رشد اندک شاخص کل/ادامه رونق معاملات اوراق بدهی در بورس

رشد اندک شاخص کل/ادامه رونق معاملات اوراق بدهی در بورس

تهران- ایرنا- شاخص کل بورس امروز (سه شنبه) در سایه معاملات دقیقه های پایانی اندکی رشد کرد و با 14 واحد افزایش در جایگاه 78 هزار و 983 واحدی قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، در معاملات امروز بیش از 695 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از سه هزار و 884 میلیارد ریال در 47 هزار و 770 نوبت خرید و فروش شد.
ارزش معاملات اوراق بدهی در معاملات امروز، 2 هزار و 743 میلیارد ریال بوده و بقیه آن به سهام و سایر اوراق تعلق داشته است.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) پنج واحد، شاخص بازار اول 44 واحد و شاخص 30 شرکت برتر یک واحد افزایش یافت.
اما شاخص کل (هم وزن) 62 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) 49 واحد، شاخص آزاد شناور 82 واحد، شاخص بازار دوم 160 واحد کاهش یافت.
نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، فملی (ملی صنایع مس)، شخارک (پتروشیمی خارک) و اخابر (مخابرات) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را داشته و در مقابل فارس (فارس) و خساپا (سایپا) با بیشترین تاثیر منفی جلوی رشد بیشتر شاخص را گرفتند.
بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز به معادن بافق، درخشان تهران، پتروشیمی خارک، بورس اوراق بهادار تهران و معدنی دماوند تعلق داشت.
حق تقدم سایپا شیشه، حق تقدم کارخانجات قند قزوین، حق تقدم سیمان کردستان، شیشه و گاز و کمک فنرایندامین نیز بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

** درجا زدن فرابورس
شاخص فرابورس نیز امروز با حدود یک واحد کاهش در جایگاه 851 واحدی ایستاد.
در معاملات امروز، بیش از 139 میلیون سهم وحق تقدم به ارزش سه هزار و 413 میلیارد ریال در 12 هزار و 829 نوبت خرید و فروش شد.
پیش از این، ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اوراق خزانه را رقیب بازار سهام اعلام کرد و گفته بود: سود اوراق خزانه که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر می شود، در برخی موارد بالاست به طوری که اکنون شاهد اوراق خزانه با سود 25 درصدی هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه افزوده بود: این اوراق بدون ریسک، سود بالایی را عاید سرمایه گذاران می کند، در نتیجه برخی سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای خرید و فروش در بازار سهام در اوراق خزانه که سود ثابت و مطمئنی دارد، مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه اوراق خزانه با سود 25 درصدی، توازن بازار پولی کشور را برهم می زند، اضافه کرد: باید برای کاهش نرخ سود اوراق خزانه و نزدیک کردن آن به نرخ تورم اقدام کرد، در هیچ نظام اقتصادی، منطقی نیست که سود اوراق با درآمد ثابت، سه برابر میزان تورم باشد.
اوراق خزانه اسلامی، ابزاری مالی با درآمد ثابت برای تسویه بدهی دولت به طلبکاران و پیمانکاران است؛ از طریق اوراقه خزانه می توان برای اجرای پروژه ها و پرداخت بدهی ها تامین مالی کرد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است امسال تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا