تعداد گمرکات کارشناسی مجازی کشور به 72 واحد رسید

تعداد گمرکات کارشناسی مجازی کشور به 72 واحد رسید

تهران- ایرنا- گمرک ایران اعلام کرد: تعداد گمرکاتی که در آنها کارشناسی اظهارنامه‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود با اضافه شدن 28 گمرک جدید، به 72 واحد افزایش یافت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گمرک جمهوری اسلامی ایران، یکی از اقدام های مهم گمرک در الکترونیکی کردن فرآیندها، موضوع کارشناسی متمرکز یا Expert Poolاست.
برپایه این گزارش، در گذشته بین کارشناس و ارباب ‌رجوع ارتباط مستقیم در گمرکات وجود داشت که این امر فساد را در سیستم اداری افزایش می‌داد. اما با راه‌اندازی کارشناسی متمرکز (مجازی) در گمرک ایران، پس از اینکه اشخاص اظهارنامه را ارایه می‌کنند، کار کارشناسی بدون ارتباط مستقیم میان کارشناس و ارباب‌رجوع در کوتاه ترین زمان به صورت مجازی انجام می شود.
با اجرای چنین سامانه‌‌ای همه گمرکات کشور در قالب یک گمرک دیده می‌شوند و بخش عظیمی از کارها به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، از نیروهای کارشناسی در همه گمرکات به صورت شایسته و بهینه‌ای در فضای مجازی استفاده شده و از بسیاری خطاها، تخلفات و مراجعه های بی‌مورد جلوگیری می‌شود.
این گزارش می افزاید: با این طرح توزیع اظهارنامه‌ها در گمرکات برای کارشناسی مجازی براساس تخصصی بودن گمرکات کشور صورت پذیرفته و بر این اساس اظهارنامه‌های گمرکات تخصصی فقط به کارشناسان مجازی مستقر در سایر گمرکات تخصصی ذی‌صلاح ارجاع می‌شود.
در صورت نیاز کارشناس به رویت نمونه کالا، مراتب توسط کارشناس مجازی به گمرک محل اظهار گزارش می شود تا موارد درخواستی توسط وی انجام و نتیجه به کارشناس مجازی اولیه (مستقر در دیگر گمرکات) گزارش شود.
بر اساس گزارش گمرک، دریافت اطلاعات کالاها به روش الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی توسط سرویس ارزیابی گمرک محل اظهار صورت می‌پذیرد و این اطلاعات به صورت الکترونیکی به کارشناس مجازی منتقل می‌شود.
در صورت بروز اختلاف و نیز مواردی که کارشناس مجازی نسبت به ارایه گزارش اقدام می کند، گزارش کارشناس مجازی بطور مستقیم به کارتابل مدیریت یا معاون گمرک محل اظهار ارسال می شود.
گمرک می افزاید: در روزهای اخیر 28 گمرک در سراسر کشور شامل منطقه آزاد حسن رود، بازارچه کوهک- سراوان، بازارچه میرجاوه، میرجاوه، پیرانشهر، منطقه ویژه سلفچگان، پرویزخان، منطقه ویژه بوشهر2، یزد، منطقه ویژه یزد، منقطه ویژه دوغارون، ساری، بازارچه پیشین، سرو، میلک، مهران، تبریز، ماهیرود، منطقه ویژه کاوه، خسروی، منطقه ویژه بم، بیله سوار، کرمانشاه، منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه نوشهر، حوزه 3 امانات پستی فرودگاه امام(ره)، بجنورد و بازارچه ریمدان به طرح کارشناس مجازی اضافه شدند.
بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور در دولت یازدهم راه اندازی شد که برپایه آن، صدور پروانه (برگ سبز) الکترونیکی، کیف پول الکترونیک در گمرک، دور اظهاری واردات، دور اظهاری صادرات، دور اظهاری ترانزیت، طرح کارشناسی مجازی، دریافت الکترونیک مانیفست، سامانه آنلاین ارزش، پنجره واحد مجازی، صندوق الکترونیکی، کنترل الکترونیکی بدهی ها، سامانه جامع بازبینی، توزین هوشمند، سامانه بایگانی دیجیتال اسناد و سامانه هوشمند بیمه از جمله اقدام های صورت گرفته در این بخش است.
اقتصام ** 3065 **1561** تنظیم کننده: محمد ملک دار ** انتشاردهنده:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا