آمریکایی ها نمی گذارند نفت در ٢٠١٧ از ٦٠ دلار فراتر رود

آمریکایی ها نمی گذارند نفت در ٢٠١٧ از ٦٠ دلار فراتر رود

نظرسنجی از کارشناسان نشان می‎دهد که افزایش ارزش دلار آمریکا از یک سو و رشد تولید نفت شیل این کشور از سوی دیگر سبب خواهد شد قیمت نفت در سال آینده میلادی نتواند از ٦٠ دلار برای هر بشکه گران‎تر شود.

 

نظرسنجی خبرگزاری رویترز از کارشناسان نشان داد قیمت نفت در سال ٢٠١٧ میلادی به تدریج به سوی ٦٠ دلار افزایش می‎یابد، اما افزایش ارزش دلار، احتمال بازسازی تولید نفت آمریکا و نگرانی از تخطی اعضای اوپک از توافق کاهش تولید سبب خواهند شد رشد قیمت نفت محدود باشد.
میانگین برآوردهای اعلام شده از سوی ٢٩ کارشناس شرکت‎کننده در نظرسنجی رویترز نشان می‎دهد میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ٢٠١٧ میلادی به ٥٦ دلار و ٩٠ سنت می‎رسد. در نظرسنجی پیشین این خبرگزاری، پیش‎بینی شده بود که قیمت برنت در سال آینده میلادی ٥٧ دلار و یک سنت خواهد بود.
با این همه، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در هر دوره سه ماهه در سال ٢٠١٧ میلادی افزایش می‎یابد، به گونه‎ای که میانگین قیمت آن در سه ماه نخست این سال به ٥٣ دلار و ٦٧ سنت، در سه ماه دوم به ٥٦ دلار و ٥١ سنت، در سه ماه سوم به ٥٨ دلار و ٦٩ سنت و در سه ماه چهارم به ٥٩ دلار و ٧٨ سنت برای هر بشکه خواهد رسید.
میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ٢٠١٦ میلادی حدود ٤٥ دلار برای هر بشکه بود.
دانیلا کورسینی، کارشناس مؤسسه اینتسا سن پائولو، گفت: نفت در بیشتر روزهای سال ٢٠١٧ میلادی بالای میانگین ٢٠١٦ معامله خواهد شد؛ با فرض پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید و با بهبود چشمگیر بنیادهای بازار، ظرفیت رشد قیمت نفت به ویژه در نیمه دوم سال ٢٠١٧ میلادی تقویت خواهد شد.
در ماه‎های پایانی سال ٢٠١٦ میلادی تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای نخستین بار از سال ٢٠٠١ میلادی تا کنون توافق کردند که به طور هماهنگ تولید خود را کاهش دهند و به حل بحران عرضه مازاد در بازارهای جهانی کمک کنند.
قرار است از آغاز ماه ژانویه امسال، کشورهای عضو اوپک تولید روزانه نفت خود را یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و ١٣ کشور تولیدکننده نفت غیر عضو این سازمان نیز تولید خود را ٥٥٨ هزار بشکه در روز کاهش دهند.
تامس پو، کارشناس مؤسسه کپتال اکنامیکس، گفت: انتظار داریم که توافق اوپک تنها تا حدی اجرایی شود و بسیاری از کشورهای غیر عضو اوپک و همچنین برخی اعضای کوچک اوپک، ممکن است تخطی کنند، اما مجموع کاهش تولید نفت همچنان آن قدر بالا خواهد بود که به بازگشت توازن به بازار کمک کند.
به گفته تحلیلگران اگر اوپک به شرایط توافق کاهش تولید پایبند بماند، فرایند بازگشت ثبات به بازارهای جهانی شتاب می‎گیرد و این مسئله پیش از میانه سال ٢٠١٧ میلادی محقق می‎شود.
با این همه، آنها اعلام کردند که افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، افزایش ارزش دلار و همچنین افزایش تولید نفت کشورهایی همچون نیجریه و لیبی سبب خواهد شد رشد قیمت نفت محدود شود.
گیورگوس بلریس، تحلیلگر مؤسسه تامسون رویترز، گفت: افزایش ارزش دلار یکی از تهدیدهای عمده برای رشد قیمت نفت است؛ واحد پول آمریکا می‎تواند فشار بر ارزش نفت را تشدید و هرگونه افزایش قیمت ناشی از بهبود بنیادهای بازار را خنثی کند.
با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می شود خرید طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر تمام شود و این مسئله، مطلوبیت این کالا را کاهش می دهد.
طبق نظرسنجی رویترز، میانگین قیمت شاخص نفت خام آمریکا در سال ٢٠١٧ میلادی، ٥٥ دلار و ١٨ سنت برای هر بشکه خواهد بود. میانگین قیمت این شاخص در سال ٢٠١٦ میلادی به ٤٣ دلار و ٣٨ سنت می‎رسید.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا