احیای صنعت لوله و پروفیل نیازمند راه‌اندازی ساخت‌وساز

احیای صنعت لوله و پروفیل نیازمند راه‌اندازی ساخت‌وساز

گروه صنایع معدنی >فولاد - رکود حاکم بر ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی دولت بسیاری از صنایع وابسته به این حوزه‌ها را به رکود کشانده است. صنعت لوله و پروفیل نیز به‌عنوان یکی از صنایع پایین‌دستی فولاد از این رکود در امان نمانده است،به گونه‌ای که تولیدکنندگان در این صنعت با ۲۰درصد ظرفیت‌شان مشغول به کار هستند و با این وجود نیز تولید از تقاضا پیشی گرفته است.

به گزارش ماین نیوز، به نظر می‌رسد این صنعت در احیای دوباره خود نیازمند راه‌اندازی دوباره ساخت‌وساز در کشور باشد. البته موضوعی که در امسال صنف تولیدکنندگان لوله و پروفیل را دچار مشکلاتی کرد، نوسان و افزایش و کاهش تعرفه در یک سال در این صنعت بود.

فاصله قیمتی لوله و پروفیل با ورق
لوله و پروفیل فولادی در صنایع مختلفی مانند ساختمان، انتقال آب و انتقال نفت و... کاربرد دارند. این صنعت حدود نیم قرن در کشور عمر دارد و با دارا بودن بیش از ۱۵۰واحد بزرگ تولیدی در سراسر کشور و ایجاد ۱۲میلیون تن ظرفیت تولیدی انواع لوله و پروفیل فولادی در ابعاد گوناگون، تامین‌کننده تمامی نیازهای کشور در این زمینه است. البته باید یادآور شد صنعت لوله و پروفیل جزو معدود صنایعی در کشور به‌شمار می‌رود که کشور را در فضای آزاد رقابتی به‌طور کامل از واردات کالا و محصولات خارجی بی‌نیاز کرده است.

درباره وضعیت کنونی صنعت لوله و پروفیل و بازار آن، اسماعیل حمداللهی رییس هیات‌مدیره لوله و پروفیل کویر تبریز اظهار کرد: صنعت لوله و پروفیل در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد، چراکه بازار این صنعت با مشکلاتی همراه شده که آن را به سمت رکود و بی‌رونقی کشانده است. حمداللهی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مسئله‌ای که بازار لوله و پروفیل را با مشکل روبه‌رو کرده است، یادآور شد: لوله و پروفیل از ورق فولادی تهیه می‌شود. از این‌رو قیمت ورق بر تولید این صنعت بسیار اثرگذار خواهد بود. یکی از بزرگترین مشکلات ما در این حوزه، این مسئله است که فاصله قیمتی ورق با لوله و پروفیل بسیار پایین است. برای مثال در این صنعت ورق ۲۳۰۰ تومان خریداری می‌شود، در حالی‌که پروفیل آن به قیمت ۲۴۵۰ تومان فروخته می‌شود و ۱۵۰ تومانی هم که در این بین باقی می‌ماند، صرف هزینه حمل‌ونقل، انرژی، کارگر و پرتی در این صنعت می‌شود. با این شرایط و هزینه‌ها دیگر سودی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: البته به‌علاوه هزینه‌های یادشده، هزینه‌های استهلاک و تعمیرات و بانک‌ها و... در این صنعت درنظر نمی‌گیریم که با احتساب این هزینه‌ها باید برای سر پا نگه داشتن تولید پولی از جیب بگذاریم. رییس هیات‌مدیره لوله و پروفیل کویر تبریز با اشاره به دلایل سود پایین در این صنعت عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که صنعت لوله و پروفیل با آن روبه‌رو شده، ظرفیت بسیار بالایی است که دولت در این صنعت به‌وجود آورده است. دولت بیش از ۴ تا ۵ برابر کشش بازار ظرفیت ایجاده کرده است. این در حالی است که حدود ۹۰درصد کارخانه‌ها در این صنعت با ۲۰درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

حمداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، رکود حاکم بر بخش‌های ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی کشور صنعت لوله و پروفیل را با خود به رکود برده است. رییس هیات‌مدیره لوله و پروفیل کویر تبریز در پاسخ به این پرسش که در تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل با مشکلی روبه‌رو نیست، اظهار کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰درصد مواد اولیه از خارج از کشور تهیه می‌شود. البته کارخانه‌های بزرگی که توان تهیه مواد اولیه آن را دارند، مواد اولیه را نیز تامین می‌کنند، اما کارخانه‌های کوچک‌تر که سرمایه در گردش کمتری دارند، بیشتر از واردکننده خریداری می‌کنند. حمداللهی در ادامه عنوان کرد: البته در زمینه خود لوله و پروفیل هیچ‌گونه وارداتی نداریم و این صنعت جزو معدود صنایعی است که بی‌نیازی از واردات است.

حمداللهی با انتقاد از سیاست‌های تعرفه‌ای دولت عنوان کرد: در ابتدای امسال تعرفه‌های فولاد افزایش پیدا کرد، اما دولت با اعتراض تولیدکنندگان لوله و پروفیل در نیمه سال تصمیم به کاهش تعرفه گرفت. این افزایش و کاهش تعرفه در طول یک سال به ضرر تولیدکننده خواهد بود، چراکه تولیدکننده باید در انبار واحدهای تولیدی دپو داشته باشد.

از این‌رو کمبود مواد اولیه به واسطه افزایش تعرفه می‌تواند ضربه شدیدی به تولیدکننده وارد کند. از سوی دیگر، باوجود دپو زمانی که تعرفه از ۲۰درصد به ۱۰درصد کاهش پیدا می‌کند، با کاهش قیمت ناگهانی تولید روبه‌رو خواهد شد که حتی ممکن است به ورشکستگی واحد تولیدی منجر شود. وی در ادامه یادآور شد: نوسانات نرخ ارز نیز می‌تواند بازار و خرید و فروش تولیدات صنعت لوله و پروفیل را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر واردکننده اقدام به واردات مواد اولیه کند، نمی‌توان برای فردا قیمت ارز را پیش‌بینی کرد و همین موضوع آثار منفی بر این حوزه خواهد داشت.

بازار لوله و پروفیل در نوسان تعرفه
لوله و پروفیل و بازار آن تحت تاثیر ورق شکل می‌گیرد. در این‌باره محمد اصفهانی فعال حوزه بازار فولاد اظهار کرد: محصولات لوله و پروفیل در حقیقت به‌طور عمده از نورد سرد انواع ورق به نسبت نازک به‌دست می‌آید. این حوزه با توجه به اینکه مواد اولیه خود را از بازار ورق تامین می‌کند، به‌طور کامل وابسته و تاثیرپذیر از این بازار است. اصفهانی در ادامه با اشاره به مشکلات بازار لوله و پروفیل در امسال عنوان کرد: مدتی بود که به‌دلیل وضع تعرفه بالا برای واردات ورق به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت از یکسو و سیاست تزریق قطره‌چکانی ورق در بازار داخلی ازسوی برخی دیگر از تولیدکنندگان داخلی و صادرات ارزان‌قیمت این کالا در بازارهای جهانی از سوی دیگر سبب شده بود، عرضه این محصول در بازار داخلی با کمبود روبه‌رو شود که اعتراض شدید انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور را برانگیخت که بالاخره با پیگیری‌های مکرر این سازمان، تعرفه واردات به نصف کاهش پیدا کرده تا شاید کمی التیام‌بخش این قسمت از بازار شود.

وی با تاکید بر این مسئله که قیمت ورق افزایشی خواهد بود، عنوان کرد: به اذعان برخی از فعالان این حوزه کاهش تعرفه با توجه به افزایش فزاینده قیمت فولاد در بازارهای جهانی از یکسو و افزایش نرخ حواله دلار از سوی دیگر، نمی‌تواند خیلی در تعدیل بازار ورق گره‌گشا باشد و به موازات تقلیل یافتن موجودی انبارها، بازار مجدد افزایش قیمت ورق را تجربه خواهد
کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا