برگزاری نمایشگاه بین المللی سیستم های آبیاری کشاورزی از هفدهم دی ماه

معاون وزیر کشاورزی: ارایه لایحه جامع حفاظت خاک به صحن مجلس عقب افتاد

معاون وزیر کشاورزی: ارایه لایحه جامع حفاظت خاک به صحن مجلس عقب افتاد

تهران- ایرنا- معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: لایحه جامع حفاظت خاک به عنوان یکی از مهمترین لوایح این بخش به دلایل نامعلومی از کمیسیون ذیربط مجلس، به صحن علنی راه نیافت و به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی مراد اکبری» امروز (سه شنبه) در نشست خبری افزود: لایحه جامع حفاظت خاک مربوط به گذشته بود و در مجلس نهم کمیسیون کشاورزی آن را تایید و تصویب کرد که باید در صحن علنی مجلس ارایه و تصویب نهایی می شد اما هنوز به صحن علنی راه نیافته است.
وی ادامه داد: تاکنون با حمایت وزیر جهاد کشاورزی نامه هایی به رییس مجلس شورای اسلامی فرستاده و چندین نوبت نشست برپا شده است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: این لایحه مهم و به سود منافع ملی کشور است و چنانچه به صحن علنی مجلس راه پیدا کند، از آرای حداکثری برخوردار می شود.

** اجرای شبکه آبیاری زهکشی در 11 استان کشور
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره عملیات شبکه های آبیاری زهکشی تصریح کرد: تخصیص آب رودخانه های مرزی به 402 هزار هکتار زمین برنامه اصلی ماست که تاکنون وزارت نیرو به 220 هزار هکتار در 11 استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان آب تخصیص داده است.
وی گفت: این طرح نزدیک به 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا پایان سال 1397 به پایان برسد.
به گفته وی، 3 هزار و 728 نفر و 911 ماشین در این طرح ها مشغول به کارند و 97 درصد آبیاری این پروژه تحت فشار و کم فشار و فقط سه درصد آبیاری آن ثقلی است.
اکبری اعلام کرد این طرح به 60 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که تاکنون پنج هزار و 700 میلیارد ریال دریافت و هزینه شده است.

** احتمال واردات سبزی و صیفی در صورت ادامه کشت سنتی
معاون وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد: در برنامه ششم توسعه برای صرفه جویی در مصرف آب، اگر تولید محصولات آب‌بر همچون سبزی، صیفی، هندوانه و طالبی به گلخانه ها منحصر نشود، ناچاریم این محصولات را از طریق واردات تامین کنیم.
این مسئول گفت: در برنامه ششم توسعه برای توسعه روش های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی کمک های بلاعوض دولت دستکم به 85 درصد رسید که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
اکبری درباره احیا، مرمت و لایروبی قنوات کشور اعلام کرد: تاکنون نزدیک به 50 درصد قنوات کشور (40 هزار کیلومتر) احیا و لایروبی شده است که در نظر داریم در برنامه ششم توسعه نیز سالیانه پنج درصد از قنوات (معادل یک هزار کیلومتر) لایروبی و مرمت شود.
به گفته وی، به نظر می رسد لایروبی و مرمت قنوات باقیمانده تا پنج سال آینده پایان یابد.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح دو هزار و 500 میلیارد تا سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که دولت منابع مالی آن را تامین می کند.

** 184 هزار حلقه چاه مجاز برقی شدند
معاون امور آب و خاک کشاورزی گفت: اکنون نزدیک به 400 هزار حلقه چاه مجاز در کشور موجود است که از این میزان تاکنون 184 هزار حلقه چاه مجاز برقی شده است و بقیه کار در برنامه ششم صورت می گیرد.
به گفته وی، پارسال وزارت نیرو 16 هزار و امسال 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز را بست که این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی ربطی ندارد.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد منطق تقسیم میزان بارندگی به سطوح کشور را قبول ندارم؛ زیرا نصف کشور ما بیابان و کویر است.
وی افزود: میزان بارندگی مناطق گیلان و مازندران ایران بیش از هلند است. این کشور با وسعت و بارندگی کمتر از گیلان و مازندران پارسال 200 میلیارد دلار صادرات و 80 میلیارد دلار واردات داشت؛ بنابراین مناطق پرباران کشور می تواند نیاز کشور را تامین کند.
وی 18 عامل استفاده از بذر، کود، و سم مرغوب، مدیریت آب و خاک، خاک‌ورزی، مبارزه با آفات، استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به خشکی و شوری، تسطیح و استفاده از ماشین‌های مناسب را در بهبود شرایط بهره‌وری آب موثر دانست.
اکبری تاکید کرد رویکرد برنامه ششم توسعه به سوی اجرای طرح های آبیاری میکرو (قطره ای) در باغ ها و مزارع کشور است.
به گفته وی، پارسال 25 هزار هکتار از زمین های گندم کشور با آبیاری تیپ (نواری) کشت شد. با استفاده از این روش میزان آب مصرفی از هفت هزار مترمکعب به سه هزار و 200 مترمکعب و عمکرد تولید از هفت تن به 13 تن در هکتار رسید.

** قاچاق خاک مربوط به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره قاچاق خاک گفت: این معاونت هیچ اطلاعی از قاچاق خاک کشور ندارد و ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز متولی رسیدگی به این موضوع است.

** بدهی پیمانکاران مجری پرداخت شد
این مسوول گفت: برای طرح هایی مانند برنامه های مربوط به 550 هزار هکتار زمین های خوزستان و ایلام، 46 هزار هکتار در سیستان و رودخانه های مرزی که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود، مشکل اعتباری و تخصیص نداریم.
اکبری افزود: در تامین اعتبار آبیاری تحت فشار مشکل داشتیم که از 2 هزار و 290 میلیارد ریال بودجه عمومی کشور، یک هزار و 600 میلیارد ریال اسناد خزانه و از 500 میلیون دلار صندوق توسعه ملی برای آبیاری تحت فشار 200 میلیون دلار اختصاص یافت.
وی گفت: پارسال نزدیک به 600 میلیون دلار به پیمانکاران مجری بدهی داشتیم که پرداخت شد.

** نخستین نمایشگاه بین المللی سیستم های آبیاری کشاورزی برگزار می شود
معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد نخستین نمایشگاه بین‌المللی ماشین ها، ادوات، سیستم‌های آبیاری و صنایع وابسته کشاورزی از هفدهم تا بیستم دی ماه در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
به گفته وی، در این نمایشگاه 93 شرکت داخلی و هشت شرکت خارجی از اسپانیا، ترکیه، یونان، ایتالیا، آلمان و چین حضور دارند.
اقتصام**9186 ** 1559**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا