رییس اتاق اصناف: سهم 40 درصدی اصناف در اشتغال با رفع موانع تولید میسر است

رییس اتاق اصناف: سهم 40 درصدی اصناف در اشتغال با رفع موانع تولید میسر است

تهران- ایرنا- رییس اتاق اصناف ایران سهم فرصت های شغلی متعلق به اصناف را در کشور 25 درصد ذکر کرد و گفت: چنانچه موانع از برابر بنگاه های صنفی کوچک و متوسط برداشته شود، می توان این رقم را تا 40 درصد افزایش داد.

به گزارش یکشنبه تارنمای اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وجود 40 درصد فرصت شغلی در بنگاه های کوچک، کمترین رقم در کشورهای در حال توسعه است؛ در حالی که شمار واحدهای صنفی ما از میانگین استانداردهای جهانی بالاتر است.
رییس اتاق اصناف ایران سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی را 17.5 درصد اعلام کرد و ادامه داد: اصناف با بیش از سه میلیون واحد صنفی در چهار گروه صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در سراسر کشور فعالیت دارند.
وی افزود: اکنون یک میلیون و 300 هزار واحد صنفی در توزیع دخالت دارند و 90 درصد توزیع کالاهای داخلی و 75 درصد توزیع کالاهای وارداتی برعهده اصناف است. همچنین 600 هزار بنگاه تولیدی و 550 هزار واحد صنفی در بخش تعمیر و نگهداری، خدمات می دهند.
فاضلی درباره طرح ادغام اتحادیه های همگن در سراسر کشور گفت: هشت هزار و 300 اتحادیه صنفی و 400 اتاق اصناف در سراسر کشور وجود دارد که حجم بزرگی است و می توان آنها را با تجمیع ساماندهی کرد که مجلس می تواند در این زمینه کمک کند.
وی تاکید کرد بررسی اصلاحات قانون نظام صنفی مرحله نهایی را طی می کند و پس از ویرایش پایانی بزودی تقدیم مجلس می شود.

** اعلام آمادگی کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی مشکل اصناف
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تاکید کرد کمیسیون صنایع آماده است موضوع های مورد توجه اصناف را در کمیسیون به بحث و بررسی بگذارد.
عزیز اکبریان گفت: بخش قابل توجهی از اشتغال در بخش اصناف صورت می گیرد و کمیسیون علاقه مند است با شناسایی مشکلات این بخش، زمینه های افزایش اشتغال را فراهم کند.
وی تاکید کرد چابک سازی تشکل های صنفی و ادغام اتحادیه های همگن و اتاق های اصناف می تواند این تشکل ها را در تصمیم گیری منسجم تر و قدرتمندتر کند.
به گفته وی، 550 هزار بنگاه اقتصادی کوچک که زیربنای صنایع بزرگ به شمار می روند، باید گسترش یابند تا با برنامه نوسازی و تجهیز بتوان به اشتغال قابل اعتنایی دست یافت.
اکبریان گفت: مجلس باید متناسب با وظایفی که برای تشکل های صنفی تعریف و آنها را متعهد به اجرای آن می کند، در تخصیص اعتبار مورد نیاز نیز به آنها توجه داشته باشد.
رییس اتاق اصناف ایران دیروز (شنبه) از بهره مندی 100 هزار واحد صنفی تولیدی کوچک و متوسط از تسهیلات حمایتی دولت خبر داد و گفت: به پیشنهاد اتاق اصناف صنوف تولیدی نیز مشمول استفاده از تسهیلات حمایتی دولت از بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی شدند که اختصاص آن از امسال آغاز شده است.
وی دو هفته پیش در هفتمین نشست دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، به پرداخت نشدن حق بازرسی اصناف اشاره کرد و افزود: در 17 ماه گذشته حتی یک ریال بابت بازرسی ها به اصناف پرداخت نشده است؛ با این همه، در این مدت ساختار بازرسی اصناف از محل بودجه اتحادیه های صنفی اداره شد.
اقتصام**9189**1961** تنظیم کننده: اسماعیل داودی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا