در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک مطرح شد:

فین تک ها منتظر حمایت دولت نباشند/ لزوم بسترسازی برای توسعه فعالیت ها

فین تک ها منتظر حمایت دولت نباشند/ لزوم بسترسازی برای توسعه فعالیت ها

تهران- ایرنا- کارشناسان بخش فناوری اطلاعات بر این باورند، شرکت های مبتنی بر تکنولوژی «فین تک ها»* برای توسعه فعالیت های خود در ایران نباید منتظر حمایت دولت بمانند بلکه حکومت فقط بسترساز توسعه فعالیت این شرکت های نوظهور است.

* «فین تِک» کسب و کارهای نوپای فناوری محور و فعال در بخش خدمات مالی است. براساس یک مطالعه در سال 2016، در رشد و توسعه فین تک ها چهار عامل افزایش انتظارات مشتریان، وجود منابع ریسک‌پذیر (وی.سی- VC)، کاهش موانع ورود و نیز رشد نوآوری‌های فنی موثر بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نشست تخصصی « فین تک، زیرساخت ها، الزامات و چالش ها» در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک در برج میلاد تهران برگزار شد و کارشناسان شرکت کننده، بر لزوم پرهیز بخش دولتی برای ورود به این عرصه تاکید کردند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این نشست با یادآوری اینکه در چند سال اخیر شرکت های متعددی در بخش فناوری های مالی فعال شده اند و اکنون درآمدهای بالایی دارند، گفت: شرکت های فین تک خواهان دریافت حمایت دولت نباشند زیرا این کار برای آنها هزینه ساز خواهد بود.
ناصر حکیمی یادآورشد: تجربه گذشته دولت ها در حمایت از صنایع و بخش های مختلف نشان داده که هرجایی که دولت ها به نام حمایت از صنایع ورود کرده اند، امروز آن صنایع با وضعیت نامناسبی رو به رو هستند و اینگونه نیست که حمایت های دولتی سبب شکوفایی آن صنعت شده باشد.
وی تاکید بر اینکه ایجاد فین تک ها در ذات خود پذیرش ریسک سرمایه گذاری را دارد، گفت: امروز فین تک های فعال و موفق آنهایی هستند که در حوزه پرداخت ها فعالیت می کنند اما ممکن است در آینده چنین شرکت هایی در ابعاد و خدمات دیگر نیز ظهور یابند.
حکیمی با یاد آوری اینکه در استرالیا مقرراتی برای فعالیت فین تک ها وضع شده است، درباره رقابت بانک ها و فین تک ها اظهار داشت: ابعاد فعالیت فین تک ها در دیگر نقاط دنیا از جمله اتحادیه اروپا در دست بررسی است و آنها بر این باورند که بانک ها باید به صورتی که مشتری درخواست می کند، اطلاعاتش را در اختیار وی قرار دهد و نمی تواند مشتری را به کانال های خود محدود کند.
«فرشید یعسوبی» مدیر برنامه ریزی و امور پایش عملکرد شرکت ملی انفوماتیک نیز در این نشست گفت: فین تک به مجموعه ای از فعالیت کسب و کار پیشرفته برای ارایه خدمات مالی و اقدامات نوآورانه گفته می شود؛ در تعریفی دیگر، استفاده از فناوری های هوشمندانه برای ارایه خدمات مالی است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه فعالیت فین تک به بانکداری محدود نمی شود، اظهار داشت: این کسب و کارهای نوظهور می توانند در گسترده وسیعی حتی در بیمه و بورس نیز ورود کنند.
وی با ارایه آماری از گسترده شدن فعالیت فین تک ها در دنیا گفت: در سال 2014 میلادی 71 درصد فعالیت آنها رقابتی و بقیه همکاری بوده اما در سال 2015 میلادی این نسبت به 44 درصد همکاری و 56 درصد رقبات تغییر کرده است.

** همه فعالیت های «فین تکها» به بخش خصوصی واگذار شود
«خسرو سلجوقی» عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این نشست در تبیین دخالت و حمایت دولت از فین تک ها گف: هرچه دولتها کمتر دخالت کنند، به نفع این شرکت هاست؛ دولتها حداکثر می توانند نقش هموارکننده مسیر را برای این نوع کسب و کارها ایفا کنند.
به عقیده وی، مهمترین کمک دولت به فین تک ها، مقررات زدایی در مسیر فعالیت این شرکت هاست و بهتر است همه فعالیت های این عرصه به بخش خصوصی واگذار شود.

** فعالیت های مالی تا پنج سال دیگر در موبایل ها خلاصه می شود
«علیرضا دلیری» معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با تاکید بر همراهی دولت با فین تک ها به عنوان شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: امروز فعالیت های اقتصادی از شکل سنتی و فیزیکی خود خارج شده و فناوری اطلاعات در همه عرصه ها نفوذ کرده است.
وی تاکید کرد: ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به حوزه های مالی سبب کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان شده و به همین دلیل با استقبال مردم مواجه شده است.
به عقیده دلیری، سرعت رشد در این عرصه به حدی است که تا پنج سال آینده بیشتر فعالیت های مالی در موبایل ها خلاصه می شود و از این رو توجه به فعالیت های همسو با این تغییرات ضروری است.
وی با یادآوری اینکه در دوره ای که هیچ قانونی برای فین تک ها نوشته نشده، عده ای به صورت خودجوش به این عرصه وارد شده و شرکت هایی تاسیس کرده اند، گفت: امروز معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری بر مبنای مصوب دولت، نیاز تامین مالی شرکت های دانش بنیان را تهیه کرده است تا بتوان از شرکت های فعال حمایت کرد.
وی تاکید کرد: مهمترین وظیفه دولت در عرصه جدید فعالیت های مالی، حمایت معنوی برای گسترش این فعالیت هاست وگرنه ورود دولت و سرمایه گذاری بخش دولتی در این بخش سودمند نخواهد بود.
محور این همایش دو روزه، «بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین» است و کارشناسان و مسئولان آخرین تحول نظام های پرداخت و دستاوردهای این عرصه را بررسی کردند.
در حاشیه این همایش، جشنواره مرحوم نوربخش برای معرفی و تجلیل از بهترین خدمات بانکداری الکترونیک بین بانک ها و شرکت های فعال در بخش فناوری اطلاعات برگزار شد.
برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای بانک ها و شرکت های فعال در زمینه پرداخت های دیجیتال و نیز برگزاری نخستین جشنواره تصویرسازی بانکداری الکترونیک از دیگر برنامه های جنبی ششمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک بود.
این همایش عصر امروز با ارایه گزارش جمع بندی و بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا