رئیس نظام مهندسی معدن ایران:

ایران به لحاظ ژئوفیزیک هوایی منطقه ای بکر است

ایران به لحاظ ژئوفیزیک هوایی منطقه ای بکر است

زنجان - رئیس نظام مهندسی معدن ایران گفت: ایران با وجود برخورداری از معادن غنی، عظیم و توان معدنی بالا از نظر ژئوفیزیک هوایی کشوری بکر محسوب می شود.

نادعلی اسماعیلی دهج شامگاه دوشنبه در جمع شماری از مهندسان و بهره برداران معدن استان زنجان افزود: با وجود آغاز پروژه های ژئوفیزیک هوایی در کشور از سال های گذشته، هنوز بسیاری از مناطق ایران زیر پوشش تصویربرداری هوایی قرار نگرفته است و کشور از این نظر ناشناخته به شمار می آید.
وی یادآورشد: زمانی به نام انرژی هسته ای مطالعاتی بر روی معادن انجام شد اما این موضوع هم نتوانست کل کشور را تحت پوشش قرار دهد.
اسماعیلی اظهار کرد: از سوی دیگر، هیچ منبع و بانک اطلاعاتی کاملی از ظرفیت های معدنی کشور وجود ندارد.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران گفت: زمانی تاکید شد که تمام اطلاعات زمین شناسی و معدنی کشور زیرمجموعه سازمان زمین شناسی تجمیع شود و در اختیار همه قرار بگیرد اما این کار به نتیجه ای نرسید و حتی خود سازمان زمین شناسی هم نتوانست بانک اطلاعاتی خود را کامل کند و در اختیار همه قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: نبود این بانک اطلاعاتی برنامه ریزی در این زمینه را با مشکل و همراه با هزینه های گزاف کرده است.
اسماعیلی ادامه داد: در سوی مقابل، اطلاعات بسیاری در اختیار برخی افراد و سازمان ها قرار دارد که از دسترس پنهان مانده اند و دسترسی مناسبی به آنها وجود ندارد.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه این سازمان، یک نهادی تازه تاسیس به شمار می آید، گفت: نظام مهندسی معدن در سال 82 به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و امروز در اجرای بسیاری از وظایف دولتی در بخش معدن که حاکمیتی محسوب نمی43 شوند، مشارکت می کند.
وی اضافه کرد: باید به سمتی پیش رفت که با عملکرد موفقیت آمیز، نظام مهندسی معدن کشور جایگاهی همچون نظام پزشکی پیدا کند و هیچ مجوز فعالیتی برای مهندسان معدن یا بهره برداران بدون نظارت و بازرسی این سازمان صادر نشود.
اسماعیلی ابراز کرد: آموزش از برنامه های مهم سازمان نظام مهندسی معدن محسوب می شود، به گونه ای که از زمان راه اندازی تاکنون دوره های آموزشی مختلفی برای 20 هزار نفر برگزار شده است.
وی بر لزوم نظام مند سازی نحوه برخورد مسئولان فنی با بهره برداران تاکید کرد و افزود: تدوین ساختار و تالیف قوانین از سوی افراد صاحب نظر و صلاحیت دار برای نظام مهندسی می تواند علاوه بر تثبیت تعرفه ها، فرصت نظارت بر عملکرد ناظران فنی و ارائه راهکارهای لازم برای نحوه مطالعه، اکتشاف و استخراج معادن از سوی مهندسان معدن، نقشه برداران و زمین شناسان را فراهم کند.
اسماعیلی به پرداخت 12 درصد حقوق دولتی معادن به سازمان منابع طبیعی کشور به منظور بازسازی معادن و ایجاد فضای سبز در این مناطق اشاره کرد و از انجام نگرفتن هیچ نوع فعالیتی در حد کاشت یک درخت در این مناطق از سوی منابع طبیعی خبر داد.
عملیات ژئوفیزیک هوایی برای کشف معادن زیرزمینی انجام می شود. در این عملیات با استفاده از بالگرد و پرواز در لایه هایی به فاصله 250 متر به روش رادیو متری و مغناطیس سنجی داده های ذخایر معدنی تا عمق یک هزار متری زمین ثبت و پس از پردازش و تفسیر نقشه های نهایی تهیه و مناطق امیدبخش برای اکتشاف تفصیلی مشخص می شود.
3001/6085
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا