معادل 1،246 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با عدد 24 هزار میلیارد ریالی در انتهای سال 1391، تقریباً 52 برابر شده است.

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفتگو با "سنا" با اشاره به 40 اقدام کلیدی و برجسته در بخش های پنجگانه گفت: بخش قابل توجهی از این اقدامات انجام و در حال پیگیری است که تصویب مقررات تاسیس و تشکیل، موسسات رتبه بندی و عملیاتی کردن آن، تدوین مقررات و اعطای اولین مجوز انتشار اوراق رهنی (MBS)، تدوین مقررات و اعطای اولین مجوز انتشار اوراق بهادار با نرخ سود شناور (مصون از تورم)، و تدوین مقررات و اعطای اولین مجوز صندوق های جسورانه (startup )ها از جمله آنهاست.

وی یادآور شد: راه اندازی بازار نقد سکه طلا با ابزار گواهی سپرده کالایی، فرهنگ سازی، آموزش و ارائه سمینار به منظور افزایش تعداد شرکت های استفاده کننده از خدمات تامین مالی بازار سرمایه، پذیرش شرکت های تأمین سرمایه در بورس، بهبود فرآیند پذیرش شرکت ها در بازارهای متشکل، اصلاح ساختار مالی شرکت های آسیب دیده از تحریم ها از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و توسعه مکانیزم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از دیگر اقدامات در این بخش است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا